گفت وگو

برنامه‌های عملیاتی با رویکرد هدف محور برای دادگستری‌ها در سال ۱۴۰۲ توسط اداره کل نظارت و ارزیابی عملکرد سازمانی معاونت راهبردی قوه قضاییه تدوین شد

7:41 - 10 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۰۹۸۰۹
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
برنامه‌های عملیاتی با رویکرد هدف محور برای دادگستری‌ها در سال ۱۴۰۲ توسط اداره کل نظارت و ارزیابی عملکرد سازمانی معاونت راهبردی قوه قضاییه تدوین شد
مدیر کل نظارت و ارزیابی عملکرد سازمانی اظهارکرد: برنامه‌های عملیاتی با رویکرد هدف محور برای دادگستری‌ها تدوین شده که با تحقق آنها در سال ۱۴۰۲ همگام با فرمایش مقام معظم رهبری در راستای «رشد تولید، مهار تورم» که نتیجه آن اقتصاد بهتر و در پی آن جرایم کمتر خواهد بود.

حسین نجفی در گفت‌گو با میزان،درباره عملکرد اداره کل نظارت و ارزیابی عملکرد سازمانی معاونت راهبردی قوه قضاییه در سال ۱۴۰۱ گفت: اداره کل نظارت و ارزیابی عملکرد سازمانی معاونت راهبردی قوه قضاییه بر دادگستری کلیه استان‌ها و ادارت کل سازمان‌های تابعه قوه قضاییه نظارت ستادی و عملکردی دارد.

وی افزود: در سال گذشته پس از بازرسی از دادگستری و ادارات کل سازمان‌های تابعه استان‌های قم، کردستان، یزد، زنجان، مرکزی، اصفهان، البرز و استان خراسان جنوبی برای هر کدام گزارش نظارتی تهیه و به محضر

ریاست قوه قضاییه ارائه همچنین به دادگستری استان‌ها و معاونت‌های ستادی و سازمان‌های تابعه جهت رفع معایب و نواقص پیشنهادی بازرسین ابلاغ شد.

مدیر کل نظارت و ارزیابی عملکرد سازمانی معاونت راهبردی قوه قضاییه اظهار کرد: سه مجلد ۲۰۰ صفحه‌ای گزارش تحلیلی آمار عملکرد سه ساله واحد‌های قضایی سراسر کشور و رتبه بندی واحد‌های قضایی سراسر کشور بر اساس شاخص‌های ۱۴ گانه در سه دوره تهیه شد همچنین سه مجموعه گزارش بررسی وضعیت پرونده‌های معوق و مختومه معوق کشور تهیه و به رئیس قوه قضاییه ارائه گردید.

نجفی اظهارکرد: اداره کل نظارت و ارزیابی عملکرد سازمانی معاونت راهبردی قوه قضاییه در سال ۱۴۰۱ مصوبات استانی را پیگیری کرده همچنین این اداره کل به بررسی مقدماتی، بازنگری و اصلاح چک لیست‌های نظارتی پرداخته است.

وی در ادامه بیان کرد: قالب گزارش دهی سفر‌های نظارتی استانی در اداره کل نظارت و ارزیابی عملکرد سازمانی معاونت راهبردی قوه قضاییه بازنگری شد و در خصوص نرخ گردش پرونده‌ها در دادگستری استان‌ها بررسی و تحلیل کارشناسی صورت گرفت.

نجفی اظهار کرد: در سالی که گذشت نظارت بر نحوه اجرای برنامه عملیاتی سال ۱۴۰۱ استان همدان با حضور در دادگستری استان و تشکیل کارگروه‌های متعدد انجام شد و مشارکت در جلسات حضوری و مجازی (به صورت ویدیو کنفرانس) بازنگری، ارتقا و اصلاح برنامه عملیاتی سال ۱۴۰۱ دادگستری استان‌ها و همچنین مشارکت در همایش تهران و مشهد به منظور بررسی نهایی برنامه عملیاتی ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ از جمله اقدامات اداره کل نظارت و ارزیابی عملکرد سازمانی معاونت راهبردی قوه قضاییه بود که صورت پذیرفته است.

مدیر کل نظارت و ارزیابی عملکرد سازمانی معاونت راهبردی قوه قضاییه بیان کرد: در خصوص تدوین برنامه ستادی معاونت‌ها و مراکز و سازمان‌های تابعه قوه قضاییه نیز اقداماتی در معاونت راهبردی صورت گرفته که همکاران این اداره کل مشارکت فعالی داشته و دارند.

نجفی دادیار دادسرای دیوانعالی کشور: در راستای نظارت و ارزیابی سال ۱۴۰۰ عنوان کرد: اگرچه به طور کلی ورودی پرونده‌ها به دادگستری‌ها افزوده شد و نرخ رسیدگی ۱.۲ درصد کاهش داشت، اما شاهد تلاش بی وقفه همکاران در سراسر کشور بودیم به نحوی که متوسط زمان رسیدگی پرونده دادگستری‌های کشور در دوره اخیر به ۹۴ روز رسیده و نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۹۸ روز بوده به میزان چهار روز کاهش یافته است.

وی در ادامه گفت: ارزیابی‌ها نشان از عملکرد نسبتا مثبت دادگستری‌ها دارد و اغلب دادگستری‌ها در رتبه‌بندی به رتبه بالاتری از سال قبل دست یافتند که در اینجا جا دارد از زحمات همکاران قضایی و اداری در دادگستری‌های سراسر کشور تقدیر کنیم.

مدیر کل نظارت و ارزیابی عملکرد سازمانی اظهارکرد: برنامه‌های عملیاتی خوبی با رویکرد هدف محور برای دادگستری‌ها در معاونت راهبردی تدوین شده که با تحقق آن در سال ۱۴۰۲ همگام با فرمایش مقام معظم رهبری «رشد تولید، مهار تورم» که نتیجه آن اقتصاد بهتر و در پی آن جرایم کمتر است. امیدواریم قوه قضاییه با «مهار جرم و تولید پرونده، رشد رسیدگی به همراه کیفیت آن» به این مهم؛ یعنی جرایم کمتر و پرونده کمتر دست یابد.

نجفی بیان کرد: به منظور دستیابی به هدف مذکور یعنی «جرایم و پرونده کمتر»؛ در سال ۱۴۰۲ واحد‌های پیشگیری از وقوع جرم، صلح و سازش و رسیدگی‌های غیر قضایی مثل شورا و داوری تقویت می‌شود همچنین فرایند رسیدگی‌ها بهبود می‌یابد، نظارت‌ها نیز بیشتر به صورت سیستمی گزارشگری و تحلیل می‌شود.

وی در ادامه گفت: با چابک‌سازی برنامه عملیاتی ۱۴۰۲ دادگستری‌ها و تعریف اهداف و برنامه‌ها و شاخص‌های مشخص، دادگستری استان‌ها تکلیف مشخصی دارند و از گردونه خارج نخواهند شد و در راستای برنامه و تکلیف ابلاغی عمل می‌کنند که این باعث بهبود عملکرد، رشد، کیفیت رسیدگی و اتقان آراء خواهد شد و در نهایت رضایتمندی مردم را در پی دارد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *