در نشست سالانه کارگروه دیون دولتی “اینتوسای” مطرح شد؛

پیشنهادهای ده‌گانه ایران برای بهبود شاخص های پایداری دیون دولتی/اعضای “اکوسای” برای حضور در مراسم گرامیداشت تأسیس دیوان محاسبات ایران و شرکت در جلسه هیات رئیسه به تهران دعوت شدند

23:11 - 19 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۱۸۳۰
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
پیشنهادهای ده‌گانه ایران برای بهبود شاخص های پایداری دیون دولتی/اعضای “اکوسای” برای حضور در مراسم گرامیداشت تأسیس دیوان محاسبات ایران و شرکت در جلسه هیات رئیسه به تهران دعوت شدند
رییس هیات اعزامی دیوان محاسبات کشورمان به نشست سالانه کارگروه دیون دولتی در قاهره، با ارایه پیشنهاد ۱۰ بندی دیوان محاسبات جمهوری اسلامی، بهبود شاخص های پایداری دیون در بخش دولتی را مورد تاکید قرار داد.

خبرگزاری میزان_ طبق اعلام اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل دیوان محاسبات کشور، در دومین روز از نشست سالیانه کارگروه دیون دولتی سازمان اینتوسای در مصر، محمد علی زهره‌ای معاون امور اجرایی و پشتیبانی دیوان محاسبات کشور، طی سخنانی در میزگرد اصلی نشست، با اشاره به بیش از یک قرن سابقه حسابرسی در بخش دولتی ایران و اختیارات گسترده دیوان محاسبات برای نظارت بر امور مالی کشور، تأکید کرد: دیوان محاسبات جمهوری اسلامی ایران اقدامات مؤثری را در راستای راه‌اندازی پایگاه جامع مالی کشور با هدف اعتمادسازی بازار سرمایه، ارتقای شفافیت و نظارت بر شرکت‌های دولتی انجام داده است.

 

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران بر اساس گزارش صندوق بین المللی پول به جمع کشور‌های مجری در موضوع حسابداری تعهدی پیوسته است، افزود: دیوان محاسبات ایران به‌عنوان حسابرس مستقل، صورت‌های مالی را بر اساس ضوابط قانونی با هدف حصول اطمینان از فراهم کردن نیاز تأمین و پرداخت به موقع تعهدات با کمترین هزینه و حمایت از توسعۀ بازار بدهی، حسابرسی می‌کند.

 

زهره‌ای در ادامه پیشنهاد‌های ده‌گانه دیوان محاسبات جمهوری اسلامی ایران را به منظور بهبود مدیریت و شاخص‌های پایداری دیون بخش دولتی ارائه کرد که مورد استقبال شرکت‌کنندگان و ارکان کارگروه دیون دولتی سازمان اینتوسای قرار گرفت.   

 

اعضای اکوسای برای حضور در مراسم گرامیداشت تأسیس دیوان محاسبات ایران و شرکت در جلسه هیات رئیسه به تهران دعوت شدند

 

همچنین در حاشیه برگزاری نشست سالانه کارگروه دیون دولتی سازمان اینتوسای به میزبانی دیوان محاسبات کشور مصر در قاهره، هیات اعزامی دیوان محاسبات جمهوری اسلامی ایران، دیدار‌های جداگانه‌ای را با رئیس و نائب رئیس کارگروه دیون دولتی سازمان اینتوسای و همچنین رؤسای هیات‌های دیوان محاسبات کشور‌های روسیه، مصر، برزیل، فنلاند، پاکستان، مالدیو، کویت، قطر، هند و ترکیه برگزار کرد.

 

در این دیدارها، طرفین بر تقویت و بسط روابط و همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه و همچنین طراحی و برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی در حوزه حسابرسی دولتی، به‌ویژه در زمینه دیون دولتی و اجرای پروژه‌های حسابرسی مشترک تأکید کردند. 

 

همچنین، در دیدار زهره‌ای معاون امور اجرایی و پشتیبانی و رئیس هیات اعزامی دیوان محاسبات کشورمان با رؤسای هیأت‌های دیوان محاسبات کشور‌های عضو سازمان اکوسای، ضمن اشاره به برگزاری مراسم گرامیداشت ۱۱۷ مین سالگرد تأسیس دیوان محاسبات ایران، بیست و هفتمین نشست هیات رئیسه و بیست و دومین نشست کمیته آموزشی اکوسای طی ماه‌های آتی به میزبانی دیوان محاسبات کشورمان، از رؤسای دیوان محاسبات کشور‌های عضو اکوسای دعوت شد تا در این رویداد مهم شرکت کنند.

 

شایان‌ذکر است سازمان اینتوسای (سازمان بین‌المللی مؤسسات عالی حسابرسی)، به‌عنوان بزرگ‌ترین سازمان بین‌المللی بعد از سازمان ملل، نهادی غیرسیاسی، مستقل، غیرانتفاعی و نهادی سیاست‌گذار در حوزه حسابرسی دولتی است. 

 

اینتوسای هم اکنون دارای ۱۹۵ عضو دائم، ۵ عضو ناظر و ۲ عضو وابسته است. 

 

همچنین، سازمان اکوسای (سازمان مؤسسات عالی حسابرسی کشور‌های عضو اکو)، یکی از سازمان‌های منطقه‌ای حسابرسی دولتی است که به موازات سایر سازمان‌های بین‌المللی حسابرسی در زمینه بهبود حسابرسی دولتی، تقویت پاسخگویی و افزایش شفافیت در فعالیت‌های مالی دولت می‌کوشد. 

 

طبق اساسنامه اکوسای این سازمان دارای ۱۱ عضو رسمی و ۴ عضو ناظر  است. 

 

در حال حاضر، دیوان محاسبات جمهوری اسلامی ایران، ریاست دوره‌ای این سازمان را تا سال ۱۴۰۴ بر عهده دارد و نشست آتی هیأت رئیسه این سازمان به میزبانی دیوان محاسبات کشورمان طی ماه‌های آتی برگزار خواهد شد.

 

نشست سه‌روزه کارگروه دیون دولتی سازمان اینتوسای از ۱۸ اردیبهشت سال جاری در قاهره پایتخت مصر آغاز به کار کرده و بیستم اردیبهشت‌ماه به کار خود پایان خواهد داد.

 

انتهای پیام/


برچسب ها: دیوان محاسبات

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *