بدقولی شرکت‌های خارجی در تحویل به موقع داروهای مورد نیاز بیماران تالاسمی

15:29 - 18 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۱۶۰۹
بدقولی شرکت‌های خارجی در تحویل به موقع داروهای مورد نیاز بیماران تالاسمی
معاون وزیر بهداشت و رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه معافیت دارو از تحریم‌ها بیشتر جنبه شعاری دارد، گفت: شرکت‌های خارجی مطرح تولیدکننده دارو‌های بیماران تالاسمی درخواست‌های ایران را یا بی‌پاسخ می‌گذارند و دارویی ارسال نمی‌کنند یا پس از چندین ماه معطلی، مقدار محدودی دارو به ما تحویل می‌دهند.

خبرگزاری میزان- به گزارش وبدا، سید حیدر محمدی درباره اقدامات سازمان غذا و دارو برای تامین داروی بیماران مبتلا به تالاسمی در سال ۱۴۰۲ گفت: سازمان غذا و دارو در تلاش است تا از هر طریق ممکن نیاز‌های دارویی بیماران تالاسمی را تأمین کند؛ بخشی از این نیاز از طریق تولید دارو در شرکت‌های دارویی داخلی و بخش دیگر از طریق تعهداتی که شرکت‌های وارد کننده دارو دارند، تامین می‌شود.

وی افزود: در سازمان غذا و دارو در تلاشیم ارز مورد نیاز شرکت‌های واردکننده دارو را تأمین کنیم تا خللی در واردات دارو‌های مورد نیاز پیش نیاید و از سوی دیگر تلاش می‌کنیم کیفیت دارو‌های تولید داخل را افزایش دهیم و دارو‌های مورد نیاز در دسترس بیماران در سراسر کشور قرار گیرد.

رئیس سازمان غذا و دارو درمورد میزان تاثیر تحریم در حوزه دارو در تامین داروی بیماران تالاسمی عنوان کرد: متاسفانه نماینده‌های شرکت‌های تحریم‌کننده از جمله نوارتیس Novartis و بکستر اعلام می‌کنند ما تحریم نمی‌کنیم، اما درخواست‌هایی را که از سوی ایران برای تأمین نیاز‌های دارویی دریافت می‌کنند یا بی‌پاسخ می‌گذارند و دارویی ارسال نمی‌کنند یا پس از چندین ماه معطلی، مقدار محدودی دارو به ما تحویل می‌دهند. در حقیقت این شرکت ها، چون سهامداران زیادی دارند و ممکن است دچار مشکل شوند؛ رسما اعلام نمی‌کنند و می‌گویند ما تحریم نکردیم، اما عملا به ما دارو نمی‌دهند.

به گفته وی شرکت نوارتیس و بکستر که تولیدکننده دارو‌های شیمی درمانی هستند، از ارسال این دارو‌ها به ایران خودداری می‌کنند و عدم ارسال دارو‌های شیمی درمانی در حالی است که ما به شدت به این دارو‌ها نیاز داریم.

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه دارو‌های بیماران مبتلا به تالاسمی در داخل کشور هم تولید می‌شوند، تصریح کرد: بخشی از بیماران به دارو‌های خارجی نیاز دارند، بنابراین از شرکت‌های خارجی درخواست واردات دارو کردیم تا هر اندازه که می‌توانند به ما دارو بدهند، اما عملا به ما دارو نمی ‎دهند.

محمدی افزود: بار‌ها برای شرکت‌های دارویی خارجی ارز حواله کردیم، اما دارو ارسال نکردند؛ مشخص است وقتی شما ارز می‌دهید حداکثر یک ماه دیگر باید دارو را تحویل دهند؛ اما ۶ ماه گذشته و دارویی فرستاده نشده و ارز باطل شده و دوباره شرکت ارسال کرده است.

وی خاطرنشان کرد: تولیدکنندگانی که از سازمان غذا و دارو مجوز می‌گیرند، عموماً همه تست‌ها را پاس می‌کنند. بعضی از دارو‌ها برای برخی بیماران سازگار نیست که در این قبیل موارد باید داروی جایگزینی انتخاب شود. معمولا توصیه‌مان این است که حتی المقدور از بین دارو‌های تولید داخل، داروی دیگری جایگزین شود. بیماران می‌توانند با استفاده از نظر پزشک از دارو‌های مشترک بین شرکت‌های مختلف استفاده کنند. چون فرمول اصلی دارو‌ها یکی است و مواد جانبی آن عموما متفاوت است. زمانی به مداخله جدی پزشک نیاز است که بیمار بخواهد به صورت کلی داروی مصرفی اش یا شیوه استفاده از آن مثلا خوراکی به تزریقی یا استنشاقی را تغییر دهد.

رییس سازمان غذا و دارو در آستانه روز جهانی حمایت از بیماران تالاسمی ابراز امیدواری کرد که امسال تأمین دارو در حوزه بیماران تالاسمی پایدار باشد و بتوانیم منابع جدید اضافه کنیم.

دکتر محمدی افزود: درنظر داریم امسال در کنار سایر منابع، فرم تزریقی دفروکسامین (Deferoxamine) یکی از شرکت‌های معتبر خارجی را هم اضافه کنیم که باعث می‌شود تامین دارو در این بخش به پایداری بیشتری برسد.

انتهای پیام/


برچسب ها: وزارت بهداشت

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *