چرا رئیس بی‌بی‌سی مجبور به استعفا شد؟

10:55 - 09 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۰۹۷۱۷
چرا رئیس بی‌بی‌سی مجبور به استعفا شد؟
ریچارد شارپ، حامی مالی حزب محافظه‌کار و بانکدار سابق گلدمن ساکس از ریاست بی‌بی‌سی استعفا کرد.

خبرگزاری میزان -استعفای رئیس بی‎بی‎سی با واکنش‎هایی همراه شده است.

رئیس مستعفی بی‎بی‎سی کیست و چرا استعفا کرد؟

ریچارد شارپ از ریاست بی‌بی‌سی پس از انتشار گزارشی که نشان می‌دهد او قوانین را با افشا نکردن نقشی که در کمک به بوریس جانسون در گرفتن وام ۸۰۰ هزار پوندی داشت، زیر پا گذاشته است، استعفا کرد.

بررسی‌های «آدام هپینستال»، یک وکیل دادگستری در انگلیس نشان داد که این حامی مالی محافظه‌کار سابق دو بار قوانین حاکم بر انتصاب‌های عمومی را نقض و این تصور را به وجود آورده که از نخست‌وزیر وقت مستقل نیست.

شارپ، همچنین بانکدار سابق «گلدمن ساکس» است.

واکنش نخست وزیر انگلیس

پس از انتشار این گزارش، ریشی سوناک، نخست وزیر انگلیس گفت که این گزارش را ندیده و پس از استعفای شارپ با او صحبت نکرده است.

گفته می‌شود که پیش از انتشار این گزارش دیده شده که شارپ از خانه بوریس جانسون خارج شده است.

شارپ در بیانیه استعفای خود ادعا کرد که «نقض قوانین سهوی بوده است.»

به گفته وی، تا زمانی که جایگزینی برای ریاست بی‌بی‌سی پیدا شود به عنوان سرپرست به کار خود ادامه خواهد داد.

پرونده جنجالی کمک به بوریس جانسون

این پرونده از ژانویه بر سر انتصاب شارپ به سمت ریاست در بی‌بی‌سی مورد توجه قرار گرفته بود؛ زمانی که مشخص شد او به تسهیل ضمانت وام ۸۰۰ هزار پوندی برای بوریس جانسون کمک کرده است. این اتفاق درست چند هفته قبل از اینکه نخست‌وزیر سابق، شارپ را به عنوان رئیس بی‌بی‌سی منصوب کند، اتفاق افتاده بود. 

همچنین مشخص شده که شارپ تلاش کرده بود تا یک جلسه دولتی در سطح عالی را برای تاجری که به جانسون کمک مالی می‌کرد، برنامه‌ریزی کند. 

این تحقیقات پس از آن آغاز شد که گزارش‌های «ساندی تایمز» نشان داد که شارپ، که یکی از نزدیکان جانسون نیز است، همزمان با تلاش برای انتصابش به عنوان ریاست بی‌بی‌سی، نقشی در امور مالی شخصی نخست‌وزیر پیشین بازی کرده است. 

بر اساس این گزارش، ریچارد شارپ در اواخر سال ۲۰۲۰، به دنبال ترتیب دادن ملاقاتی بین «سایمون کیس»، وزیر کابینه و «سم بلیت»، از بستگان جانسون بود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *