گفتگو|

هانی زاده: احضار سفیر عراق برای هشدار به پیامد‌های بی‌توجهی به حفظ امنیت مرز‌های مشترک ایران و عراق صورت گرفت

17:13 - 25 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۲۸۴۶
هانی زاده: احضار سفیر عراق برای هشدار به پیامد‌های بی‌توجهی به حفظ امنیت مرز‌های مشترک ایران و عراق صورت گرفت
یک کارشناس مسائل منطقه می‎گوید احضار سفیر عراق از سوی وزارت امور خارجه برای هشدار به پیامد‌های بی‌توجهی به حفظ امنیت مرز‌های مشترک ایران و عراق صورت گرفت.

خبرگزاری میزان - حسن هانی زاده، کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با میزان ضمن اشاره به احضار سفیر عراق از سوی وزارت امور خارجه، گفت با توجه به اینکه یک توافقنامه امنیتی بین ایران و عراق به امضا رسیده و بعد از اینکه در حوادث پاییز سال گذشته ایران برخی عناصر تروریستی به ایران ورود پیدا کردند، همچنین وجود پایگاه‌های اسرائیلی در اقلیم شمال عراق که علیه ایران جاسوسی می‌کنند و البته وجود پایگاه‌های تجزیه طلبان در آن منطقه، طبیعی است که برخی مسائل نگرانی‌هایی را به لحاظ امنیتی برای ایران ایجاد کرده باشد.

هانی زاده، اظهار کرد: در چند ماه گذشته بعد از این که میان ایران و عربستان یک توافقنامه در پکن امضا شد، دبیر شورای عالی امنیت ملی به عراق سفر کرد و یک توافقنامه‌ جامع امنیتی با طرف عراقی امضا کرد و قرار بر این شد که نیروهای امنیتی در مرز‌های مشترک بین ایران و عراق در اقلیم شمال عراق مستقر و مانع ورود گروهک‌های تروریستی شوند.  

این کارشناس مسائل منطقه، افزود: اخیرا شاهد بودیم که متاسفانه بار دیگر عراق به توافق امنیتی خود عمل نکرد و به نظر می‌رسد که یکسری افراد در هیئت حاکمه عراق چه در دولت مرکزی و چه در اقلیم شمال عراق تمایل ندارند که مرز‌های مشترک را برای جلوگیری از ورود عناصر تروریستی و تجزیه طلب به داخل خاک ایران امن کنند.

هانی‌زاده، تصریح کرد: لذا به نظر می‌رسد، احضار سفیر عراق برای دادن هشدار به پیامد‌های بی‌توجهی دولت مرکزی عراق نسبت به حفظ امنیت مرز‌های مشترک ایران و عراق است و طبیعی است که ایران، اقدام جدی‌تری در این خصوص به عمل خواهد آورد.

وی ادامه داد: اگر عراق، همچنان کارشکنی، بی مبالاتی و بی‌توجهی از خود نشان دهد، حق ایران است که گروهک‌ها و عناصر تروریستی را تحت فشار قرار دهد و این بر اساس قوانین و حقوق بین المللی توجیه دارد؛ همچنان که ترکیه در گذشته به اقلیم شمال عراق برای تعقیب گروه پ ک ک ورود پیدا کرده است.  

هانی‌زاده تاکید کرد: به نظر می‌رسد که احضار سفیر عراق به وزارت خارجه یک اقدام کاملا دیپلماتیک است و این اولین مرحله خواهد بود، دولت مرکزی عراق و همچنین اقلیم شمال عراق باید به طور جدی اخطار‌های ایران را مورد توجه قرار داده و اجازه ندهند عناصر تروریستی وارد خاک ایران شوند، در غیر این صورت ایران اقدامات دیگری را انجام خواهد داد.  

وی در مورد موانع موجود در مسیر اجرایی شدن توافقنامه امنیتی ایران و عراق، گفت: در این خصوص موانع فیزیکی وجود ندارد؛ افراد و جریان‌هایی در عراق هستند که نمی‌خواهند مرز‌های مشترک ایران و عراق آرام باشد.

این کارشناس مسائل منطقه، بیان کرد: دولت مرکزی عراق به سادگی می‌تواند چند نظامی ارتش عراق را به اقلیم شمال عراق اعزام و مرز‌ها را کنترل کند و اجازه ندهد که گروهک‌های تروریستی به مرز‌های ایران نزدیک شوند اما چنین اراده‌ای در عراق و مسئولین اقلیم شمال عراق وجود ندارد.

هانی‌زاده در خصوص خلع سلاح گروهک‌های تروریستی اقلیم شمال عراق توسط دولت مرکزی عراق، اظهار‌ کرد: طبیعی است که این اقدامات به سادگی قابل اجرایی شدن است. دولت، ارتش و اقلیم شمال عراق به راحتی می‌توانند پایگاه‌های گروهک‌های تجزیه‎طلب را در شمال اقلیم کردستان برچینند.  

این کارشناس مسائل منطقه در پایان، گفت: یک ضرب‌الاجل یک ماهه کافی است که این گروهک‌ها پایگاه‌های خود را در نزدیک مرز‌های ایران تخلیه کنند، بنابراین به نظر می‌رسد که این مهم می‌تواند به سادگی محقق شود و قابل اجرایی شدن است ولی باید اراده جدی برای آن در دولت مرکزی عراق و اقلیم شمال عراق وجود داشته باشد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *