اعتماد دوباره به بازار سرمایه؛ تکرار یک تجربه تلخ یا سرمایه‌گذاری منطقی؟

12:27 - 06 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۰۹۳۶۵
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
اعتماد دوباره به بازار سرمایه؛ تکرار یک تجربه تلخ یا سرمایه‌گذاری منطقی؟
کارشناسان اقتصادی معتقدند چند وقتی است بازار سرمایه به دلایلی مانند کاهش جذابیت‌های بازار‌های موازی، افزایش نرخ ارز و توسعه روابط سیاسی، روند رو به رشدی را در پیش گرفته است، اما این رشد تا چه زمانی ادامه‌دار است و چقدر می‌توان به این بازار اعتماد کرد؟

خبرگزاری میزان _ چند وقتی است خبر‌های خوب و مثبتی از بازار سرمایه به گوش می‌رسد. این اخبار سرمایه‌گذاران را بر آن داشته است که به این بازار دوباره اعتماد و از ظرفیت‌های آن استفاده کنند، اما کارشناسان در رابطه با این موضوع چه می‌گویند؟

شاهین احمدی، کارشناس بازار سرمایه، در گفت‌وگو با میزان با اشاره به دلایل صعود بازار سرمایه در چند ماه اخیر، اظهار کرد: بازار سرمایه رشد خود را از نیمه دوم سال گذشته به دلیل افزایش نرخ دلار نیمایی و ایجاد روابط سیاسی و بین‌المللی آغاز کرده است.

وی همچنین افزود: یکی دیگر از دلایل رشد بازار سرمایه کاهش کشش و جذابیت بازار‌های موازی مانند بازار خودرو و مسکن است، زیرا اکنون در بازار سرمایه، ما با شرکت‌هایی روبه‌رو هستیم که سودآوری و فروش خوب و توانایی توزیع سود بالا دارند.

احمدی با تاکید بر اینکه فضای سرمایه‌گذاری بازار سرمایه فضای فعال و پویایی است، گفت: شرکت‌ها اگر بتوانند برنامه‌های خود را توسعه دهند و فروش خوبی داشته باشند، جذابیت را برای سرمایه‌گذاران پیش خواهند آورد.

این کارشناس بازار سرمایه همچنین به اتفاقات پیش‌آمده در سال ۹۹ برای بازار سرمایه اشاره و اظهار کرد: همانطور که در سال ۹۹ برای همه یک نسخه پیچیده شد نباید حالا این اتفاق دوباره رخ دهد. مردم در ریسک‌پذیری، افق دید و مقدار سرمایه با هم متفاوت هستند و ما نباید دیگر منتظر آن اتفاقات باشیم.

چند توصیه برای سهامداران

وی در ادامه با تاکید به وجود ابزار‌های متفاوت در بازار سرمایه، گفت: به نسبت سال‌های گذشته اکنون تعداد ابزار‌های لازم برای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه افزایش یافته است. مردم می‌توانند به کمک این ابزار‌ها و با توجه به میزان سرمایه و ریسک خود در بازار سرمایه، سرمایه‌گذاری کنند.

احمدی همچنین در این رابطه افزود: یکی از این ابزار‌ها صندوق درآمد ثابت است. با توجه به ریسک کم این ابزار، سهامدارانی که ریسک‌پذیری کمی دارند می‌توانند از این ابزار استفاده کنند.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه مردم باید در ورود به بازار طمع را کنار بگذارند و تنها با استفاده از سرمایه مازاد خود به سرمایه‌گذاری بپردازند.

اتفاقات سال ۹۹ در بازار سرمایه تکرار می‌شود؟

همچنین سعید کرداری، کارشناس بازار سرمایه، در گفت‌وگو با میزان دلایل رشد بازار سرمایه را در سه ماه اخیر ، افزایش نرخ دلار دانست و اظهار کرد: در این چند ماه شاهد ورود پول‌های حقیقی و حقوقی به این بازار بوده‌ایم که روند بازار را با رشد همراه کرده‌اند.

وی تاکید کرد: از سال گذشته ما شاهد چرخش رویکرد در بخش صنایع مختلف بوده‌ایم، شاید برخی از سهام‌ها با این چرخش نتوانسته باشند به شاخص سال ۹۹ برسند، اما برخی از آن‌ها به سقف سال‌های گذشته رسیده‌اند و حتی از آن عبور کرده‌اند.

این کارشناس بازار سرمایه همچنین گفت: اگر کارشناسانه و بنیادی به مساله بازار سرمایه توجه شود نباید نگران از پیش‌آمدن اتفاق‌های سال ۹۹ باشیم.

وی تاکید کرد: مردم باید برای کاهش ریسک از ابزار‌های متفاوت استفاده کنند. یکی از این ابزار‌های در دسترس، صندوق‌های مختلف است. صندوق‌ها با پیش‌بینی ارزش، سود و میزان ریسک می‌توانند بهترین گزینه‌ها را برای مردم انتخاب کنند همانگونه که در اکثر کشور‌های مختلف برای کاهش ریسک‌پذیری از این روش استفاده می‌شود.

برای جلب اعتماد مردم به بازار سرمایه چه باید کرد؟

کرداری با تاکید بر اینکه رفته رفته اعتماد به بازار سرمایه بازگشته است، گفت: برای جلب اطمینان و اعتماد مردم، دولت باید از ورود دستوری خود به این بازار جلوگیری کند، شرکت‌ها نیز باید با اعلام آمار و ارقام سوددهی خود شفافیت لازم را برای مردم به وجود آورند و در کنار این مسائل همچنین باید آموزش‌های لازم از طریق رسانه‌ها برای ورود مردم به بازار ارائه شود.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه روند رشد بازار بهبود یافته است، اظهار کرد: این روند نیاز به جای کار دارد چرا که بازار‌های موازی همچنان دارای جذابیت هستند. یکی از مسائلی که جذابیت بازار‌های موازی را افزایش داده عدم وجود قانون لازم برای مالیات ستانی است و متاسفانه دست دلالان را در این بازار‌ها آزاد گذاشته و باعث به وجود آمدن سود‌های نامتعارف شده است.

وی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری باید به سمت بازار‌های مولد حرکت کند، گفت: اگر اطمینان لازم به بازار بازگردد شاهد اتفاق‌های خوب برای اقتصاد خواهیم بود.  

بازار سرمایه دوران حباب خود را پشت سر گذاشته است 

همچنین علی عصاری، کارشناس بازار سرمایه، در این رابطه در گفت‌وگو با میزان اظهار کرد: بازار سرمایه در فروردین با ورود نقدینگی خوبی روبه‌رو بود که شاید دلیل آن تعطیلی و عدم دسترسی به سایر بازار‌ها برای سرمایه‌گذاران بوده است.

وی با تاکید بر اینکه ارزندگی بازار سرمایه چند وقتی است که شروع شده، گفت: یکی از دلایل این اتفاق شاید بازگشت آرامش به شرایط اجتماعی و اقتصادی به کشور باشد که توانسته جذابیت را در این بازار به وجود آورد.

این کارشناس بازار سرمایه همچنین تاکید کرد: یکی دیگر از دلایل این رشد، جبران جاماندگی بازار سرمایه در سال گذشته از سایر بازار‌ها بوده است. بازار سرمایه در سال گذشته تنها ۲۵ رشد داشته است در صورتی که ما شاهد تورم حدود ۵۰ درصدی در سال ۱۴۰۱ بوده‌ایم.

به گفته عصاری بازار سرمایه همیشه مدتی را در استراحت قرار می‌گیرد و با حباب مواجه می‌شود و بعد از آن شاهد ریزش خواهد شد و اکنون بازار این دوره را پشت سرگذاشته است.

وی همچنین گفت: شاید همانند سال ۹۹ بازار با رشد‌های عجیب و غریب مواجه نشود، اما بازار سرمایه اکنون در شرایط خوبی قرار دارد و مستعد پیشرفت است.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه هم‌اکنون فروشنده در بازار وجود ندارد، زیرا هیچ بازاری جذاب‌تر از بازار سرمایه در مقایسه با سایر بازار‌ها نیست.

عصاری در ادامه تاکید کرد: اگر حوادثی غیرقابل پیش‌بینی همانند شهریور سال گذشته در سطح کلان جامعه اتفاق نیفتد می‌توان گفت بازار سرمایه امن‌ترین بازار برای سرمایه‌گذاران است، زیرا بازار اصلاحات خود را روزانه انجام می‌دهد.

سرمایه‌گذاران تازه وارد به سراغ سهم‌های بازار پایه نروند

همچنین مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، در یک گفت‌وگوی رادیویی اظهار کرد: با توجه به توسعه‌ای که در صندوق‌های سرمایه‌گذاری داشته‌ایم، به عموم افراد سرمایه‌گذاری غیرمستقیم را پیشنهاد می‌کنیم.

وی گفت: افرادی که به تازگی وارد بازار سرمایه شده‌اند باید متناسب با سطح ریسک خود صندوق‌های سرمایه‌گذاری را انتخاب کنند، چراکه تک سهم شدن، مخاطرات زیادی دارد.

عشقی با تاکید بر اینکه نماد‌هایی که در بازار پایه فرابورس معامله می‌شوند، ریسک بسیار زیادی دارند و سرمایه‌گذاران باید نسبت به این موضوع توجه کافی داشته باشند، افزود: سرمایه‌گذاران تازه ورود نباید نماد‌های پایه نارنجی و قرمز را خریداری کنند، چرا که این نماد‌ها ریسک زیادی دارد؛ متاسفانه برخی از کانال‌های متخلف که به اصطلاح سیگنال‌دهی می‌کنند، به‌سراغ اینگونه نماد‌ها می‌روند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *