تاجگذاری چارلز سوم و ادامه استعمارگری خاندان سلطنتی انگلیس

8:38 - 17 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۱۲۹۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
تاجگذاری چارلز سوم و ادامه استعمارگری خاندان سلطنتی انگلیس
از اقتصاد غارت شده گرفته تا نیروی پلیسی که آماده سرکوب اعتراضات است، امروز انگلیس شبیه مستعمراتش است.

خبرگزاری میزان – مراسم تاجگذاری چارلز سوم در انگلیس بار دیگر یادآور سیاست‌های استعماری انگلیس بوده و شیوه برگزاری این مراسم با هزینه‌های بسیار بالا تاکیدی بر این موضوع است.

مخالفت‌ها با خاندان سلطنتی

به گزارش «الجزیره»، بر اساس یک نظرسنجی اخیر، بیش از ۷۰ درصد از شهروندان انگلیسی زیر ۵۰ سال نسبت به تاجگذاری چارلز سوم بی‌تفاوت هستند و با این حال، ۲۵۰ میلیون پوند (۳۱۵ میلیون دلار) از پول مالیات دهندگان در روز تاجگذاری خرج می‌شود.

این اقدام در حالی روی می‌دهد که به هزاران پرستار، پزشک، معلم و سایر کارکنان عمومی کلیدی برای ماه‌ها گفته شده است که هیچ پولی در حال حاضر به منظور افزایش دستمزد‌ها وجود ندارد.

آنها، مانند سایر انگلیسی‌ها، تحت تاثیر افزایش بی‌سابقه هزینه‌های زندگی هستند، زیرا تورم به ۱۱ درصد رسیده است که بالاترین نرخ در ۴۰ سال گذشته است.

در حالی که امواج اعتصابات در سراسر این کشور ادامه دارد، مقامات ارشد با گستاخی به شهروندان دستور داده‌اند که درخواست افزایش دستمزد نکنند و تنها بپذیرند که وضعیت بدتری دارند.

بحران گسترده 

استفاده از بانک‌های مواد غذایی خیریه از سوی کارگران در انگلیس طی سال گذشته افزایش یافته است و بیش از ۷۵۰ هزار نفر برای نخستین بار از این بانک‌های غذایی استفاده کرده‌اند و ۳ میلیون بسته غذای اضطراری توزیع شده است.

در سال ۲۰۲۱، برآورد شد که ۲۰ درصد از مردم انگلیس در فقر زندگی می‌کنند و استاندارد‌های زندگی از آن زمان حتی بیشتر کاهش یافته است.

با این حال همه این‌ها در کشوری اتفاق می‌افتد که یکی از ثروتمندترین کشور‌های جهان است؛ تعداد افراد ثروتمند در این کشور از زمان همه‌گیری کرونا یک پنجم افزایش یافته و مجموع ثروت آن‌ها در سال ۲۰۲۲ بیش از ۶۵۳ میلیارد پوند (۸۲۳ میلیارد دلار) برآورد شده است.

نابرابری در بخش‌های مختلف

چارلز که دارایی شخصی‌اش اندکی کمتر از ۲ میلیارد پوند (۲.۵ میلیارد دلار) برآورد شده است در حالی که ثروت سلطنتی حدود ۲۸ میلیارد پوند (۳۵ میلیارد دلار) است، پول خود را صرف تاجگذاری‌ها نخواهد کرد همانطور که خزانه عمومی را از آن محروم کرده است؛ مالیات بر ارث بر ثروت هنگفتی که الیزابت دوم برای او باقی گذاشته است تعلق نمی‌گیرد.

چگونه وجود چنین ثروت خارق‌العاده‌ای با واقعیت‌های غم‌انگیزی که مردم انگلیس با آن مواجه می‌شوند برابری می‌کند، زمانی که چندی پیش، یک مستمری‌بگیر به دلیل نگرانی از قبوض بالای انرژی که همه خانواده‌ها با آن مواجه هستند، بر اثر هیپوترمی درگذشت؟ 

این در حالی است که شرکت‌های انرژی شاهد افزایش چندین میلیاردی سود خود بوده‌اند؛ درخواست‌های متعدد برای کاهش نابرابری با افزایش مالیات بر افراد بسیار ثروتمند، حتی با افزایش بار مالیات‌دهندگان دیگر مورد توجه قرار نگرفت.

مراسم تاجگذاری پرهزینه در حالی برگزار شده که اقتصاد رو به کاهش، ۳ میلیون کودک گرسنه و امید به زندگی رو به کاهش است و بازنشستگانی که بین یک وعده غذایی و گرم نگه داشتن خود تنها یکی را انتخاب می‌کنند.

سرویس سلامت عمومی انگلیس با کمبود بودجه در حال نابودی عمدی است که منجر به کمبود مزمن کارکنان و در نهایت بیش از ۷ میلیون نفر در فهرست انتظار دریافت خدمات می‌شود.

زیاده‌روی در این تاجگذاری غیرضروری به دور از غیرعادی بودن، دقیقا نشان‌دهنده و حتی تجلیل از این نظم اجتماعی غیرقابل دفاع است که در آن ثروتمند بودن به معنای حق حکومت کردن و ثروتمند شدن است.

شهروندان عادی انگلیس نه تنها روز به روز فقیرتر می‌شوند، بلکه باید در برابر همان سیستمی که آن‌ها را چنین می‌سازد، تعظیم کنند؛ همانطور که «کلایو لوئیس»، نماینده حزب کارگر، یکی از معدود سیاستمدارانی که در معرض خطر انتقاد از تاجگذاری است، در ویدئوی اخیر خود تاکید کرد، سلطنت به دور از اینکه برچسب اجتماعی آن چیزی باشد که تبلیغ می‌شود، «روکش طلایی است که نابرابری‌های وحشتناک ایجاد می‌کند».

انگلیس امروز بسیار شبیه یکی از مستعمراتش است که ممکن است زمانی داشته باشد؛ جمعیتی که به طور فزاینده‌ای فقیر شده است که از غارت منظم از سوی شرکت‌های چند ملیتی به خود می‌پیچد و از سوی فرزندان ثروتمند طبقات حاکم امپراتوری‌اش اداره می‌شود.

انتهای پیام/


برچسب ها: انگلیس استعمار

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *