رئیس کل دادگستری خوزستان: قوه قضاییه به سمت دادرسی الکترونیک و نظام اداری بدون کاغذ پیش می‌رود

14:29 - 17 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۱۳۵۸
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
رئیس کل دادگستری خوزستان: قوه قضاییه به سمت دادرسی الکترونیک و نظام اداری بدون کاغذ پیش می‌رود
رئیس کل دادگستری خوزستان گفت: قوه قضاییه به سمت دادرسی الکترونیک و نظام اداری بدون کاغذ پیش می‌رود و ما نیز باید در همین مسیر عمل کنیم.

خبرگزاری میزان-با حضور رئیس کل دادگستری استان خوزستان از رؤسا و دادستان‌های حوزه‌های قضایی و قضات برتر شعب استان، تقدیر شد. 

علی دهقانی در همایش فصلی رؤسا و دادستان‌های استان، با قدردانی از زحمات یک سال گذشته مدیران و کارکنان قضایی و اداری، اظهار کرد: خدمت در دادگستری باید بر مبنای برنامه‌های ابلاغی از سوی قوه قضائیه باشد ضمن این‌که برنامه‌های ابلاغی همه از سند تحول قضایی برگرفته شده‌اند و عمل به تکالیف موجود در این برنامه‌ها، در پیشبرد اهداف متعالی قوه قضاییه از جمله اجرای عدالت و خدمت‌رسانی به مراجعه‌کنندگان اثربخش می‌باشد.

وی با تاکید بر ضرورت اتقان آرای قضایی و تسریع همراه با دقت در رسیدگی به پرونده‌های قضایی، گفت: نظارت بر حقوق عامه، حفاظت و صیانت از بیت‌المال، رعایت نظم و انضباط اداری، تقوا و اطاعت‌پذیری از مقررات، از نکاتی است که باید به صورت مستمر مورد توجه قرار گیرد.

رئیس کل دادگستری خوزستان از کاهش ۳۴ درصدی شعب دارای موجودی نامتعارف و کاهش ۲۶ درصدی پرونده‌های مسن این دادگستری خبر داد و گفت: این روند در سال جاری باید با همت بیشتری ادامه یابد. 

دهقانی افزود: قوه قضاییه به سمت دادرسی الکترونیک و نظام اداری بدون کاغذ پیش می‌رود و ما نیز باید در همین مسیر عمل کنیم تا ضمن صرفه‌جویی در وقت و منابع، همگام با سایر استان‌ها گام برداریم.

وی همچنین بر استفاده از مجازت‌های جایگزین حبس، برگزاری جلسات اقتصاد مقاومتی و حمایت حقوقی از واحد‌های تولیدی، تسریع در رسیدگی به پرونده‌های معوق و مسن، تکریم ارباب رجوع و ارتباط مستقیم با مردم به‌ویژه در میز‌های خدمت تاکید کرد.

دهقانی با بیان این‌که حفظ سلامت اداری در دستگاه قضایی، اصلی‌ترین عامل رضایت مراجعه‌کنندگان است، گفت: همه ما به‌واسطه مسئولیت سنگینی که به عهده داریم، نیازمند نظارت هستیم که این نظارت ابتدا باید با خودمراقبتی انجام شود ضمن این‌که هدف از نظارت‌های اداری نیز صیانت از نیرو‌های انسانی است.

رئیس کل دادگستری خوزستان با ذکر نکاتی در خصوص ارائه آمار و عملکرد صحیح، افزود: کنترل و کاهش جرائم و دعاوی و آسیب‌های اجتماعی، فصل خصومت و افزایش پایداری صلح و سازش، ارتقای سطح رسیدگی‌های قضایی و اتقای آرای صادره و بهبود وضعیت کمی پرونده‌ها، از دیگر اهدافی است که باید به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد.

دهقانی اظهار کرد: رؤسا و دادستان‌های حوزه‌های قضایی باید ضمن شناسایی علل و عوامل بروز جرائم و آسیب‌ها، با ارائه برنامه‌های پیشنهادی، عمل به برنامه‌های موجود در سند تحول قضایی و اجرای صحیح نقش نظارتی خود بر سایر دستگاه‌ها، به کاهش این جرائم و آسیب‌های اجتماعی کمک کنند.

وی همچنین بر استفاده از سامانه‌های الکترونیکی قوه قضائیه به‌ویژه سامانه ارجاع کارشناسی به کارشناسان رسمی تاکید کرد.

در این همایش، مدیر کل امور تصفیه و ورشکستگی قوه قضاییه در خصوص شیوه فعالیت اداره امور تصفیه ورشکستگی که به تازگی در دادگستری خوزستان راه‌اندازی شده است، توضیحاتی ارائه کرد و به سوالات حاضرین پاسخ داد.

در ادامه نیز معاونین قضایی و اداری رئیس کل دادگستری خوزستان، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان، رئیس توسعه حل اختلاف استان و جمعی از رؤسا و دادستان‌های حوزه‌های قضایی به بیان عملکرد یک سال گذشته واحد خود و بیان مشکلات و راهکار‌های پیشهادی پرداختند.

در پایان نیز رؤسا و دادستان‌های حوزه‌های قضایی و قضات شعب برتر از حیث عملکرد کیفی و کمی در یک سال گذشته معرفی و از آنان تقدیر شد.

بدین ترتیب دادسرا‌های رامهرمز، باغملک و ایذه و دادگستری‌های رامهرمز، اروندکنار و دشت‌آزادگان بر اساس وضعیت عملکرد (شاخص‌های قوه قضائیه)، دادسرا‌های گتوند و لالی و دادگستری‌های اندیمشک و مسجدسلیمان از نظر کاهش شعب نامتعارف، دادسرا‌های هویزه و شوشتر و دادگستری‌های کرخه و دزپارت از نظر مختومه نمودن پرونده‌های مسن، حوزه‌های قضایی دزفول، شوشتر و خرمشهر از نظر سامانه پرونده‌های مختومه قضایی (بایگانی راکد) و شعب ۱۰۱ کیفری دو شوشتر، ۱۰۳ کیفری دو بهبهان و ۱۰۱ کیفری دو آبادان در صدصور محکومیت‌های جایگزین حبس به عنوان برتر معرفی شدند.

همچنین از رئیس دادگاه بخش صیدون برای سرپرستی همزمان یکی از شعب دارای پرونده نامتعارف و مسن در ایذه و رسیدگی به این پرونده‌ها قدردانی شد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *