تاثیر جنگ غزه بر وضعیت نتانیاهو/تزلزل در کابینه و رویارویی با بحران‌های چندجانبه

7:30 - 30 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۲۷۶۳
تاثیر جنگ غزه بر وضعیت نتانیاهو/تزلزل در کابینه و رویارویی با بحران‌های چندجانبه
برخلاف ادعای نتانیاهو، او به دلایلی مختلف از جمله تناقضات ادامه‌دار در کابینه، آمادگی دور طولانی درگیری را ندارد.

خبرگزاری میزان - به گفته وزارت بهداشت غزه، در پی تجاوزات هوایی اخیر رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه، بیش از ۳۰ فلسطینی شهید و ده‌ها نفر دیگر زخمی شدند که بیشتر آن‌ها کودک بودند.

بیش از ۱۵۰ ساختمان یا به طور کامل یا جزئی آسیب دیدند و ۲ خانه چند طبقه تخریب و صد‌ها نفر آواره شدند. 

به گزارش «میدل ایست آی»، بمباران رژیم صهیونیستی اخیرا با شهادت ۳ تن از فرماندهان جهاد اسلامی آغاز شد. چند تن از اعضای یک خانواده، که همگی زن و کودک بودند، به شهادت رسیده و یا زخمی شدند. علاوه بر این، یک دندانپزشک، همسر و فرزندش نیز به شهادت رسیدند.

«موریس هیرش»، از مقام‌های سابق ارتش رژیم صهیونیستی، مدعی شد که با توجه به مزیت نظامی که با ترور فرماندهان ارشد مقاومت به دست آمده است، این سوال که چند کودک کشته شده‌اند بی‌ربط است.

این ثابت می‌کند که کشتار زنان و کودکان فلسطینی عمدی بوده است.

ادعا‌های نتانیاهو درباره آمادگی برای هر سناریو

«بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرد که این رژیم برای هر احتمالی آماده است. او گفت که این رژیم منتظر پاسخ مقاومت فلسطین به کشتار مردم فلسطین است.

در حالی که نتانیاهو مدعی شد که حملات، فرماندهی جهاد اسلامی را هدف قرار داده است، کابینه امنیتی او به شهرک‌نشینانی که در فاصله ۴۰ کیلومتری غزه زندگی می‌کردند دستور داد خانه‌های خود را تخلیه کرده و یا در نزدیکی پناهگاه‌ها بمانند. ارتش این رژیم گنبد آهنین را برای رهگیری موشک‌های مورد انتظار شلیک شده فلسطینی مستقر کرد.

سپس مقاومت فلسطین حدود ۴۰ ساعت منتظر ماند تا بعد از آن هر گونه موشکی در پاسخ به کشتار فلسطینی‌ها پرتاب کند.

نتانیاهو، وزرای او و شهرک‌نشینان که انتظار داشتند طی چند ساعت شاهد شلیک ده‌ها موشک از سمت غزه و به دنبال آن اعلام آتش‌بس باشند، صبرشان به پایان رسید. آن‌ها می‌خواستند به زندگی عادی خود بازگردند.

نتانیاهو تحت فشار شدید اجتماعی و سیاسی داخلی تصمیم گرفت شهرک‌نشینان را خطاب قرار دهد و ادعای پیروزی کند و ساعت ۲۰:۰۰ را به عنوان زمان سخنرانی خود تعیین کرد.

قدرت موشکی مقاومت

ناگهان مقاومت فلسطین رگبار‌هایی گسترده‌ از راکت‌ها را از غزه به سمت اراضی اشغالی، نه فقط در برد ۴۰ کیلومتری، بلکه در برد ۸۰ کیلومتری پرتاب کرد و نتانیاهو را ملزم به لغو سخنرانی خود کرد اما نهاد امنیتی رژیم صهیونیستی، نتانیاهو را تحت فشار قرار داد تا اظهاراتی داشته باشد.

اظهارات نتانیاهو و گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در بحبوحه تلاش‌های فشرده برای دستیابی به آتش‌بس با مقاومت فلسطین مطرح شد.

نتانیاهو متوجه شد که مقاومت فلسطین بر خواسته خود پافشاری می‌کند و از کار افتادگی را به شهرک‌ها و شهر‌های اراضی اشغالی برای مدت نامحدودی گسترش می‌دهد. 

پس از همه این‌ها، نتانیاهو دید که با اختلال مداوم در اراضی اشغالی، هزینه‌های سنگین برای جابجایی موقت شهرک‌نشینان از جنوب به مرکز، یا شمال اراضی اشغالی، اختلال گسترده اقتصادی، تعلیق مدارس و دانشگاه‌ها مواجه شده است.

ساکنان جنوب اراضی اشغالی می‌گفتند که نمی‌خواهند به خانه برگردند، اعضای کابینه ائتلافی که از او حمایت نمی‌کردند و مخالفانی که معتقد بودند این عملیات باید متوقف شود و بسیاری از مسائل مهم دیگر؛ او خود را در میان انبوهی از بحران‌ها دید که ماموریت او به عنوان نخست وزیر را بسیار دشوار می‌کند. 

نتانیاهد درباره عملیات رژیم صهیونیستی، مدعی شد که برای پایان دادن به شلیک موشک از غزه، فرماندهان جهاد اسلامی را از میان برداشته است، اما به گفته وزارت جنگ رژیم صهیونیستی، مقاومت فلسطین صد‌ها راکت و خمپاره به سمت اراضی اشغالی پرتاب کرد که تنها ۱۷۵ فروند از آن‌ها از سوی گنبد آهنین و دیگر سپر‌های موشکی رهگیری شد. 

وزارت جنگ این رژیم همچنین اعلام کرد که دست‌کم ۳۹۴ موشک از مرز اراضی اشغالی عبور کردند.

سپس نتانیاهو مدعی شد که آتش‌بس مشروط با شرایط تحمیل شده از سوی مقاومت فلسطین را نمی‌پذیرد. با این حال، در واقعیت، نتانیاهو آتش‌بسی اعلام نشده‌ را آغاز کرده بود، زیرا تقریباً بمباران‌های خود را متوقف کرده و به میانجی‌های عرب و سازمان ملل التماس می‌کرد که حماس را متقاعد کنند که در جنگ شرکت نکند.

برخلاف ادعای نتانیاهو، او به دلیل تناقضات ادامه دار در کابینه خود، آمادگی دور طولانی درگیری را ندارد. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *