اسلامی: نقش سازمان انرژی اتمی ایران یک نقش راهبردی است

18:53 - 18 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۱۶۷۶
اسلامی: نقش سازمان انرژی اتمی ایران یک نقش راهبردی است
نخستین محصولات فناورانه با سطح فناوری بالا در حوزه ابزار اندازه‌گیری شتاب دهنده‌های الکترون با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی ایران به بازار عرضه شد.

خبرگزاری میزان - محمد اسلامی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی در مراسم عرضه نخستین محصولات فناورانه مرکز رسا به بازار، گفت: در این دوره به انضباط فکری و رفتاری بیش از هر زمان دیگری نیاز داریم.

وی ضمن تشکر از تمام کسانی‌که زیست بوم فناوری هسته‌ای را پایه گذاری کردند؛ بیان کرد: نقش سازمان انرژی اتمی ایران، یک نقش راهبردی است.

اسلامی درباره حضور بخش خصوصی در این عرصه گفت: ورود بخش خصوصی به عرصه‌های گوناگون طبیعی است؛ سازمان انرژی اتمی ایران نیز باید تا جایی که می‌تواند ریسک فعالیت و سرمایه‌گذاری را به سمت صفر سوق دهد.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان این که توسعه کاربرد پرتو‌ها و نیز دستیابی به ۱۰ هزار مگاوات برق جدید هسته‌ای را در این سازمان هدف‌گذاری کرده‌ایم، اظهار کرد: با توجه به اهداف تعیین شده و تکلیف قانونی که برعهده داریم با قدرت در مسیر توسعه کاربرد پرتو‌ها و افزایش تولید برق هسته‌ای از طریق سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی حرکت می‌کنیم.

اسلامی با اشاره با این که حوزه توسعه کاربرد پرتو‌ها و افزایش تولید برق هسته‌ای دارای مزیت‌های اقتصادی غیرقابل انکار است، تاکید کرد: برای افراد علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در این حوزه‌ها، مجوز‌های قانونی را فراهم می‌کنیم تا در این مسیر حرکت کنند که این مهم نشان می‌دهد که میدان و مسیر باز است.

وی اضافه کرد: کشور به شدت به انرژی پاک و پایدار نیاز دارد و با توجه به وضعیت فعلی اکوسیستم و تغییرات اقلیمی، همه ما مکلف هستیم در مسیر کربن صفر حرکت کنیم که سازوکار این مساله فراهم شده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: نکته حایز اهمیت این است که تحقیق و توسعه به‌شکل هدفمند و معنادار دنبال شود؛ فناوری هنگامی ارزشمند است که بتواند محتوا، فرم و کارکرد را به منصه ظهور برساند و نیز بتواند در خدمت جامعه و اقتصاد کشور باشد.

مشخص شدن مسیر حرکت پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای

وی با تاکید بر این که ما این مسیر را هدف‌گذاری کرده‌ایم و نیز برنامه‌ها و سیاست‌هایی تعیین شده که مسیر حرکت را برای پژوهشگاه مشخص کرده است، بیان کرد: صندوق تحقیق و توسعه سازمان انرژی اتمی ایران با هدف حمایت از این تفکر تشکیل شده است تا بتواند تحقق این اهداف را حمایت کرده و به ثمر برساند.

معاون رئیس جمهور گفت: نتایج تحقیقات همیشه نامشخص است و شما نمی‌توانید در این مسیر عدم پایداری منابع را به نتیجه تحقیقات گره بزنید و برای تیم تحقیق و توسعه، سرخوردگی به وجود آورید. تیم تحقیق و توسعه فقط باید دغدغه دستیابی به نتیجه معین را داشته باشد؛ در این مسیر حمایت‌ها و پشتیبانی‌ها باید به‌گونه‌ای باشد تا تیم پژوهشگران دغدغه‌ای جز کار برروی تحقیقات نداشته باشند.

حجم نیروی انسانی فرهیخته و دانشمند ما قابل ملاحظه است

اسلامی با اشاره به این که ثروت انسانی در این مسیر بزرگ‌ترین موهبتی است که در اختیار داریم، اظهار کرد: حجم نیروی انسانی فرهیخته و دانشمند ما قابل ملاحظه است و هیچ سازمانی به این اندازه سازمان انرژی اتمی ایران، نیروی متخصص در اختیار ندارد؛ تلاش ما این است که محیط را آرام کرده و با تعاملات بین‌المللی گسترده بتوانیم ظرفیت‌های علمی و پژوهشی را پشتیبانی کنیم تا به خدمت گرفتن آن، چرخ توسعه کشور به حرکت درآید.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران عنوان کرد: این مسیر را همچنان دنبال می‌کنیم و همان‌گونه که ابتدای سال اعلام کردم، همکاران ما سال ۱۴۰۱، یک سال پرنشاط و پرتحرک را تجربه کردند به‌طوری که ما ۱۵۹ دستاورد دانشی، فناوری و صنعتی داشتیم که تعداد آن‌ها کم نبوده است و به عبارت بهتر هر ۱.۵ روز کاری یک دستاورد داشته‌ایم که حکایت از پویایی و نشاط یک سازمان دارد.

وی تصریح کرد: این موارد موجب انگیزه و جذابیت برای فعالیت می‌شود و باید برای شکوفایی نیروی انسانی خود، بیشتر وقت بگذاریم و موانع را هرچه بیشتر برداریم.

اسلامی با تاکید بر این که لازم است سازگاری محیط را بیشتر کنیم تا نیرو‌ها با عشق و پیوند مستحکم‌تر کار کنند و شاهد تسریع نتیجه‌گیری باشیم، گفت: این اتفاق رخ داده و امیدواریم در سال ۱۴۰۲ شاهد نتایج بهتری باشیم.

سرریز فناوری هسته‌ای به سایر بخش‌ها و درون جامعه

اسلامی درباره عرضه ۲ طرح فناورانه در مرکز رشد و فناوری رسا سازمان انرژی اتمی در حوزه اندازه گیری به بازار، اظهار کرد: برنامه امروز، یک نقطه آغاز است که می‌تواند از طریق مرکز رسا در مسیر کاربردی شدن و تجاری شدن قرار گیرد و نشان دهد این مرکز در اصل یک کشتزار حاصلخیز است و این کشتزار همواره می‌تواند محصولات گوناگون داشته باشد؛ در این راه همه باید نسبت به حفظ سرمایه‌های سازمان حساس باشند تا این روند و جریان پابرجا باشد.

معاون رئیس جمهور گفت: مهم‌ترین پیام برنامه امروز، سرریز فناوری هسته‌ای به دیگر بخش‌ها و درون جامعه است.

وی یادآوری کرد: نکته حایز اهمیت برای ما این است که با فناوری هسته‌ای بتوانیم بستر زندگی مردم و فعالیت‌های علمی و پژوهشی را با یکسری اقدامات متفاوت؛ تسهیل و تسریع کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به حضور شرکت‌های دانش بنیان در عرصه صنعت هسته‌ای توضیح داد: ورود شرکت‌های دانش بنیان را که می‌توانند همکار صنعت هسته‌ای باشند از طریق مرکز رسا تسهیل کرده و سازوکاری فراهم کرده‌ایم تا بتوانند نتایج تحقیقات را به سامانه تبدیل و در نهایت به بازار عرضه کنند و از این طریق در اختیار جامعه قرار گیرد.

اهمیت سامانه اندازه گیری و تشخیصی در صنعت هسته‌ای

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: سامانه اندازه گیری و تشخیصی، یک بخش مهم از صنعت هسته‌ای محسوب می‌شود و این سامانه در هر رشته‌ای کاربرد دارد و با توجه به تحریم‌های گسترده بخش‌های مهم و صنایع، در گام نخست توانسته‌ایم بخش‌ها و تجهیزاتی حریم شده را احیا کنیم و در گام دوم با حرکت خلاقانه و نوآورانه، این بخش‌ها و سامانه‌ها را ارتقا دهیم و جایگزین کنیم تا صنایع کشور از این فرصت استفاده کنند؛ خوشبختانه بیش از ۱۴۰ بخش صنعتی کشور نظیر صنایع فولاد، سیمان، پتروشیمی و آزمایشگاهی و سایر بخش‌های گوناگون از دستاورد‌های ما استفاده می‌کنند.

وی افزود: در بحث آزمایشگاهی و به‌ویژه در جریان اندازه‌گیری نوترون و الکترون، ابزار‌های اندازه‌گیری شتاب دهنده‌ها بسیار کاربرد دارند و ما نیز به این تجهیزات نیاز داشتیم؛ به‌طوری‌که بخش الکترومغناطیس که یک سامانه و چشمه اندازه‌گیری است همه در داخل کشور ساخته می‌شود و شرکت‌های دانش بنیان که اکنون این فناوری را در اختیار دارند، می‌توانند آن‌را گسترش دهند و به دانشگاه‌ها، مراکز علمی و صنایع گوناگون عرضه کنند.

میزان ارزآوری دستاورد‌های هسته‌ای

اسلامی درباره میزان ارزآوری این تجهیزات و نیز اقدامات انجام شده در زمینه سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی توضیح داد: همه محصولاتی که در سازمان انرژی اتمی ایران تولید می‌شود شامل اقلام دارای قابلیت صادرات است، زیرا براساس استاندارد‌ها و الزامات روز و تاکیدات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طراحی و ساخته می‌شود.

امکان سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در پروژه‌های صنعت هسته‌ای

اسلامی ادامه داد: همچنین در مورد سرمایه‌گذاری خارجی در قانون بودجه برای ساخت نیروگاه‌های اتمی، سرمایه گذار داخلی و خارجی را پیش‌بینی کرده و در این زمینه ارتباطاتی برقرار کرده‌ایم که با توجه به مطالعات، پیگیر‌ی‌ها و مذاکراتی که تا امروز انجام شده امیدواریم شاهد افزایش میزان تولید برق هسته‌ای در کشور باشیم.

اقدام‌های موثر مرکز رسا در پذیرش شرکت‌های دانش بنیان نوپا

رئیس سازمان انرژی اتمی با تاکید بر این که پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای در مرکز رسا به موفقیت‌هایی دست یافته است، بیان کرد: این مرکز، شرکت‌های دانش بنیان نوپا را پذیرش کرده است و آن‌ها توانسته‌اند با رفت و آمد مدیریتی و نیز با مشارکتی که بستر آن در اینجا فراهم شده نسبت به تولید و عرضه محصولات تحت حمایت این مرکز اقدام کنند.

اسلامی اظهار کرد: منبع اصلی مولد فناوری در سازمان انرژی اتمی ایران، پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای است و با تحقیقات گسترده، این نتایج به دست آمده که پژوهشگاه امروز پشتیبان صنعت هسته‌ای محسوب می‌شود؛ بنابراین هرچه یافته‌های نوین و این مرکز فناوری ارتقا یابد به همان اندازه به این شرکت‌ها هم منتقل می‌شود تا بتوانند سامانه‌های اندازه‌گیری و تشخیصی روزآمدی را ساخته و در داخل کشور بفروشند و نیز بازار‌های صادراتی هم داشته باشند

امکان کسب منافع فراوان دانش‌بنیان‌ها از بخش غیرحاکمیتی فناوری هسته‌ای

سید امیرحسین فقهی، معاون سازمان انرژی اتمی و رئیس پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای در مراسم عرضه نخستین محصولات فناورانه با سطح فناوری بالا در حوزه ابزار اندازه‌گیری شتابدهنده‌های الکترون مرکز فناوری و نوآوری رسا اظهار کرد: در قسمت حاکمیتی همان‌طور که مقام معظم رهبری فرموده‌اند، نه مردم علاقه‌ای دارند به آن ورود کنند و نه سودی برای آن‌ها دارد، اما در بخش غیرحاکمیتی مانند حوزه پزشکی، صنعتی و کشاورزی؛ فناوری هسته‌ای هم سود دارد و هم این که عده‌ای علاقه‌مند به ورود به این عرصه هستند.

وی تصریح کرد: به نظر بنده تجربه نشان داده اعتماد کردن به مردم در دنیا، دستاورد‌های خوبی داشته و همچنین حوزه غیرحاکمیتی برای شرکت‌های دانش بنیان منافع بسیار زیادی دارد که این موارد را مشاهده کرده و نسبت به آن اطمینان داریم.

فقهی از ادامه راه و مسیر اساتیدی مانند شهید دکتر شهریاری و حمایت از دانش و تلاش شرکت‌های داخلی در زمینه ساخت تجهیزات مورد نیاز صنعت هسته‌ای در سازمان انرژی اتمی ایران خبر داد.

معاون سازمان انرژی اتمی اظهار کرد: شهید دکتر شهریاری جزو اساتیدی بود که اعتقاد به آموزش نحوه ساخت و کارکرد دستگاه‌های مورد استفاده در صنعت هسته‌ای داشت؛ دکتر شهریاری جزو اساتیدی بودند که علاوه بر استفاده و بهره‌گیری از دستگاه‌های وارداتی، چگونگی ساختن این تجهیزات را نیز آموزش می‌دادند.

وی تاکید کرد: دانشجویانی توسط دکتر شهریاری و سایر اساتید تربیت شدند که برای ساختن دستگاه‌ها آموزش دیدند و توانستند وارد عرصه ساخت تجهیزات مورد نیاز کشور شوند؛ باید توجه داشت در ابتدا این کار به شکل دولتی انجام می‌شد که قیمت تمام شده دستگاه‌ها بالا بود، اما بخش خصوصی توانست تجهیزات مورد نیاز را با کیفیت بهتر و قیمت کمتر تولید کند؛ دکتر شهریاری با خرید محصولاتشان از این شرکت‌ها حمایت می‌کرد و ما نیز این فرهنگ را در پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای و نیز مرکز رسا دنبال می‌کنیم و اعتقاد داریم خرید از شرکت‌ها دانش‌بنیان باعث شکوفایی آن‌ها می‌شود.

فقهی گفت: امروز شاهد فعالیت شرکت‌هایی هستیم که تجهیزات با کیفیتی می‌سازند که محصولات آن‌ها صادر می‌شود که این قابلیت برای عده‌ای قابل تصور نیست؛ موفقیت این شرکت‌ها نشان می‌دهد که واگذاری طرح‌ها و پروژه‌ها از بخش دولتی به خصوصی در بعضی بخش‌ها واقعا اقدام بسیار موفق بوده است.

مشاهده دستاورد‌ها و خط مشی شهید شهریاری در صنعت هسته‌ای

در این مراسم همچنین بهجت قاسمی، عضو هیئت علمی دانشکده هسته‌ای دانشگاه شهید بهشتی و همسر دانشمند هسته‌ای شهید دکتر مجید شهریاری نیز در این مراسم اظهار کرد: واقعا باعث افتخار است که هر زمان که به مجموعه رسا می‌آیم، می‌توانم دستاورد‌های دانشگاه‌ها به خصوص دانشگاه شهید بهشتی و دکتر شهریاری را مشاهده کنم.

وی تصریح کرد: دانشگاه‌های کشور دارای افتخارات فراوانی هستند که بخش عمده‌ای از این افتخارات صنعت هسته‌ای مربوط به دانشگاه شهید بهشتی است؛ بنابراین توصیه می‌کنم که از این پتانسیل بیشتر استفاده شود.

قاسمی تاکید کرد: سازمان انرژی اتمی با تکیه بر این پتانسیل می‌تواند محصولات فراوان «های تک» تولید و عرضه کند.

عضو هیئت علمی دانشکده هسته‌ای دانشگاه شهید بهشتی با قدردانی از تلاش‌های صورت گرفته برای رونق مرکز رسا گفت: خوشحالم که حمایت‌های مهندس اسلامی و دکتر فقهی از این جوانان زیاد است و جای دکتر شهریاری واقعا خالی است، زیرا اگر بودند یک نیروی مضاعف ایجاد می‌کردند؛ خوشحالم که دوستان قبول کردند تا بنده دورادور عضوی از این مجموعه باشم.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *