کنعانی: ادعا‌های تکراری مقامات آمریکایی علیه ایران در ارتباط با امنیت دریانوردی در خلیج فارس و تنگه هرمز را بی اساس می‌دانیم

22:55 - 25 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۲۸۸۷
کنعانی: ادعا‌های تکراری مقامات آمریکایی علیه ایران در ارتباط با امنیت دریانوردی در خلیج فارس و تنگه هرمز را بی اساس می‌دانیم
سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به ادعا‌ها و اظهارات هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا، گفت: ادعا‌ها و اتهامات تکراری مقامات آمریکایی علیه ایران در ارتباط با امنیت دریانوردی در خلیج فارس و تنگه هرمز را کاملا مردود و بی اساس می‌دانیم.

خبرگزاری میزان – بنا به اعلام پایگاه اطلاع رسانی وزارت امور خارجه، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به اظهارات جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا در خصوص امنیت دریانوردی در خلیج فارس و تنگه هرمز اظهار داشت: ادعا‌ها و اتهامات تکراری مقامات آمریکایی علیه ایران در ارتباط با امنیت دریانوردی در خلیج فارس و تنگه هرمز را کاملا مردود و بی اساس می‌دانیم.
 
کنعانی افزود: ایران مؤثرترین کشور تأمین‌کننده امنیت دریانوردی در خلیج فارس و آب‌های منطقه‌ای و بین‌المللی است و همواره تضمین کننده عبور بی‌ضرر کشتی‌ها و شناور‌ها از تنگه هرمز بوده است.
 
کنعانی تصریح کرد: اقدام اخیر بعمل آمده در ارتباط با دو کشتی توقیف شده، به دلیل تخلف این دو کشتی و مستند به احکام قضایی و با هدف مقابله با رفتار‌ها و اقدامات مخل مقررات بین‌المللی دریانوردی بوده است.

کنعانی اظهار داشت: طرح اتهامات ضدایرانی مقام آمریکائی در حالی صورت می‌گیرد که این کشور طی دهه‌های طولانی با سیاست‌های مداخله‌جویانه و مخرب خود، به ایجاد و تشدید بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه خلیج فارس مشغول بوده و اتهام زنی‌های جدید به ایران نیز بهانه جویی و با هدف توجیه ادامه و یا افزایش حضور مداخله جویانه در منطقه صورت می‌گیرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: برخلاف اظهارات مقام آمریکایی، این دولت آمریکاست که با توسل به اقدامات مغایر با حقوق دریا‌ها و توقیف و ضبط برخی محموله‌های نفتی ایران در آب‌های آزاد بین‌المللی، امنیت دریانوردی و تجارت رسمی و بین‌المللی را به مخاطره می‌اندازد و با گستاخی تمام ایران را متهم می‌کند.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران گسترده‌ترین مرز و بیشترین منافع و مسؤلیت را در حفظ و تامین امنیت در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز دارد و حضور و اقدامات بی ثبات کننده نیرو‌های آمریکایی، مسؤلیت ایران در تضمین امنیت منطقه و تنگه هرمز و نیز برخورد با متخلفین و قانون شکنان را دوچندان می‌سازد.

کنعانی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران ادامه حضور نیرو‌های نظامی خارجی در آب‌های خلیج فارس را تهدیدی علیه امنیت دریانوردی در این پهنه آبی راهبردی می‌داند و بر این باور است که کشور‌های منطقه توانایی پاسداری از صلح و امنیت دریانوردی در آن بدون حضور بیگانگان را دارند.

انتهای پیام/


برچسب ها: کنعانی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *