کاهش قدرت بازدارندگی رژیم صهیونیستی در برابر مقاومت/افزایش نگرانی‎های امنیتی صهیونیست‎ها

8:58 - 24 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۲۴۴۸
کاهش قدرت بازدارندگی رژیم صهیونیستی در برابر مقاومت/افزایش نگرانی‎های امنیتی صهیونیست‎ها
قدرت بازدارندگی رژیم صهیونیستی در پنج ماه پس از روی کار آمدن بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم کاهش یافته است.

خبرگزاری میزان - استراتژی ترور‌های هدفمند رژیم صهیونیستی نشان دهنده سیاست بی‌رحمانه این رژیم برای از بین بردن فرماندهی جهاد اسلامی به دلیل عملیات‌ پرمخاطب این گروه و فلسفه مقاومت در برابر اشغال است. 

به گزارش میدل ایست آی، با این حال، در حالی که رژیم صهیونیستی انتظار داشت پاسخ فلسطین به نمونه‌های قبلی تجاوز به غزه منعکس شود، این موضوع بلافاصله اتفاق نیفتاد. تنش‌ها در میان نهاد‌های امنیتی، سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی تشدید شد، زیرا این رژیم منتظر بود تا ببیند چه اتفاقی می‌افتد. 

اگرچه راکت‌هایی چهارشنبه شب از غزه شلیک شد، اما به نظر می‌رسد تاخیر در این واکنش پیامی را ارسال می‌کند که رژیم صهیونیستی دیگر کنترلی بر چگونگی چنین شرایطی ندارد. 

در عین حال، رژیم صهیونیستی حمایت مصر، با وجود تلاش‌های میانجی‌گری برای موضوع غزه را از دست داده است، کشوری که به شدت از حملات اخیر به جهاد اسلامی انتقاد کرد و گفت این کشتار تلاش‌ها برای ایجاد ثبات بلندمدت را تضعیف کرد و تعهدات رژیم صهیونیستی در کنفرانس‌های اخیر در عقبه در اردن و شرم الشیخ در مصر را زیر پا گذاشت. 

کاهش قدرت بازدارندگی رژیم صهیونیستی

بسیاری از گروه‌های فلسطینی و نیرو‌های منطقه‌ای بر این باورند که قدرت بازدارندگی رژیم صهیونیستی در پنج ماه پس از روی کار آمدن «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر این رژیم کاهش یافته است و از نظر استراتژیک نتوانسته است دفاع داخلی خود را تقویت کند.

نقص دیگر رژیم صهیونیستی در ناتوانی این رژیم در پیش‌بینی شدت پاسخ فلسطین به تجاوزاتش است. در «تل آویو»، نهاد‌های امنیتی طی روز‌های اخیر تصمیم گرفتند پناهگاه‌های عمومی را باز و مدارس را تعطیل کنند. 

این هزینه‌های امنیتی، سیاسی و اقتصادی افزوده ممکن است رژیم صهیونیستی را وادار کند که تهاجم گسترده‌تری را در جبهه‌های مختلف آغاز کند تا بتواند دوباره کنترل مسیر و پیامد‌های رویارویی را به دست آورد.

کاهش قدرت بازدارندگی این رژیم قطعاً می‌تواند به فضای سیاسی کنونی و بحران داخلی رژیم اشغالگر صهیونیستی نسبت داده شود. در نتیجه، تهاجم باید در این چارچوب بررسی شود. 

نگرانی رژیم صهیونیستی از ادامه درگیری با مقاومت

دستگاه امنیتی رژیم صهیونیستی خود را متحیر از پاسخ غیرقابل پیش‌بینی فلسطینیان می‌بیند، زیرا این رژیم معمولاً پیش‌بینی می‌کند که واکنش فوری راکتی و به دنبال آن میانجیگری‌ها، فشار بر طرفین و در نهایت آتش‌بسی تا حمله متجاوزانه بعدی برقرار شود اما واقعیت پیچیده‌تر از این است.

نگرانی‌هایی برای صهیونیست‌ها در مورد احتمال تمدید وضعیت اضطراری رژیم صهیونیستی به طور نامحدود به وجود آمده است و هزینه‌های مرتبط با آن احتمالاً بیشتر از هزینه‌های یک درگیری نظامی محدود است. همچنین نگرانی از احتمال هدف قرار دادن اعتراضات شهرک‌نشینان در قدس شرقی اشغالی توسط فلسطینیان وجود دارد.

به نظر می‌رسد که گروه‌های فلسطینی برخلاف سرعت مورد نظر رژیم صهیونیستی، بر اساس برنامه‌ها و جدول‌های زمانی خود عمل می‌کنند و از یک چرخه واکنشی به یک مسیر اقدام آگاهانه‌تر می‌روند. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *