برگزاری نشست تخصصی معرفی کتاب “حسابرسی زیست محیطی” در نمایشگاه کتاب

22:23 - 26 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۲۹۸۹
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
برگزاری نشست تخصصی معرفی کتاب “حسابرسی زیست محیطی” در نمایشگاه کتاب
نشست معرفی کتاب «حسابرسی زیست محیطی» در محل سالن یاس در سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد.

خبرگزاری میزان - طبق گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل دیوان محاسبات کشور، سیدعباس میرنجفی مدیرکل رسیدگی‌های فنی دیوان محاسبات کشور و از نویسندگان کتاب «حسابرسی زیست محیطی با رویکرد حسابرسی عملکرد» در این نشست تخصصی اظهار داشت: فقدان منابع و کتب مرجع در حوزه حسابرسی محیط زیست، موجب شد تا تدوین دستورالعملی مکتوب در این حوزه مورد توجه دیوان محاسبات کشور قرار گرفته و این کتاب به رشته تحریر درآید.

وی در ادامه افزود: ابلاغ سیاست‌های کلی محیط زیست از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال ۱۳۹۴، نقطه عطفی در این حوزه محسوب می‌شود، این درحالیست که در بند ۱۰ این سیاست ها، صراحتاً درخصوص استقرار نظام حسابرسی زیست‌محیطی در کشور با لحاظ ارزش‌ها و هزینه‌های زیست‌محیطی سخن به میان آورده شده که دیوان محاسبات کشور نیز حسب وظیفه ذاتی، با انتشار این کتاب سعی کرد تا نقش خود در این زمینه را ایفا کند.

مدیرکل رسیدگی‌های فنی دیوان محاسبات گفت: جای خوشبختی است که استقبال دانشجویان، پژوهشگران و متخصصین از این کتاب به حدی بوده که اکنون شاهد انتشار چاپ پنجم آن هستیم، افزون بر این، دیوان محاسبات با برگزاری کارگاه‌های آموزشی طبق سرفصل‌های این کتاب در بیش از ۱۵ استان کشور، بر آن بوده تا مفاهیم بنیادین در این حوزه را به حسابرسان زیست محیطی منتقل کند.

میرنجفی ضمن معرفی بخش‌های گوناگون این کتاب، بیان کرد: این کتاب در چهار فصل به نگارش درآمده که فصل نخست به بیان کلیات و مفاهیم زیست محیطی اختصاص دارد؛ فصل دوم به حسابرسی محیط زیست می‌پردازد؛ فصل سوم فرآیند انجام حسابرسی را تشریح می‌کند و فصل چهارم توافقنامه‌های چندجانبه زیست محیطی را مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد.

در ادامه این نشست، صمد شفیعی مقدم مدیر مسئول انتشارات مرکز آموزش و برنامه ریزی دیوان محاسبات، با اشاره به اینکه حسابرسی زیست محیطی یکی از عناوین نوظهور حسابرسی در موسسات عالی حسابرسی است، خاطر نشان کرد: با توجه به بدیع بودن حسابرسی زیست محیطی در ایران و خلا وجود منبع فارسی در این زمینه، اقدام به چاپ و نشر کتاب حسابرسی زیست محیطی با رویکرد حسابرسی عملکرد کردیم.

شفیعی مقدم همچنین تصریح کرد: در ایران، حفاظت از محیط زیست موضوعی حاکمیتی و وظیفه‌ای عمومی محسوب می‌شود که در قانون اساسی، سند چشم انداز و سیاست‌های کلی محیط زیستی ابلاغی مقام معظم رهبری مورد تاکید قرار گرفته است.

مدیرمسئول انتشارات مرکز آموزش و برنامه ریزی دیوان محاسبات در خاتمه ابراز امیدواری کرد: انتشار کتاب حسابرسی زیست محیطی، گامی در راستای کمک به حفاظت از محیط زیست و اعتلای نقش حسابرسی زیست محیطی در ایران باشد.

گفتنی است، تالیف کتاب «حسابرسی زیست محیطی با رویکرد حسابرسی عملکرد» را کیومرث داودی، سیدعباس میرنجفی و مهتاب عصاری انجام داده اند و مرکز آموزش و برنامه ریزی دیوان محاسبات نیز آن را چاپ کرده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *