یک مدیر انتشارات: نمایشگاه بین‌المللی کتاب زمینه‌ساز غفلت‌زدایی از کتاب است

11:06 - 06 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۰۹۳۴۲
یک مدیر انتشارات: نمایشگاه بین‌المللی کتاب زمینه‌ساز غفلت‌زدایی از کتاب است
مدیر انتشارات «۲۷ بعثت» معتقد است نمایشگاه کتاب بسیجی عمومی در راستای یادآوری اهمیت کتاب و کتابخوانی به جامعه است و این رویکردی ارزشمند در نوع خود به شمار می‌رود.

رحیم مختومی در گفت‌وگو با میزان اهمیت نمایشگاه بین‌المللی کتاب را مورد بررسی قرار داد و گفت: نمایشگاه بین‌المللی کتاب مکانی برای تازه‌های نشر و ارائه کارنامه ناشران محسوب می‌شود. همچنین دیدار‌ها و تبادل اطلاعات و نظرات فرصتی مناسب برای شکل‌گیری ایده‌های جدید است. این ۱۰ روز همه بسیج می‌شوند تا بار دیگر اهمیت کتاب و کتابخوانی را به جامعه یادآوری کنند و این رویکردی ارزشمند در نوع خود است. ناشران، نویسندگان و صاحبان اندیشه از فرصت ایجادشده استفاده می‌کنند و به تبادل اطلاعات می‌پردازند. این فضا فضایی رقابتی برای ناشران محسوب می‌شود، بدین ترتیب هر کدام در کنار سایر همکاران به ارائه تجربیات و در عین حال دستاورد‌های خود طی سال می‌پردازند، به همین دلیل نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران زمانی مهم و اولویتی برای همه دولتمردان به شمار می‌رود.

وی اهمیت کتاب کاغذی را مورد بررسی قرار داد و اظهار کرد: کتاب‌های الکترونیک و پی‌دی‌اف اگرچه دستاورد جدید از حوزه الکترونیک هستند، اما به هیچ وجه نمی‌تواند جای کتاب‌های کاغذی یا فیزیکی را پر کند. کتاب‌های کاغذی برای مخاطبان آرامش روحی و روانی به همراه دارد که این مهم هرگز در کتاب‌هایی که به صورت pdf و الکترونیک منتشر و ارائه می‌شود، وجود ندارد. باید تاکید کرد که کتاب‌های فیزیکی و یا همان شیوه سنتی همچنان حرف اول را می‌زند و اولویت انتخاب اول مخاطبان و علاقه‌مندان به کتاب محسوب می‌شود، اما اینکه تا چند سال آینده همچنان کتاب‌های کاغذی پر رونق بماند، مشخص نیست. نکته دیگر مخاطبان و علاقه‌مندان به کتاب توان خرید کتاب را تا حدودی از دست داده‌اند و اولویت با سبد خانواده و مواد اولیه خوراکی است و برای کتاب این کالای اساسی فرهنگی، جایی باقی نمانده است.

مختومی وظایف دولت برای تولید آثار فرهنگی را یادآوری کرد و گفت: دولت به خوبی نیاز‌های اصلی سبد خانواده را می‌داند و برای آن تمهیداتی را در نظر گرفته است، در صورتی که کتاب را در این دایره از کالا‌های اساسی خانواده مد نظر نگرفته است. اگر شرایط به گونه‌ای فراهم شود که کتاب و کالا‌های فرهنگی نیز در لیست اقلام ضروری خانواده در نظر گرفته شود، این کالا راحت‌تر و با قیمت‌های مناسب در اختیار آحاد جامعه قرار می‌گیرد. این روش باید برای کتاب نیز در نظر گرفته شود، از سوی دیگر اگر کتاب و کاغذ هم مانند سایر کالا‌های اساسی در سبد خانوار و خانواده در نظر گرفته شود و به آن یارانه داده شود، بدین ترتیب می‌توانیم سرانه مطالعه را افزایش دهیم.
مدیر انتشارات «۲۷ بعثت» اختصاص حمایت به کتاب‌های ارزشمند را رویکردی مهم دانست و افزود: سود کتاب‌های ارزشمند باید مثل سایر کالا‌ها با قیمتی ارزان‌تر در اختیار مخاطب قرار داده شود.

وی در مورد شرایط اقتصادی ناشران اظهار کرد: ناشران از سرمایه‌های خود برای انتشار کتاب استفاده می‌کنند. به همین دلیل می‌توانند کتاب‌های سال گذشته را با قیمت‌های امسال در نمایشگاه ارائه کنند تا سرمایه آنان بازگشت پیدا کند و به تولید کتاب‌های بعدی همت کنند. ناشران برای ادامه حیات به سرمایه‌های در گردش خود نیازمند هستند و چنانچه سرمایه کاهش یابد، با توجه به تورم امروز دیگر امکان تولید کتاب نخواهد بود. این مسئله پیش‌تر نیز در جمع ناشران و مسئولان وزارت فرهنگ مطرح شده بود و تصمیماتی نیز گرفته شده است.

مختومی در مورد قیمت تمام‌شده کتاب بیان کرد: ارزان‌ترین کتاب هم اکنون صفحه ۴هزار تومان برای ناشر هزینه برمی‌دارد، حال اگر کتابی ۵۰۰ صفحه‌ای را در نظر بگیریم، این کتاب ۲۰۰هزار تومان قیمت می‌خورد که قیمت کف بازار محسوب می‌شود. از سوی دیگر ضابطه و شاخص‌های معین برای قیمت تمام‌شده کتاب در کشور مشخص نشده است و ناشران خود تعیین‌کننده قیمت هستند، همین قیمت کف بازار نیز برای یک خانواده با خرید پنج عنوان کتاب بسیار بالا است.

وی بیان کرد: منافع جامعه در انتشار کتاب است، زیرا فرهنگ را به دنبال دارد و تعطیلی هر کدام از انتشاراتی‌ها قطعاً عواقب جبران‌ناپذیری را به دنبال دارد، بنابراین باید تلاش کنیم تا زمینه را برای ایجاد چرخه اقتصادی مناسب در حوزه نشر فراهم کنیم. باز هم تاکید دارد نمایشگاه بزرگ‌ترین جشن فرهنگی است که باید توجه همه آحاد جامعه و مسئولان را به خود جلب کند. از این رو جنب و جوش و طراوتی ویژه در فضای فرهنگی کشور با خود به همراه دارد که باعث رونق خرید و فروش کتاب می‌شود.

مختومی خاطرنشان کرد: انتشارات «۲۷ بعثت» به دنبال برگزاری جشنواره «رسول آفتاب» که با موضوع دفاع مقدس برای کودکان پرداخته بود، به آماده‌سازی کتاب‌هایی در این حوزه بدل شد که اکنون مراحل انتهایی انتشار را می‌گذراند. کتاب «تخت آتا» همچنین «دختر شجاع» که به موضوع بمباران‌های شهر دزفول می‌پردازد، از جمله این برنامه‌هاست. البته کتاب دیگری که به موضوع قیام ۱۵ خرداد و قیام ورامین اشاره دارد نیز از سوی خودم به صورت مستندنگاری نوشته شده است. در این کتاب نقشه روستای قلعه نو و کهک در حماسه ۱۵ خرداد مطرح می‌شود.
انتهای پیام/

 خبرنگار: انسیه بغدادی


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *