۶ ماه ریاست ایلان ماسک بر توییتر/پرنده آزاد شد؟

12:35 - 28 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۸۰۰۹
۶ ماه ریاست ایلان ماسک بر توییتر/پرنده آزاد شد؟
ارزش توییتر اکنون به کمتر از نصف مبلغی رسیده که ایلان ماسک برای آن پرداخت کرده است.

خبرگزاری میزان - در ۲۸ اکتبر ۲۰۲۲ (ششم آبان ۱۴۰۱)، «ایلان ماسک» در پیامی توییتری، نوشت: پرنده آزاد شد و او با این پیام از خرید ۴۴ میلیارد دلاری شرکت توییتر خبر داد.

لوگوی متمایز پرندگانی که مدیرعامل تسلا در ماه اکتبر به آن اشاره کرده بود با تصویری از سگ مربوط به «شیبا اینو»، نماد ارز دیجیتال «دوج کوین» جایگزین شد. 

گمانه زنی‌هایی در مورد آنچه پشت این تغییر بود وجود داشت. آیا این موضوع به تلاش اخیر برای رد دعوی ۲۵۸ میلیارد دلاری علیه «ماسک» از سوی سرمایه گذاران «دوج کوین» به دلیل یک طرح هرمی ادعایی مرتبط بود؟ آیا این یک دروغ اول آوریل، البته با تاخیر بود؟ 

به هر دلیلی، عکس سگ «شیبا» اکنون حذف شده است. اما این نمونه‌ای از سبک تصمیم‌گیری «ماسک» در شرکت رسانه‌های اجتماعی بود؛ نامنظم و گاهی اوقات از نظر انگیزه غیرقابل درک.

تنها در هفته گذشته، اختلافی میان این شرکت با پلتفرم آنلاین Substack و مشکلات بیشتری در زیرساخت خود سایت وجود داشت و «ان‌پی‌آر»، شبکه رادیویی آمریکایی، از این پلتفرم خارج شد.

«ماسک» در مصاحبه‌ای اعتراف کرد که مدیریت توییتر سخت بوده و خرید آن با فشار احساسی همراه بوده است.

بدهی و ارزش شرکت

پایان ماه نه تنها گذشت شش ماه از زمان خرید این شرکت از سوی «ماسک» را نشان می‌دهد، بلکه سررسید دومین قسط سه ماهه پرداخت بدهی ۱۳ میلیارد دلاری توییتر (پرداختی در حدود ۳۰۰ میلیون دلار) را منعکس می‌کند.

زمانی که نخستین پرداخت در ژانویه نزدیک شد، تصویری از سوی «ماسک» بود که مدت کوتاهی پس از تصاحب این شرکت اخطار داده بود که «ورشکستگی این شرکت غیر محتمل نیست».

این موضوع صحیح است؛ ماسک ۴۴ میلیارد دلار برای کسب و کاری که از زمان راه اندازی آن در سال ۲۰۰۶ تا حد زیادی زیان ده بوده، پرداخت کرده بود. 

همچنین تصمیمات وی در این پلتفرم به تحریم تبلیغ‌کنندگان منجر شده بود؛ تبلیغاتی که به منبع اصلی درآمد پلتفرم آسیب زیادی وارد کرده بود (بیش از ۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱).

ماه گذشته مشخص شد که ارزش توییتر اکنون کمتر از نصف مبلغی است که «ماسک» برای آن پرداخت کرده و بر اساس محاسبات مبتنی بر یک یادداشت فاش شده، بیش از ۲۰ میلیارد دلار (۱۶.۴ میلیارد پوند) از ارزش خود را از دست داده است. 

عملکرد مالی

زمانی که «ایلان ماسک» در راس کار قرار گرفت، هزینه‌ها را کاهش داد و ماه گذشته گفت که فکر می‌کند توییتر این شانس را دارد که جریان نقدی را در سه ماهه جاری مثبت کند.

«ماسک» این ادعا را در مصاحبه‌ای تکرار کرد. وی در ماه مارس در کنفرانس «مورگان استنلی» در سانفرانسیسکو، گفت که درآمد توییتر قرار است امسال به کمتر از ۳ میلیارد دلار کاهش یابد، اما هزینه‌ها از ۴.۵ میلیارد دلار به ۱.۵ میلیارد دلار کاهش یافته است. 

«اسوات داموداران»، استاد امور مالی در دانشکده بازرگانی «استرن» در دانشگاه نیویورک، می‌گوید رویکرد پرخطر «ماسک» می‌تواند برای پلتفرمی که حتی قبل از تصاحب پر هرج و مرج این شرکت با مشکلات ثبات مالی روبرو بود، نتیجه دهد.

«ماسک» اخیراً توییتر را به نهادی به نام X Corp تبدیل کرده است. اخیرا وی از توییتر به عنوان یک «شتاب‌دهنده» برای ایجاد X یاد می‌کند.

کاربران

«ایلان ماسک» که خود را مدافع آزادی بیان معرفی می‌کند، در اوایل تصمیم گرفت حساب‌های کاربری را که تحت مدیریت مالکان قبلی این پلتفرم مسدود شده بودند، بازگرداند.

این اقدام شامل حساب‌های کاربری افرادی مانند «دونالد ترامپ» و «مارجوری تیلور گرین»، نماینده راست‌گرای کنگره آمریکا بود.

«ماسک» در ماه نوامبر ادعا کرد که تعداد کاربران توییتر از ۲۳۸ میلیون حساب قبل از تصاحب این شرکت توسط وی، از مرز ۲۵۰ میلیون حساب عبور کرده است.

کارکنان

در تلاش برای کاهش چشمگیر هزینه‌ها، «ماسک» نیمی از ۷ هزار و ۵۰۰ نیروی کار این شرکت را ظرف چند روز پس از قطعی شدن خرید این شرکت اخراج کرد و از طریق مجموعه‌ای از تعدیل‌ها از جمله یک برنامه عجیب تعدیل نیرو که در آن از کارکنان خواسته شد متعهد به سرسخت بودن یا ترک کار شوند، آن‌ها را کاهش داد.

در پی اجرای این تصمیم از سوی «ایلان ماسک»، توییتر مجبور شد برای چند روز برخی دفاتر خود را تعطیل کند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *