بررسی جزئیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه/ مردم عادی نگران نباشند

11:43 - 17 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۱۳۵۶
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
بررسی جزئیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه/ مردم عادی نگران نباشند
طرح مالیات بر عایدی سرمایه مشمول عایدی حاصل از خرید و فروش ۵ دسته از کالا‌ها به تناسب مدت زمان مالکیت می‌شود. طرحی که مسئولان هدف از اجرای آن را جلوگیری از فعالیت دلالان و سفته‌بازان می‌دانند و تاکید دارند که این طرح مشمول مردم عادی نمی‌شود.

خبرگزاری میزان _ نمایندگان مجلس شورای اسلامی هفته گذشته در جریان بررسی طرح مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی، فرآیند انتقال دارایی‌های مشمول مالیات بر عایدی سرمایه را مشخص کردند.

بر اساس این طرح، کلیه اشخاص غیرتجاری «انتقال‌دهنده عین» یا «واگذارکننده حق» در خصوص انتقال ۵ دسته از دارایی‌ها در کلیه مناطق کشور از جمله مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی، مشمول مالیات بر عایدی سرمایه هستند.

کدام دارایی‌ها مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می‌شوند؟ 

در همین رابطه مهدی موحدی، رئیس مرکز پژوهش و برنامه‌ریزی سازمان امور مالیاتی کشور، در گفت‌وگو با میزان اظهار کرد: مالیات عایدی بر سرمایه مشمول کالا‌های سرمایه‌ای می‌شود که اگر بتوانیم به‌درستی آن را وضع و اجرا کنیم می‌توانیم به درآمد‌های مالیاتی مطلوب دست یابیم و زمینه‌های تغییرات اقتصادی را فراهم کنیم. 

وی گفت: املاک با انواع کاربری و با حق واگذاری، دسته‌ای از دارایی‌ها هستند که مشمول مالیات بر عایدی می‌شود.

به گفته موحدی دسته بعدی، خودرو‌های شخصی دارای مقررات شماره‌گذاری هستند که مشمول این مالیات خواهند شد. 

رئیس مرکز پژوهش و برنامه‌ریزی سازمان امور مالیاتی کشور دسته سوم کالا‌های مشمول بر مالیات بر عایدی سرمایه را طلا، نقره و پلاتین دانست و گفت: دسته چهارم انواع ارز و دسته پنجم رمزپول‌ها و رمز دارایی‌ها است. 

وی در ادامه در رابطه با نحوه وضع مالیات بر عایدی سرمایه بر مسکن و خودرو گفت: همه افراد بالای ۱۸ سال که یک ملک را بالاتر از ۳ سال در تملک داشته باشند و مالک ملک دیگری نباشند مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نخواهند شد و این قانون برای خودرو نیز به همین شکل است. 

موحدی تاکید کرد: در قانون مالیات خودرو و مسکن یک استثناء وجود دارد. سرپرستان خانوار می‌توانند برای معاملات مسکن و خودرو هر ۵ سال یکبار از معافیت مالیات بر عایدی سرمایه استفاده کنند. 

خرید و فروش بیش از ۱۵۰ گرم طلا مشمول مالیات خواهد شد

رئیس مرکز پژوهش و برنامه‌ریزی سازمان امور مالیاتی کشور همچنین در رابطه با وضع مالیات بر طلا تاکید کرد: خرید و فروش بیش از ۱۵۰ گرم طلا مشمول مالیات بر عایدی سرمایه خواهد شد. بر اساس اقداماتی که انجام شده است، طلافروشان ملزم به صدور فاکتور الکترونیک هستند و باید مبلغ، گرم، خریدار و فروشنده را در این فاکتور‌ها مشخص کنند. 

انواع ارز مشمول مالیات می‌شود

وی در ادامه با اشاره به اینکه انواع ارز فارغ از میزان خرید و فروش مشمول مالیات بر عایدی سرمایه خواهد شد، گفت: اگر فردی اقدام به فروش ارز کند باید به مقدار مابه‌التفاوت قیمت فروش آن، مالیات پرداخت کند.

به گفته موحدی اگر فردی منابع ارزی خود را در بانک‌های ارزی نگه دارد و دارای سپرده گواهی باشد نیاز به پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه نخواهد بود. 

رئیس مرکز پژوهش و برنامه‌ریزی سازمان امور مالیاتی کشور با تاکید بر اینکه هدف دولت تنها کسب درآمد از وضع این نوع مالیات نیست، اظهار کرد: این مالیات، یک نوع مالیات تنظیم‌گر است، شاید در سال‌های ابتدایی اجرای آن، دولت از این مالیات کسب درآمد کند، اما هدف از وضع این مالیات ایجاد تغییرات اقتصادی است. 

راهکاری اصلی برای اجرای عدالت مالیاتی

همچنین احمد رسولی‌نژاد، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، در همین رابطه در گفت‌وگو با میزان اظهار کرد: قانون مالیات بر عایدی سرمایه در اکثر کشور‌های دنیا در حال اجرا است و توانسته‌اند ثمرات خوبی از این طرح کسب کنند. 

وی تاکید کرد: بار‌ها از مجلس خواسته شده تا راهکار‌های اجرای عدالت مالیاتی را بررسی کند، حالا می‌توان گفت مالیات بر عایدی سرمایه یکی از راهکار‌های اصلی برای اجرای عدالت مالیاتی است.

رسولی‌نژاد با تاکید بر اینکه وضع این مالیات موجب خروج سرمایه سرمایه‌گذاران از کشور نخواهد شد، تصریح کرد: ما باید در کنار توسعه صادرات غیرنفتی، توجه خاصی به درآمد‌های مالیاتی داشته باشیم و از فرار‌های مالیاتی جلوگیری کنیم.

مردم عادی مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نمی‌شوند

در این رابطه مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس، نیز گفته است: مالیات برعایدی سرمایه شامل مردم عادی نمی‌شود و این قانون، دلال‌های دانه‌درشت را هدف قرار می‌دهد.

به گفته وی اگر شخصی مرتب به خرید و فروش خودرو بپردازد و تنها یک پلاک شخصی باشد مشمول این نوع مالیات نخواهد شد، زیرا کالای وی مصرفی تلقی می‌شود. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *