بذرپاش خبر داد: حصول توافق جهت انجام ۳ الی ۴ پرواز در هفته به سوریه

23:42 - 05 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۰۹۲۸۴
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
بذرپاش خبر داد: حصول توافق جهت انجام ۳ الی ۴ پرواز در هفته به سوریه
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به موارد مطرح شده در کمیسیون مشترک ایران و سوریه گفت: در خصوص گردشگری زیارت توافق شد که سالانه ۵۰ هزار زائر به سوریه مشرف شوند که در این رابطه نیازمند انجام هفته ای ۳ الی ۴ پرواز به این کشور هستیم.

خبرگزاری میزان_ مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در ارتباط با بخش خبر ۲۱ درباره موارد طرح شده در کمیسیون مشترک ایران و سوریه گفت: از اهم مسائلی که امروز در دستورکار جلسات بود و ان شاالله فردا در دیدار با مقامات سوری نهایی خواهد شد، رفع موانع  فعالیت بخش خصوصی و تولیدی در کشور سوریه است که سعی شد در مذاکره با طرف های سوری این موانع بررسی و آسیب شناسی شود و‌ طرف سوری هم قبول داشتند که بخش اعظم این موانع قابل حل است و در دستور کار خود قرار دادند تا این موانع را  برطرف کنند.

 

وزیر راه و شهرسازی افزود: کاهش تعرفه ورودی کالاها و به صفر رساندن آن ها برای فعالین اقتصادی و تجاری برای ورود کالا به کشور سوریه از نکات دیگری بود که در مورد آن بحث شد و مورد قبول طرفین قرار گرفت که فرصت بسیار خوبی را برای فعالین تجاری ما و صادرات کالا به کشور سوریه فراهم خواهد کرد.

 

وی بیان داشت: رفع موانع ترانزیت کالا نیز از جمله موضوعات دیگری بود که مورد بحث قرار گرفت و موانع پیش روی ترانزیت کالا تا حدود زیادی رفع شد.

 

بذرپاش ادامه داد: موضوع حائز اهمیت دیگر، بحث گردشگری زیارت بود که در این رابطه نیز توافق شد سالانه ۵۰ هزار نفر یعنی حدود هفته ای هزار نفر بتوانند به سوریه مشرف شوند که این باره نیازمند هفته ای ۳ الی ۴ پرواز به سوریه هستیم که این پروازها هم برای تجار و‌هم برای زائرین خواهد بود.

 

وزیر راه و شهرسازی گفت: در خصوص ۳ منطقه آزاد تجاری نیز قرار شد ایران هر چه سریعتر فعالیت خود را در این مناطق آغاز کند.

 

ترمیم کریدور ریلی مسافری ایران، عراق و سوریه

 

وی ادامه داد: همچنین در رابطه با کریدور ریلی مسافری که در گذشته بین ایران، عراق و سوریه بود و به خاطر جنگ در سوریه بخشی از آن از بین رفته بود قرار شد که در دستور کار ترمیم قرار گیرد. 

 

بذرپاش اظهار داشت: نمایشگاه دائمی بخش خصوصی در سوریه آماده سازی شده است تا بخش خصوصی بتواند نمایشگاه دائمی برای معرفی محصولات و خدمات خود داشته باشند.

 

وزیر راه و شهرسازی افزود: همچنین ابراز تمایل جدی برای تشکیل بانک و بیمه مشترک وجود داشت که قرار شد این موضوع هم در دستور کار کمیسیون مشترک قرار بگیرد که ما نیز اعلام آمادگی کردیم و مقرر شد در مورد رویه اجرایی زودتر توافق حاصل شود.

 

وی گفت: سرمایه گذاری در میادین نفتی و پالایشگاه ها، تفاهم نامه برای ایجاد شرکت های شهرهای صنعتی و‌ تفاهم نامه برگزاری نمایشگاه های موردی، نوبه ای، تخصصی و موضوعی و فعال شدن در حوزه اقتصاد دریا نیز از دیگر موارد مطرح شده در این کمیسیون مشترک است.

 

بذرپاش با بیان اینکه کشور سوریه بازار بسیار مناسبی برای محصولات، کالاها و خدمات ایرانی است، خاطر نشان کرد: بسیاری از توافقات انجام شده بلافاصله بعد از انجام این سفر اجرایی خواهند شد.

 

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *