گفت‌وگو|

ایران دومین تولیدکننده بزرگ عسل در جهان

9:00 - 31 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۸۴۹۳
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
ایران دومین تولیدکننده بزرگ عسل در جهان
رئیس کانون صنعت زنبور عسل کشور با اشاره به اینکه ایران با تولید ۱۳۶ هزار و ۴۸۵ تن عسل توانسته است جایگاه دوم تولید این محصول در جهان را کسب کند، گفت: کسب این مقام توسط ایران مرهون تلاش بی‌وقفه تولیدکنندگان عسل بوده است.

خبرگزاری میزان _ بر اساس آمار‌های منتشرشده میزان تولید عسل کشور در سال ۱۴۰۱ در مقایسه با چهار سال اخیر به ۱۳۶ هزار و ۴۸۵ تن رسیده که با این حجم از تولید، ایران پس از چین به دومین تولیدکننده بزرگ عسل در جهان تبدیل شده است.

بر اساس آمار‌های جهانی ترکیه با ۹۶ هزار تن، آرژانتین با ۷۱ هزار تن، اوکراین با ۶۸ هزار و ۵۰۰ تن، هند با ۶۶ هزار و ۲۸۰ تن و روسیه با ۶۴ هزار و ۵۳۰ تن به ترتیب در رتبه‌های سوم تا هفتم قرار دارند.

در همین خصوص عفت رئیسی سرحدی، رئیس کانون صنعت زنبور عسل کشور، در رابطه با کسب جایگاه دوم جهانی در تولید عسل توسط زنبورداران ایرانی در گفت‌وگو با میزان گفت: کسب این مقام توسط ایران مرهون تلاش بی‌وقفه تولیدکنندگان عسل بوده است.

وی تولید عسل را در کشور پرهزینه دانست و اعلام کرد: به دلیل کاهش فروش محصولات تولیدی و گرانی نهاده‌های زنبور، مکمل‌های غذایی، هزینه‌های حمل‌ونقل و هزینه‌های جانبی زنبورداران با مشکلاتی روبه‌رو هستند.

قیمت هرکیلوگرم عسل ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار تومان

رئیسی سرحدی با بیان اینکه قیمت هر کیلوگرم عسل در زنبورداری ۲۰۰ هزار تومان است، بیان کرد: همچنین هرکیلوگرم عسل مرغوب در مغازه‌های سطح شهر به قیمت ۳۰۰ الی ۳۵۰ هزار تومان به‌فروش می‌رسد.

رئیس کانون صنعت زنبور عسل کشور با اشاره به اینکه سرانه مصرف عسل برای هر نفر در سال یک کیلوگرم است، خاطرنشان کرد: قیمت بالای عسل باعث کاهش مصرف در دهک‌های پایین جامعه شده است و به این دلیل پیشنهاد می‌شود شرکت‌ها و سازمان‌ها در سبد‌های اهدایی خود عسل را به عنوان یک محصول با ارزش غذایی بالا قرار دهند. 

مشکلات صادرات عسل

رئیسی سرحدی همچنین با اشاره به اینکه عسل‌های ایرانی به دلیل عدم داشتن سند کیفیت استاندارد در مبدأ برای صادرات با مشکل روبه‌رو هستند، اظهار کرد: کیفیت استاندارد در جهان به عنوان یک مزیت محسوب می‌شود و زنبورداران ایرانی به دلیل عدم وجود این مساله قادر به صادرات عسل نیستند و بازار‌های جهانی را از دست داده‌اند.

وی یکی دیگر از دلایل افزایش هزینه‌های زنبورداران را پرداخت مالیات دانست و افزود: تا سال‌های گذشته عسل معاف از پرداخت مالیات بوده، اما در ۲ سال اخیر به دلیل تغییر در قوانین این محصول نیز شامل مالیات بر ارزش‌افزوده شده است و زنبورداران با افزایش هزینه تولید روبه‌رو بوده‌اند.

 انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *