پیامدهای منازعه در شاخ آفریقا/ سودان سرزمین کودتا و جنگ داخلی

7:30 - 13 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۰۴۹۵
پیامدهای منازعه در شاخ آفریقا/ سودان سرزمین کودتا و جنگ داخلی
دو طرف منازعه در سودان چندین آتش بس را زیر پا گذاشته‎اند این در حالی است که آخرین آتش بس را با ۷۲ ساعت تاخیر در روز یکشنبه تمدید کردند.

خبرگزاری میزان - درگیری‌ها در سودان وارد سومین هفته خود شده است و از زمان آغاز درگیری‌ها در ۱۵ آوریل (۲۶ فروردین)، بیش از ۵۰۰ نفر کشته شده‌اند.

سازمان ملل روز دوشنبه (اول می) هشدار داد که بیش از ۸۰۰ هزار نفر ممکن است بر اثر جنگ در سودان، جایی که نبرد‌های مسلحانه و انفجار‌ها دوباره پایتخت این کشور را به لرزه درمی‌آورد که نشانه نقض آخرین آتش‌بس توافق شده بین فرماندهان متخاصم است، آواره شوند.

«فیلیپو گراندی»، رئیس کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در توییتی هشدار سازمان ملل را نسبت به آنچه که این سازمان جهانی آن را یک وضعیت انسانی فاجعه بار ناشی از جنگ سه هفته‌ای می‌خواند، افزایش داد.

وی گفت: ما امیدواریم که این نتیجه حاصل نشود، اما اگر خشونت متوقف نشود، شاهد خواهیم بود که افراد بیشتری برای یافتن امنیت مجبور به فرار از سودان می‌شوند.

از زمان وقوع درگیری در ۱۵ آوریل بین «عبدالفتاح البرهان»، فرمانده ارتش سودان و «محمد حمدان دقلو»، که فرماندهی نیرو‌های پشتیبانی سریع شبه نظامی را برعهده دارد، صد‌ها کشته و هزاران زخمی شده‎اند.

میلیون‌ها سودانی که قادر به پرداخت هزینه‌های بالا برای فرار از جنگ نیستند، با کاهش آب و غذا و قطع مکرر برق در خانه‌های خود پناه گرفته‌اند.

«برهان» و «دقلو» چندین آتش بس را زیر پا گذاشته و آخرین آتش بس را با ۷۲ ساعت تاخیر در روز یکشنبه تمدید کردند. 

واکنش سیاسی و انسانی

«ویلیام روتو»، رئیس جمهور کنیا روز دوشنبه نشستی را برای واکنش به تشدید بحران انسانی در سودان تشکیل داد.

«روتو» بر اهمیت یافتن راه‌هایی برای حمایت بشردوستانه از مردم سودان تاکید کرد، خواه آتش‌بس‌های شکننده برای توقف جنگ قدرت داخلی برقرار باشد یا خیر. 

«مارتین گریفیث»، هماهنگ کننده امور بشردوستانه و کمک‌های اضطراری سازمان ملل در میان حاضران در این نشست حضور داشت. 

مصر هم روز دوشنبه در نشست اضطراری اتحادیه عرب در قاهره پیش نویس قطعنامه‌ای را پیشنهاد کرد که خواستار «توقف فوری و همه جانبه» جنگ در سودان شد.

اما کارشناسان درباره تلاش‌های میانجی‌گری خارجی تردید دارند.

«الکس دی وال»، تحلیلگر سودانی، از تلاش‌های برخی کشور‌ها انتقاد کرد. او دولت قبلی آمریکا را به تفویض سیاست به «متحدان مورد علاقه خود در خاورمیانه» متهم کرد که از «انتقال دموکراتیک»

در سودان می‌ترسیدند و ترجیح می‌دادند مستقیماً با فرماندهان مورد علاقه خود معامله کنند.

«فولکر پرتس»، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در سودان تایید کرد که فرماندهان دو طرف درگیری در سودان با اعزام نمایندگانی برای مذاکره موافقت کردند. 

زندگی در اردوگاه‌های آوارگان

در یک اردوگاه موقت در نزدیکی آدره در مرز چاد، کارکنان آژانس پناهندگان سازمان ملل در حال توزیع جیره غذایی اضطراری به خانواده‌هایی بودند که با وسایل کمی از خشونت گریختند.

ناآرامی سودان شاهد کشته شدن امدادگران، گلوله باران بیمارستان‌ها، غارت امکانات بشردوستانه و گروه‌های کمک‌رسان خارجی به تعلیق بیشتر فعالیت‌های خود بوده است. 

«استفان دوجاریک»، سخنگوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، گفت: مقیاس و سرعت آنچه در سودان رخ می‌دهد بی‌سابقه است.

برنامه جهانی غذا نیز می‎گوید: بیش از ۱۵ میلیون نفر قبل از این درگیری در سودان با ناامنی غذایی شدید روبرو بودند. ما پیش‌بینی می‌کنیم که این تعداد با ادامه جنگ به طور قابل توجهی افزایش یابد.

غارت تاسیسات سازمان ملل 

«احمد المنداری»، مدیر منطقه‌ای مدیترانه شرقی سازمان بهداشت جهانی هشدار داد که این جنگ بخش بهداشت و درمان سودان را به سمت «فاجعه» سوق می‌دهد.

همچنین گفته می‎شود بسیاری از کمک‌های بشردوستانه‌ای که در انبار بوده غارت شده است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *