رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

رونمایی از ۱۶ بلوک اکتشافی جدید در صنعت نفت

12:12 - 25 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۲۷۵۴
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
رونمایی از ۱۶ بلوک اکتشافی جدید در صنعت نفت
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: پیش از این حدود ۱۰ بلوک اکتشافی رونمایی(معرفی) شده بود که اکنون با اضافه شدن ۱۶ بلوک تازه، شمار بلوک‌های اکتشافی رونمایی شده به ۲۶ عدد می‌رسد.

خبرگزاری میزان - به گزارش شانا، محسن خجسته‌مهر با بیان اینکه ۱۶ بلوک جدید به بلوک‌های اکتشافی اضافه شده است، گفت: با هدف حداکثرسازی ذخایر نفت و گاز در کشور و بالا بردن نرخ جایگزینی نفت و گاز تولیدی، از زمان آغاز به‌کار دولت سیزدهم، حدود ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون بشکه معادل نفت به ذخایر هیدروکربور کشور اضافه شده است.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی برای فعالیت‌های اکتشافی تازه افزود: برای تداوم و گسترش فعالی ت‌های عظیم اکتشافی که به‌عنوان بنیان راهبردی صنعت نفت و گاز به‌شمار می‌آیند، برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده است که با سرمایه‌گذاری حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلاری، حدود ۱۶ بلوک اکتشافی جدید در معرض توسعه برای بخش خصوصی و پیمانکاران و شرکت‌های اکتشاف و تولید قرار می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه عمق راهبردی این شرکت، مدیریت اکتشاف است، توضیح داد: با انجام گسترده فعالیت‌های اکتشافی ذخایر عظیم هیدروکربوری که احتمال می‌رود از ذخایر تثبیت شده بیشتر باشند، کشف می‌شوند.

خجسته‌مهر به فعالیت‌های اکتشافی پیشین اشاره کرد و گفت: پیش از این حدود ۱۰ بلوک اکتشافی معرفی شده بود که اکنون با اضافه شدن این ۱۶ بلوک تازه، به ۲۶ بلوک اکتشافی می‌رسیم که در مجموع، حدود ۲ میلیارد دلار ارزش سرمایه‌گذاری این ۲۶ بلوک است.

وی با اشاره به قدمت ۱۱۵ ساله کشف نفت در ایران، اظهار کرد: برای نخستین‌بار در دولت سیزدهم، روش مغناطیس‌سنجی هوایی به‌منظور شناسایی و تشخیص و تفکیک لایه‌های رسوبی از سوی متخصصان و ابزار ایرانی شامل هواپیما‌ها و خلبان‌های ایرانی انجام شده است که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون، چنین اتفاقی نیفتاده بود، اکنون این دانش بومی‌سازی و همه ابزار‌های مورد نیاز، در داخل کشور تأمین شده است و ابزاری نو به شمار می‌آید که کمک شایانی به فعالیت‌های اکتشافی می‌کند.

خجسته‌مهر در پایان درباره تأمین مالی برای توسعه این بلوک‌های اکتشافی توضیح داد: برای بخش‌های مختلف اکتشافی یک و نیم میلیارد دلار در برنامه هفتم در نظر گرفته شده است که از نظر من بخش خصوصی کشور قدرت و توان تأمین این مقدار سرمایه را دارد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *