رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی
گفت‌وگو|

صدور بیش از ۸۴۷ هزار گواهی عدم سوء پیشینه به صورت خودکاربری/ میانگین صدور گواهی عدم سوء پیشینه به یک روز رسید

11:33 - 12 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۰۳۹۳
صدور بیش از ۸۴۷ هزار گواهی عدم سوء پیشینه به صورت خودکاربری/ میانگین صدور گواهی عدم سوء پیشینه به یک روز رسید
رئیس مرکز آمار وفناوری اطلاعات قوه قضاییه، گفت: سال گذشته بیش از ۲ میلیون گواهی عدم سوء پیشینه صادر شده که از این تعداد ۸۴۷ هزار و ۳۹ گواهی به صورت خودکاربری بوده و نسبت به سال پیش از آن ۴۳/۵ درصد رشد داشته است.

خبرگزاری میزان - فناوری اطلاعات و بهره گیری از آن در فرایند‌های قضایی موجب سرعت گیری در امور مردم شده و نقش فناوری اطلاعات و هوشمندسازی در جهت تسهیل و تسریع در تمامی فرایند‌ها برکسی پوشیده نیست زیرا استفاده از فناوری‌های روز دنیا شکل جدیدی از خدمات رسانی به مردم را ایجاد کرده است. در گذشته مردم برای داشتن برخی موضوعات باید هفته‌ها و گا‌ها ماه‌ها صبر می‌کردند تا آن موضوع طی شود یا به دستشان برسد. هوشمندسازی و استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا موجب شده  تا فرایند‌ها در لحظه انجام شود.

بر همین اساس قوه قضاییه در هوشمندسازی فرایند‌ها اقدامات فراوانی انجام داده است « استعلام‌های برخط، سامانه هوشمند استعلامات مالی و سامانه هوشمند استعلامات قضایی» تنها بخش کوچکی است فرایند‌های هوشمند سازی در قوه قضاییه است و این هوشمند سازی و استفاده از فناوری‌های نو موجب سرعت دهی در امور شده است. در گذشته برای داشتن گواهی عدم سوء پیشینه مردم باید مراحل مختلفی طی می‌کردند. این مراحل مدت زمان زیادی به طول می‌انجامید، اما امروز با بهره گیری از فناوری‌های روز دنیا در مدت زمان میانگین یک روز گواهی عدم سوء پیشینه صادر می‌شود.

محمد کاظمی فرد در گفت‌وگو با میزان، با بیان اینکه استفاده از فناوری‌های روز دنیا باعث سرعت در امور قضایی شده است، گفت: تسریع و تسهیل در خدمات رسانی به مردم موضوع مهمی است که ما در مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه آن را دنبال می‌کنیم و تمام تلاشمان را به کار گرفتیم تا خدماتی مبتنی بر «دسترسی آسان، رایگان، ارزان همراه با سهولت و سادگی و در عین حال با سرعت» ارائه دهیم.

وی در ادامه با بیان اینکه صدور گواهی عدم سوء پیشینه در گذشته با روند طولانی همراه بود، بیان کرد: خوشبختانه با اقداماتی که انجام داده ایم این روند بسیار کوتاه شده است و به طور میانگین گواهی عدم سوء پیشینه در یک روز صادر می‌شود. البته این موضوع به صورت میانگین است و بستگی به شرایط فرد و زمان درخواست فرد دارد به عنوان مثال در برخی موارد که البته تعدادشان هم زیاد است شاهد صدور گواهی عدم پیشینه در ۳ تا ۴ ساعت بودیم.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه همچنین با بیان اینکه در سال گذشته ۲ میلیون و ۲۶۷ هزار و ۲۵۰ گواهی عدم سوء پیشینه صادر شده است گفت: از این تعداد ۸۴۷ هزار و ۳۹ گواهی به صورت خودکاربری بوده است و نسبت به سال ۱۴۰۰ که ۵۸۹ هزار و ۸۶۶ گواهی عدم سوءپیشینه به صورت تمام الکترونیک صادر شده، ۴۳.۵درصد رشد داشته است. این به این مفهوم است که فرد در یک فرایند کاملا غیرحضوری و از منزل یا محل کار خود و بدون مراجعه به جایی تمام فرایند‌ها را به صورت کاملاً غیرحضوری انجام داده و در یک بازه زمانی بسیار کوتاه و در به طور میانگین یک روز کاری گواهی عدم سوء پیشینه خود را به صورت الکترونیک دریافت کرده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *