عرضه کارت اضطراری در همه جایگاه‌های سوخت

16:26 - 18 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۱۶۱۹
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
عرضه کارت اضطراری در همه جایگاه‌های سوخت
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌‎های نفتی گفت: برای همه جایگاه‌های عرضه سوخت کارت اضطراری در نظر گرفته‌ایم و هیچ کمبودی در این زمینه وجود ندارد و کارت آزاد در سراسر جایگاه‌های سوخت موجود است.

خبرگزاری میزان- به گزارش شانا، علی‌اکبر نژادعلی امروز (دوشنبه، ۱۸ اردیبهشت‌ماه) در نشست خبری در تشریح طرح سامان‌دهی کارت‌های اضطراری در جایگاه‌های عرضه سوخت اظهار کرد: برای همه جایگاه‌های عرضه سوخت کارت اضطراری در نظر گرفته‌ایم. هیچ کمبودی در این زمینه وجود ندارد و کارت آزاد در سراسر جایگاه‌های سوخت موجود است.

وی با بیان اینکه بر اساس تکلیف قانونی، تا پایان امسال حجم استفاده از کارت‌های سوخت شخصی باید به ۹۰ درصد افزایش یابد، افزود: هم‌اکنون در شرایط هم‌ترازی تولید و مصرف بنزین قرار داریم و تاکنون واردات انجام نشده، اما مصرف بنزین کشور امسال ۱۰ درصد افزایش یافته است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با تأکید بر اینکه طرح‌های توسعه‌ای پالایشی به‌منظور افزایش ظرفیت تولید بنزین در کشور با جدیت در پالایشگاه‌های کشور در حال پیگیری و اجراست، تصریح کرد: برای توزیع یکنواخت و یکپارچه سوخت در کشور ناچار به اجرای سیاست‌های غیرقیمتی هستیم.

نژادعلی ادامه داد: با اجرای طرح سامان‌دهی کارت‌های اضطراری جایگاه‌های سوخت، حجم استفاده از کارت‌های سوخت شخصی به ۳۵ درصد رسیده است، همچنین ۴۵۰ هزار کارت تولیدشده هم‌اکنون در باجه‌های معطله پست قرار دارد که نیازمند پیگیری از سوی مالکان است.

وی گفت: امکان تهیه کارت سوخت المثنی در کشور فراهم است و هم‌اکنون ۳۸۰ هزار کارت سوخت المثنی در نوبت صدور قرار دارد.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اظهار کرد: جایگاه‌های عرضه سی‌ان‌جی در کشور ۱۲ میلیون مترمکعب ظرفیت خالی دارند که لازم است با فرهنگ‌سازی در این زمینه، مقدار استفاده از این سوخت پاک افزایش یابد.

نژادعلی گفت: براساس بند ه تبصره ۱۴ در قالب بودجه ۱۴۰۲ وزارت نفت مکلف شده است که به منظور بهبود نظام توزیع بنزین و نفت‌گاز در کشور و کاهش قاچاق سوخت، از طریق شرکت‌های تابعه ذیربط تدبیری اتخاذ نماید که تا پایان نیمه نخست سال جاری، ۹۰ درصد خودروهای بنزین‌سوز و ۹۵ درصد خودروهای نفت‌گازسوز، صرفا از طریق کارت‌ سوخت شخصی سوختگیری کنند. در این باره تمهیداتی اندیشیده شده بود که به دنبال آن طرح ساماندهی کارت‌های اضطراری در جایگاه‌های سوخت کشور در دستور کار قرار گرفت. اطلاع‌رسانی‌های لازم و ساماندهی کارت‌های اضطراری در جایگاه‌های انجام شد و با توجه به حجم مراجعات به جایگاه‌های سوخت، تعداد مناسبی کارت اضطراری در اختیار جایگاه‌داران قرار گرفت.

وی با تاکید بر این که در تمام نقاط کشور از جمله جایگاه‌های مرزی، کارت هوشمند سوخت آزاد اضطراری به میزان کافی وجود دارد، افزود: توانستیم چالشی که سال گذشته در زمینه تامین کارت‌های هوشمند سوخت وجود داشت، برطرف کنیم و تا پایان سال گذشته، برای تمامی خودروها در کشور کارت سوخت صادر کرده و در اختیار مردم قرار دادیم.

مصرف روزانه بیش از ۱۱۰ میلیون لیتر بنزین در کشور

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به این که روند رشد مصرف بنزین در کشور عددی غیرمنتظره است، گفت: سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۰، ۲۱ درصد رشد مصرف داشتیم، امسال نیز با گذشت ۴۷ روز از سال جدید، حدود ۱۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش مصرف بنزین داشته‌ایم و بیش از ۱۱۰ میلیون لیتر بنزین مصرف در کشور داشتیم که میزان تولید نیز همین میزان است.

نژادعلی با اشاره به این که شدت مصرف انرژی در مقایسه با دیگر کشورهای بالاست، گفت: فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل کشور، افزایش پرشتاب خودروهای داخلی، وجود تکنولوژی‌های قدیمی در تولید خودرو و قاچاق مصرف سوخت از جمله دلایل مصرف روزافزون سوخت در کشور است.

وی درباره میزان مصرف نفت‌گاز در کشور بیان کرد: در ۴۷ روز ابتدایی سال جاری، به طور میانگین ۱۰۳.۲ میلیون لیتر نفت‌گاز در کشور مصرف شده است که این عدد نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۴ درصد افزایش یافته است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تاکید کرد: در سال گذشته (۱۴۰۱) به طور میانگین ۱۱۲ میلیون لیتر نفت‌گاز در کشور مصرف شد که پیش‌بینی می‌کنیم این عدد در سال جاری با رشد در نیمه دوم سال به میانگین روزانه ۱۱۶ میلیون لیتر در روز افزایش یابد.

استفاده از کارت سوخت شخصی به ۳۵ درصد رسید

نژادعلی با اشاره به افزایش آمار مصرف استفاده از کارت سوخت شخصی با اجرای طرح ساماندهی کارت‌های سوخت جایگاه‌داران، درباره لزوم استفاده از کارت سوخت شخصی گفت: دولت هزینه‌ای را برای تولید کارت‌های سوخت متحمل می‌شود، اما با استفاده از کارت آزاد جایگاه‌داران، میزان سوختگیری غیرمشخص بوده و اطلاعات شفافی در این باره وجود ندارد، بنابراین به این سمت حرکت کردیم که در زمینه آمار سوختگیری به سمت شفافیت حرکت کرده و تصمیم‌گیری در دولت را نیز تسهیل کنیم.

۵۵ درصد فروش بنزین یارانه‌ای است

وی با اشاره به این که ۵۵ درصد فروش بنزین کشور با نرخ یارانه‌ای انجام می‌شود، گفت: تاکنون ۲۹ میلیون کارت هوشمند سوخت توسط شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی صادر شده و در اختیار مردم قرار گرفته است. تا پایان سال گذشته نیز، ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار کارت هوشمند سوخت تولید شده و در اختیار مردم قرار گرفته است که از این تعداد، حدود ۴۵۰ هزار کارت سوخت تولید شده، همچنان به دلایل مختلف در باجه معطله‌های شرکت پست قرار دارد که لازم است از سوی هموطنان پیگیری شود.

نژادعلی افزود: هم‌اکنون ۳۸۰ هزار کارت سوخت جدید نیز در نوبت صدور قرار دارد و بین ۳۰ تا ۴۰ روز زمان صرف می‌شود که کارت سوخت المثنی صادر شود؛ به دنبال آن هستیم که این زمان را روزبه‌روز کوتاه‌تر کنیم.

رشد نیم درصدی توزیع سی‌ان‌جی در جایگاه‌ها نسبت به سال گذشته

وی با تاکید بر لزوم توجه به سیاست‌های رشد و توسعه صنعت سی‌ان‌جی در کشور با هدف تنوع‌بخشی به سبد سوخت کشور بیان کرد: هم‌اکنون به طور میانگین روزانه ۲۴ میلیون مترمکعب سی‌ان‌جی در کشور توزیع می‌شود که این عدد نسبت به مدت مشابه سال گذشته (۱۴۰۱) نیم درصد رشد نشان می‌دهد.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از توقف تولید در بخش خودرو‌های پایه‌گازسوز خبر داد و گفت: امیدواریم با حرکت به سمت تبدیل خودرو‌های شخصی علاوه بر خودرو‌های عمومی، آمار مصرف سی‌ان‌جی بازهم افزایش یابد.

تخصیص شفاف سوخت به ناوگان حمل‌ونقل سنگین با اجرای طرح سپهتن

نژادعلی به مزایای طرح سپهتن و اجرایی شدن تفاهم‌نامه ۴ جانبه این طرح پس از کش و قوس‌های فراوان اشاره کرد و افزود: دو نماینده شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت ۲ طرف این تفاهم‌نامه هستند و تکلیف قانونی بر اساس این تفاهمنامه این است که تا پایان سال ۱۴۰۲، تجهیزات طرح سپهتن بر روی ۵۰ درصد ناوگان حمل بار و ۱۰۰ درصد ناوگان حمل مسافر نصب شود؛ که این امر کمک موثری در روند شفاف‌سازی تحویل سوخت به ناوگان حمل‌ونقل سنگین بر اساس پیمایش خواهد بود.

وی بیان کرد: با اجرای این طرح از نقطه‌ای که بار حمل می‌شود تا زمانی که به دست مشتری برسد، کیلومتر دقیق مشخص شده و میزان سوخت تخصیصی بلافاصله در کارت هوشمند سوخت ذخیره می‌شود.

انتهای پیام/


برچسب ها: کارت سوخت

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *