رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

آیا غرب خط قرمزی در استفاده از تسلیحات شیمیایی دارد؟

7:00 - 20 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۱۷۳۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
آیا غرب خط قرمزی در استفاده از تسلیحات شیمیایی دارد؟
کشور‌های غربی با وجود ادعا‌های فراوان خط قرمزی برای خود در استفاده از تسلیحات شیمیایی قائل نیستند.

خبرگزاری میزان – بحران اوکراین سبب شد تا بحث‌های متعددی در عرصه سیاست بین المللی ایجاد شود؛ این بحث‌ها به نوبه خود تداعی کننده تجارب جنگی کشور‌های مختلف و رویداد‌ها و تحولات متعدد در عرصه سیاست بین الملل بودند.

یکی از این بحث‌ها، گمانه زنی غربی‌ها درباره استفاده از سلاح‌های شیمیایی در جریان بحران اوکراین بود؛ این کشور‌ها و در راس آن‌ها آمریکا ادعا کردند که هرگونه استفاده روسیه از تسلیحات شیمیایی با پاسخ ناتو واشنگتن مواجه خواهد شد و مسکو برای آن بهایی سنگین خواهد پرداخت.

البته سوال‌های زیادی نیز در پی شکل گرفتن بحث مذکور پیش آمد؛ دو سوال مهم در این زمینه عبارتند از: نخست، سلاح‌های شیمیایی تاکنون در چه مناطقی مورد استفاده قرار گرفتند؟ دوم، آیا غرب واقعا خط قرمزی در این رابطه دارد؟

آثار استفاده از تسلیحات شیمیایی

به گزارش «سی ان ان»، سلاح‌های شیمیایی حاوی مواد سمی هستند که برای رقم زدن مرگ یا آسیب رساندن به اهداف خود طراحی شده اند؛ آن‌ها می‌توانند مواد شیمیایی خطرناکی از جمله عوامل خفگی، تاول و عصبی را پخش کنند که در صورت جاسازی در داخل یک بمب یا گلوله توپخانه، می‌توانند به بدن حمله کرده و در مقیاسی وسیع، آسیب‌های بی رویه‌ای را در بخش گسترده‌ای از بدن ایجاد کنند.

استفاده از تسلیحات شیمیایی در قوانین بین المللی ممنوع شده است؛ ممنوعیت آن‌ها ناشی از یک تاریخ دردناک است.

تسلیحات شیمیایی تاکنون در چه مناطقی مورد استفاده قرار گرفته است؟

بر اساس اعلام سازمان ملل، استفاده از عوامل شیمیایی از جمله کلر، فسژن (گاز بی رنگ سمی) و گاز خردل از مهم‌ترین و وحشتناک‌های رویداد‌های جنگ جهانی اول بود و مرگ حدود ۱۰۰ هزار نفر را رقم زد.

در واکنش به این جنایت‌ها بود که پروتکل ژنو مبنی بر ممنوعیت حملات با تسلیحات شیمیایی در سال ۱۹۲۵ تنظیم و امضا شد.

با وجود این، بر اساس گزارش دفتر امور خلع سلاح سازمان ملل، در طول جنگ سرد، ۲۵ کشور برای تولید تسلیحات شیمیایی تلاش کردند.

مذاکرات طولانی در نهایت منجر به تصویب کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی (CWC) شد که در سال ۱۹۹۷ لازم‌الاجرا شد و کشور‌ها را ملزم می‌کرد تا ذخایر خود را نابود کنند و توسعه، تولید یا استفاده از سلاح‌های شیمیایی را ممنوع کنند.

آیا غرب در استفاده از تسلیحات شیمیایی خط قرمزی دارد؟

با وجود این، در موارد محدودی از تسلیحات شیمیایی در جنگ‌ها وجود داشته است؛ اتفاقی که پیامد‌های سیاسی در سراسر جهان را در پی داشت.

نکته مهم این که در جریان بحران اوکراین، در مورد استفاده از تسلیحات شیمیایی، آمریکا ناتو، بلوک نظامی اروپا را در کنار خود دارد؛ ناتو ادعا کرده بود که این ائتلاف سیستم‌های دفاع شیمیایی، بیولوژیکی و هسته‌ای خود را به دلیل آنچه نگرانی از نیات روسیه خوانده شده تقویت خواهد کرد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *