رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

وزیر دادگستری: برخی از کشورها از ابزار اقتصادی به عنوان سلاحی علیه کشورهای مستقل استفاده می‎کنند

10:06 - 23 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۲۲۸۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
وزیر دادگستری: برخی از کشورها از ابزار اقتصادی به عنوان سلاحی علیه کشورهای مستقل استفاده می‎کنند
وزیر دادگستری در همایش بین‌المللی حقوقی سنت پترزبورگ روسیه گفت که برخی از کشورها از ابزار اقتصادی به عنوان سلاحی علیه کشورهای مستقل استفاده می‎کنند.

خبرگزاری میزان - امین حسین رحیمی، وزیر دادگستری در همایش بین‌المللی حقوقی سنت پترزبورگ روسیه، استفاده ابزاری از برتری اقتصادی توسط برخی کشور‌ها را به مثابه سلاحی نامشروع برای به زانو درآوردن ملت‌های آزاده و مستقل برشمرد.

وی گفت: با وجود تمامی پیشرفت‌هایی که در زندگی بشر حاصل شده است تا رسیدن به مرز‌های عدالت در جامعه جهانی فاصله بسیار داریم؛ با آن که منشور ملل متحد بر مفهوم برابری حاکمیت دولت‌ها تاکید کرده است، استفاده ابزاری از برتری اقتصادی برخی کشور‌ها موجب شده است تا در دنیای امروز از فشار اقتصادی به عنوان سلاحی نامشروع برای به زانو در آوردن ملت‌های آزاد و مستقل استفاده شود.

وزیر دادگستری در بخشی دیگر اظهار کرد: متاسفانه در روزگار کنونی استفاده از سلاح تحریم‌های اقتصادی، آینده مفهومِ حاکمیت برابر به عنوان مبنای اصلی همزیستی مسالمت آمیز را در معرض تهدید قرار داده است؛ بدون تردید تفسیر موسع از حق حاکمیت دولت‌ها نمی‌تواند توجیهی بر مشروعیت تحریم‌های اقتصادی باشد؛ رویه بین‌المللی، ماده ۳۲ منشور حقوق و وظایف اقتصادی دولت‌ها، قطعنامه ۲۶۲۵ مجمع عمومی ملل متحد و ده‌ها سند حقوقی بین‌المللی دیگر به خوبی نشان می‌دهد که هیچ دولتی حق ندارد به طور مستقیم یا غیرمستقیم در امور داخلی یا خارجی دولت‌های دیگر مداخله کند.

رحیمی تصریح کرد: تحریم‌های یک جانبه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران و برخی کشور‌های دیگر که برای بیماران خود نمی‌توانند دارو نیز وارد کنند از جنایت‌های بزرگ دولت‌ها در تاریخ ثبت خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به رای اخیر دیوان بین‌المللی دادگستری در ۳۰ مارس ۲۰۲۳ در دعوا جمهوری اسلامی ایران علیه آمریکا، تاکید کرد: این رای دلیل دیگری بر حقانیت جمهوری اسلامی ایران در نبرد حقوقی علیه اقدامات غیرقانونی یکجانبه آمریکا است؛ همچنین جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۱۶ دعوایی به منظور مقابله با اقدامات قهرآمیز یکجانبه آمریکا، علیه این دولت در دیوان بین‌المللی دادگستری اقامه کرد؛ دیوان در قرار موقت خود با اتفاق آراء خواستار رفع محدویت‌های اعمال شده غیرقانونی آمریکا شد، اما متاسفانه آمریکا از پایبندی به قرار دیوان سرباز زده است و جمهوری اسلامی ایران این دعوا را در ماهیت در دیوان دنبال می‌کند.

وزیر دادگستری، کلیدواژه «همبستگی» میان دولت‌های مستقل و آزاد را ضرورت اجتناب ناپذیر دنیای امروز برای ایستادگی و مقاومت در برابر سیاست یکجانبه گرایی دولت‌های مستکبر دانست.

رحیمی با ارائه پیشنهاداتی برای همبستگی بیشتر ملت‌ها و دولت‌های مستقل، اظهار امیدواری کرد که نظرات و عملکرد حقوقدانان و دولتمردان حاضر در همایش حقوقی سنت پترزبورگ، در ارتقاء جایگاه حقوق بین‌الملل عادلانه موثر باشد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *