رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

سد کهیر به‌عنوان بزرگترین سد مخزنی استان سیستان و بلوچستان آبگیری شد

11:08 - 28 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۳۲۳۹
دسته بندی: اقتصاد ، انرژی
سد کهیر به‌عنوان بزرگترین سد مخزنی استان سیستان و بلوچستان آبگیری شد
عملیات آبگیری سد کهیر با حضور رئیس جمهور و وزیر نیرو آغاز شد.

خبرگزاری میزان - طبق اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، همزمان با سفر "آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی" رئیس جمهور به همراه "علی‌اکبر محرابیان" وزیر نیرو، امروز پنجشنبه عملیات آبگیری «سد کهیر» واقع در شهرستان چابهار با اعتباری بالغ بر ۳۰ هزار میلیارد ریال به طور رسمی آغاز شد.

عملیات اجرایی ساخت سد کهیر از نوع بتنی غلتکی (از نوع CMD به عنوان اولین سد از این خانواده در ایران)، به ارتفاع حدود ۵۵ متر از سال ۱۳۸۹ آغاز شده است.

با توجه به کمبود و تنش شدید آبی در منطقه، تنظیم و جمع‌آوری این آب‌ها برای تامین مصارف شرب، صنعت و کشاورزی منطقه از اهمیت بالایی برخوردار است؛ بر این اساس احداث سد کهیر با حجم مخزن ۳۴۳ میلیون مترمکعب به‌عنوان بزرگترین سد مخزنی استان سیستان و بلوچستان، تأثیرات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مهمی در جنوب استان سیستان و بلوچستان و سواحل مکران را در پی دارد.

توسعه صنعت و تجارت منطقه آزاد چابهار و جنوب استان، امکان تامین آب شرب سایر مناطق استان از طریق کاهش تخصیص صنعت، خروج روستا‌های منطقه روستای کهیر از بحران کنونی آب برای مصارف شرب و بهداشت، رفع بحران تامین آب کشاورزی منطقه به ویژه در سال‌های خشک، ایجاد اشتغال و محرومیت‌زدایی از طریق توسعه صنعت و کشاورزی منطقه، کنترل سیلاب‌ها و اثرات تخریبی ناشی از آن و امکان توسعه صنعت توریسم و گردشگری و بهبود وضعیت بهداشتی منطقه از طریق تامین آب شرب سالم از جمله اثرات مثبت آبگیری این سد است.

لازم به توضیح است که تخصیص آب شرب سدکهیر شامل طرح آبرسانی به مجتمع ۵۵ روستایی زیر مجموعه سد کهیر در شهرستان کنارک بوده و جمعیت روستا‌های مورد نظر این طرح بیش از ۶۵ هزار نفر است.

 انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *