رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

تبعیض دولت آلمان در قبال پناهجویان

14:10 - 12 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۰۳۹۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
تبعیض دولت آلمان در قبال پناهجویان
پذیرش بهتر و استقبال گسترده از پناهجویان اوکراینی در آلمان بحث پناهجویان درجه یک و درجه دو را در این کشور به همراه داشته است.

خبرگزاری میزان - ادغام اوکراینی‌ها در جامعه و بازار کار آلمان بهتر از بحران پناهجویان قبلی عمل کرده است؛ بیشتر به این دلیل که با آن‌ها رفتار بهتری صورت می‌گیرد و خدمات بیشتری دریافت می‌کنند، اما سازمان‌های پناهجویان به طور فزاینده‌ای سیاست گذاران را به دلیل فعال نکردن وضعیت مشابه برای پناهجویان سایر کشور‌ها سرزنش می‌کنند.

دستورالعمل حفاظت موقت

به گزارش «یوراکتیو»، پس از آغاز جنگ روسیه و اوکراین، اتحادیه اروپا برای نخستین بار دستورالعمل حفاظت موقت اتحادیه (TPD) را فعال کرد، یک قانون ۲۰ ساله که برای کمک به پناهندگان طراحی شده بود.

این اقدام به اوکراینی‌ها اجازه می‌دهد آزادانه در سراسر اتحادیه اروپا حرکت کنند و به آن‌ها حقوق فوری برای زندگی و کار در این کشور‌ها داده شود و به آن‌ها امکان دسترسی به مزایای خدمات اجتماعی مانند مسکن و مراقبت‌های پزشکی را می‌دهد.

پناهجویان درجه یک و دو

سازمان غیردولتی آلمانی «Pro Asyl» در حالی که از رویه ساده شده برای اوکراینی‌ها استقبال می‌کند، اکنون در مورد داشتن «پناهجویان درجه یک و دو» هشدار می‌دهد - افرادی از کشور‌های ثالث به جز اوکراین وارد اروپا شده و گزینه‌های دیگری ندارند.

«طارق علاوس»، سخنگوی Pro Asyl برای سیاست پناهجویان، می‌گوید: وضعیت قانونی این امکان را فراهم کرده است که جامعه شهری و نهاد‌ها برای ورود به کشور‌های اروپایی کمک بسیاری کنند.

وی با این حال، به شدت انتقاد کرد که این امر هنوز برای همه گروه‌های دیگر پناهجویان امکان پذیر نشده است؛ نه برای مردم افغانستان و نه سوریه.

تفاوت در پذیرش پناهجویان در آلمان

پس از ورود به آلمان، پناهجویان از کشور‌های ثالث دیگر در حال حاضر به «مراکز پذیرش» منتقل می‌شوند، اغلب در خارج از شهر‌های بزرگتر و با تماس اندکی با بقیه افراد جامعه و بدون گزینه‌ای برای انتخاب منطقه‌ای که در نهایت به آنجا می‌روند.

علاوس گفت: اگرچه ما جامعه بزرگی از پناهجویان سوریه را داریم، برای مثال، این افراد باید در مراکز پذیرش اولیه زندگی کنند؛ این بدان معناست که اگرچه آن‌ها ممکن است یک برادر در هامبورگ داشته باشند، اما همچنان به یک مرکز پذیرش در بایرن فرستاده می‌شوند.

با زندگی در میان سایر پناهجویان و داشتن ارتباط اندک با زبان مادری، آن‌ها همچنین نمی‌توانند مهارت‌های زبانی را به همان سرعتی که اوکراینی‌ها در حال حاضر می‌توانند به دست آورند، کسب کنند.

علاوه بر این، تا زمانی که افراد در آن مراکز پذیرش اولیه زندگی می‌کنند، تا ۹ ماه اول پس از ورودشان اجازه کار ندارند.

به عنوان مثال، در برلین، گواهینامه‌ای که مجوز کار را می‌دهد، بلافاصله پس از ثبت درخواست آنلاین، به طور خودکار برای متقاضیان ارسال می‌شود.

فقدان اراده سیاسی برای حل بحران

علاوس با انتقاد از فقدان اراده سیاسی گفت: این بر مردم سایر کشور‌های مبدا [به جز اوکراین] تأثیر می‌گذارد؛ مردم اوکراین به هیچ وجه مقصر نیستند، بلکه سیاستمدارانی هستند که اراده‌ای برای رفتار یکسان با پناهندگان ندارند.

وضعیت قابل مقایسه نیست

وزارت کار و امور اجتماعی آلمان (BMAS) در پاسخ به سوالی درباره این اختلاف گفت که وضعیت اوکراینی‌ها با سایر پناهندگان یا مهاجران قابل مقایسه نیست.

سخنگوی این وزارتخانه آلمانی گفت: برای اوکراینی‌ها، در مقایسه با پناهجویان از کشور‌های دیگر نه رفتار غیرترجیحی و نه ضرری وجود ندارد، زیرا این دو گروه با هم قابل مقایسه نیستند.

این تصمیم ابتدا در ۴ مارس ۲۰۲۲، یک هفته پس از شروع جنگ روسیه اتخاذ شد و اخیراً تا مارس ۲۰۲۴ تمدید شده است.

این مقام آلمانی می‌گوید: برای پناهجویانی که از یک روند عادی پناهجویی عبور می‌کنند، نیاز به حمایت هنوز در ابتدای این روند ایجاد نشده است؛ در مقابل، به محض اعطای عنوان حمایتی، این پناهجویان همچنین دسترسی نامحدودی به بازار کار آلمان دارند.

اما از نظر علاوس، چنین استدلالی قانع کننده نیست؛ او گفت: مورد فعلی نشان می‌دهد که ما می‌توانیم همه چیز را متفاوت انجام دهیم؛  برای مثال، در آغاز سال ۲۰۱۵ دولت آلمان می‌توانست حفاظت موقت را برای پناهجویان سوریه فعال کند. این اتحادیه اروپا بود که آن را فعال نکرد، اما آلمان می‌توانست با تقاضای فعالانه، نقشی را در سطح اروپا ایفا کند، اما مقامات آلمانی در آن زمان آن را درخواست نکردند.

او گفت: من تنها در اراده سیاسی در مورد نحوه برخورد با مردم تمایز می‌بینم و نمی‌توانم آن را به شکل دیگری توصیف کنم جز اینکه این فقط مسئله تبعیض و نژادپرستی است و چالش‌های عملی درباره آن باقی می‌مانند.

در همین حال، حتی با فعال شدن گزینه دسترسی آسان به بازار کار، ذینفعان تاکید می‌کنند که در عمل همچنان چالش برانگیز است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *