روایتی از شکنجه‌گری آمریکا در گوانتانامو/ فشارهای اف‌بی‌آی و سیا علیه زندانیان

7:15 - 24 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۲۳۴۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
روایتی از شکنجه‌گری آمریکا در گوانتانامو/ فشارهای اف‌بی‌آی و سیا علیه زندانیان
تصاویر جدیدی که اخیرا منتشر شده، پرده از شیوه‌‎های هولناک شکنجه آمریکا در زندان گوانتانامو و سایت‌های مخفی سیا برمی‌دارد.

خبرگزاری میزان - «زندانی همیشگی»؛ نقاشی‌های «ابوزبیده»، سیاست شکنجه هولناک آمریکا را آشکار می‌کند.

«گاردین» در گزارشی، می‎گوید: «ابوزبیده» به مدت ۲۱ سال بدون اتهام در بازداشت آمریکا در گوانتانامو به سر می‌برد، شکنجه و تحقیر جنسی شده و چشم اندازی برای آزادی او وجود ندارد.

«ابوزبیده»، زندانی برای همیشه/ جدیدترین تصاویر از برنامه شکنجه در گوانتانامو

 

جامع‌ترین گزارش درباره تکنیک‌های شکنجه سیا

«ابوزبیده»، یک زندانی است که در زندان آمریکا در خلیج گوانتانامو نگهداری می‌شود و در برنامه شکنجه سیا پس از ۱۱ سپتامبر مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ این زندانی جامع‌ترین و مفصل‌ترین گزارشی را از تکنیک‌های وحشیانه که در معرض آن قرار گرفته، ارائه کرده است.

او مجموعه‌ای از ۴۰ نقاشی خلق کرده که شکنجه‌هایی را که در تعدادی از سایت‌های تاریک سیا بین سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۶ و در خلیج گوانتانامو متحمل شده است، شرح می‌دهد.

در غیاب گزارش رسمی کامل درباره برنامه شکنجه که سیا و اف‌بی‌آی سال‌ها برای مخفی نگه‌داشتن آن تلاش کرده‌اند، این تصاویر بینشی منحصربه‌فرد از دوره‌ای وحشتناک در تاریخ آمریکا به دست می‌دهد.

 

«ابوزبیده»، زندانی برای همیشه/ جدیدترین تصاویر از برنامه شکنجه در گوانتانامو

 

این نقاشی‌ها که «ابوزبیده» با کلمات خود حاشیه نویسی کرده، اعمال خشونت آمیز وحشتناک، تحقیر جنسی و مذهبی، و وحشت روانی طولانی مدت علیه او و سایر بازداشت شدگان را به تصویر می‌کشد؛ «ابوزبیده» این تصاویر را با استفاده از حافظه خود و در سلولش در گوانتانامو ترسیم کرده و به «مارک دنبو»، یکی از وکلایش فرستاده شده است.

«دنبو» همراه با دانشجویانش در مرکز سیاست و تحقیقات دانشکده حقوق دانشگاه «استون هال»، تصاویر و سخنان «ابوزبیده» را در گزارشی جدید گردآوری کرد؛ «گاردین» نیز گزارشی را با عنوان شکنجه‌گران آمریکایی؛ سوء استفاده‌های اف‌بی‌آی و سیا در سایت‌های تاریک و گوانتانامو، همراه با مجموعه‌ای از طرح‌هایی که قبلاً دیده نشده بود، منتشر کرده است.

 

«ابوزبیده»، زندانی برای همیشه/ جدیدترین تصاویر از برنامه شکنجه در گوانتانامو

«کودک پوستری» برنامه شکنجه آمریکا

«دنبو»، گفت: ابوزبیده «کودک پوستری» برنامه شکنجه آمریکا است؛ او نخستین کسی بود که به شیوه‌هایی شکنجه شد، که از سوی وزارت دادگستری بر اساس حقایقی که سیا می‌دانست نادرست هستند، تایید شد؛ نقاشی‌های او نفی نهایی شکست و سوء استفاده از شکنجه است.

 

«ابوزبیده»، زندانی برای همیشه/ جدیدترین تصاویر از برنامه شکنجه در گوانتانامو

شرایط بحرانی برای ابوزبیده

گزارش جدید در یک لحظه حساس برای «ابو زبیده» منتشر می‌شود که تحت شرایط بحرانی در گوانتانامو به سر می‌برد؛ او به عنوان یک «زندانی برای همیشه» شناخته می‌شود، زیرا او نه متهم به جرم شده و نه هیچ چشم اندازی برای آزادی ارائه شده است.

 

هشدار سازمان ملل

هفته گذشته یک نهاد سازمان ملل خواستار آزادی فوری «ابوزبیده» شد و هشدار داد که بازداشت مداوم او ممکن است جنایت علیه بشریت باشد؛ «هلن دوفی»، نماینده حقوقی بین‌المللی این زندانی، گفت که قضاوت گروه کاری سازمان ملل در مورد بازداشت خودسرانه با روایت تصویری زبیده از شکنجه وی مطابقت دارد.

به گفته وی، نقاشی‌ها تصویری قدرتمند است از آنچه برای او اتفاق افتاده و با توجه به اینکه او قادر به برقراری ارتباط مستقیم با دنیای خارج نبوده، قابل توجه است.

گزارش مخفی سنا

طرح‌های «زبیده» یک رکورد بصری منحصربه‌فرد از استفاده دولت آمریکا از شکنجه در پی ۱۱ سپتامبر ارائه می‌کند؛ نوار‌های ویدئویی شکنجه «زبیده» از سوی سیا فیلمبرداری شد، اما پس از آن با نقض حکم دادگاه از بین رفت، در حالی که گزارش شکنجه شش هزار و ۷۰۰ صفحه‌ای کمیته اطلاعات سنا تقریبا یک دهه پس از تکمیل آن مخفی مانده است.

اگرچه گزارش کامل سنا هرگز علنی نشد، اما نتیجه آن مشخص است: سوء استفاده از «ابو زبیده» و دیگر بازداشت شدگان نتوانست اطلاعات جدیدی را به دست آورد.
«ابو زبیده:، ۵۲ ساله، در مارس ۲۰۰۲ در پاکستان دستگیر شد و به چندین سایت تاریک سیا در لهستان، لیتوانی و جا‌های دیگر تحویل داده شد؛ او اولین قربانی چیزی بود که قرار بود به استفاده گسترده از شکنجه توسط آمریکا علیه مظنونان ترور تبدیل شود.

 

«ابوزبیده»، زندانی برای همیشه/ جدیدترین تصاویر از برنامه شکنجه در گوانتانامو

 

او در سال ۲۰۰۶ به گوانتانامو منتقل شد و از آن زمان تاکنون در آنجا نگهداری می‌شود.

آمریکا در ابتدا ادعا کرد که او یکی از عوامل ارشد القاعده است، اما سپس اعتراف کرد که او حتی یکی از اعضای این گروه نبوده است.

تصویر‌های «ابو زبیده» به قدری دقیق ارائه شده که چهره ماموران سیا و اف بی آی برای محافظت از هویت آن‌ها اصلاح شده است؛ آن‌ها نشان می‌دهند که دولت آمریکا تا چه حد قوانین بین‌المللی و حتی دستورالعمل‌های خود را در مورد آنچه که به تعبیر معروف «تکنیک‌های بازجویی پیشرفته» می‌خواند، نقض کرده است.

تصاویر منتشر شده انواع شیوه‌های شکنجه از تجاوز تا غرق مصنوعی را مستند کرده است؛ «ابو زبیده» ۸۳ بار مورد غرق مصنوعی یا واتربردینگ قرار گرفت.

حاشیه‌نویسی‌های «زبیده»، که برای طولانی‌تر شدن و وضوح آن به‌سرعت ویرایش شده‌اند، آزار‌هایی را که «ابو زبیده» شخصاً به عنوان اولین قربانی برنامه شکنجه آمریکایی متحمل شد، توصیف می‌کند؛ بر اساس خلاصه‌ای از گزارش سنا در سال ۲۰۱۴، حداقل ۱۱۹ نفر تحت این برنامه قربانی شدند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *