مجسمه برنزی سعدی در تهران رونمایی شد

10:04 - 11 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۰۱۵۲
مجسمه برنزی سعدی در تهران رونمایی شد
مجسمه برنزی سعدی ساخته دهقان محمدی، هنرمند مجسمه‌ساز صبح امروز با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس شورای اسلامی شهر تهران و شماری از اعضای این شورا و جمعی از مسئولان فرهنگی و هنری و مدیریت شهری در تهران تقاطع خیابان انقلاب و سعدی رونمایی شد.

خبرگزاری میزان- آیین افتتاح و رونمایی از میدانگاه شاعر بزرگ ایران سعدی شیرازی، بزرگترین مجسمه برنزی تهران ساخته دهقان محمدی هنرمند مجسمه‌ساز صبح امروز (دوشنبه ١١ اردیبهشت) در تهران تقاطع خیابان انقلاب و سعدی انجام شد؛ این مراسم با حضور مهدی چمران رئیس شورا اسلامی شهر تهران، پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورا، محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی، صیادی رئیس سازمان زیباسازی شهرداری تهران و جمعی از مدیران شهری برگزار شد.

توجه به مفاخر در سطح شهر برای شهروندان تأثیرگذار است

چمران با تمجید از توجه به سرمایه‌های فرهنگی گفت: همانگونه که می‌دانیم شعر بنی آدم اعضای یک دیگرند/ که در آفرینش ز یک گوهرند/ از این شاعر بزرگ ایرانیان که اهمیت خارق‌العاده هم دارد، در سازمان ملل متحد نقش بسته است و هر چه برای نام بزرگ این شاعر کار شود کم است.

وی افزود:سعدی (علیه الرحمه) این شخصیت تاریخی هنری و شاعر نامدار مبانی فکری خود را از مکتب اسلام و قرآن شکل داد و کمتر کسی توانسته معانی قرآنی را با این گونه شعر گفتن تفسیر کند.

چمران بابیان اینکه سعدی شیرازی شاعر بزرگ ایران و فخر ما ایرانیان است، تصریح کرد: در تهران خیابان سعدی وجود داشت و جای تندیس و میدانگاهی به نام این شاعر بزرگ خالی بود که با همت سازمان زیباسازی شهرداری تهران که بزرگتری مجسمه برنزی تهران هم است از این شخصیت جهانی ساخته شده که اتفاق خوب و قابل تقدیری است.

رئیس شورا در پایان گفت: امیدواریم این کار خوب ساخت تندیس‌ها از مفاخر کشور در تهران ادامه داشته باشد تا شهروندان با سرمایه ملی و فرهنگی کشور هر بیشتر آشنا شوند.

وی درباره رویکرد جدید سازمان زیباسازی شهر تهران در توجه به مفاخر و مشاهیر در شهر تهران، گفت: این توجه و رویکرد در گذشته نیز وجود داشته است، ولی اخیرا تقویت شده و قطعا توجه به مفاخر در شهر برای شهروندان تاثیر گذار خواهد بود.

احداث میدانگاه سعدی پاسداشت و نکوداشت هویت و فرهنگ جامعه است

حسین نظری، معاون خدمات شهری شهرداری تهران در حاشیه این رونمایی از مجسمه برنزی سعدی در جمع خبرنگاران گفت: زنده نگه داشتن یاد و خاطره و نشانه‌های مشاهیر و انسان‌های بزرگ نه تنها پاسداشت فرهنگ جامعه بلکه آینده نگری است بلکه امید و ایجاد الگو‌های کمال انسانی را منتشر می‌کند.

وی تصریح کرد: سعدی فقط یکی از مشاهیر ایرانی نیست، بلکه شخصیتی بزرگ برای کل دنیا است و ما افتخار می‌کنیم که این شخصیت بزرگ ایرانی است. احداث چنین میدانگاهی در حقیقت پاسداشت و نکوداشت هویت و فرهنگ جامعه است. در رونمایی از تندیس شهدا هم که در روز‌های گذشته انجام شد در حقیقت سرمایه گذاری برای شهر محسوب می‌شود و اثرات چند جانبه‌ای را در حوزه فرهنگی شاهد خواهیم بود.

وی ادامه داد: برای هر کار نفیس هنری هزینه‌های مختلفی وجود دارد، اما نباید با طرح موضوع هزینه‌ها و با بی انصافی کار‌های بزرگ را به چالش بکشانیم.

انتهای پیام/


برچسب ها: میراث فرهنگی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *