روایت رئیس اداره تبلیغات اسلامی خوی از چگونگی امدادرسانی به مردم زلزله‌زده: 

وقتی روحانیون پای کار آمدند/ اجرای «سیاست درهای باز»

12:24 - 27 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۷۸۲۵
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
وقتی روحانیون پای کار آمدند/ اجرای «سیاست درهای باز»
رئیس اداره تبلیغات اسلامی خوی گوشه‌ای از فعالیت‌های گسترده این اداره و روحانیون مستقر برای کاستن دردها و رنج‌های مردم این شهرستان را بیان کرد. 

به گزارش خبرنگار میزان، «سیاست درهای باز» اگرچه در عالم سیاست معنایی خاص و یگانه دارد، اما زلزله همه‌چیز را به هم می‌ریزد و آنجاست که معنای این اصطلاح هم متفاوت می‌شود. سیاست درهای باز تدبیر مهمی است که رئیس اداره تبلیغات اسلامی خوی از روز اول وقوع زلزله خوی، در حیطه مسئولیت خود پیش گرفت. 

او درهای سازمان را روی مردم، نیروهای امدادی و روحانیون خدمت‌رسان باز کرد تا هماهنگی و سامان‌دهی فعالیت‌های مرتبط با کمک به زلزله‌زدگان، به‌خوبی انجام شود و اینگونه بود که قرارگاه صاحب‌الزمان(عج) برای رسیدگی به امور زلزله‌زدگان متولد شد. 

 گزارش زیر گوشه‌ای از فعالیت‌های گسترده این اداره و روحانیون مستقر برای کاستن دردها و رنج‌های مردم خوی را بیان می‌کند. 

حجت‌الاسلام محسن مسلمی، رئیس اداره تبلیغات اسلامی خوی، به یکی از فعالیت‌های مهم روحانیون مستقر در خوی اشاره کرد و گفت: بعد از وقوع بحران‌هایی مانند زلزله خوی، شناسایی نیازها و ایجاد هماهنگی بین نیروهای امدادی و نیازهای زلزله‌زدگان باید به‌سرعت انجام می‌شد تا بتوان از بحران به‌خوبی و درستی عبور کرد و این کار مهمی بود که روحانیون مستقر آن را برعهده گرفتند، چراکه در موقعیت‌های بحرانی مثل زلزله، مهم‌ترین دغدغه، رساندن دقیق و درست کمک‌ها به زلزله‌زدگان است، باید طوری برنامه‌ریزی و کنترل می‌شد که مثلاً به یک خانواده چند بسته غذایی نرسد و خانواده دیگری حتی یک وعده غذا نداشته باشند. با شناختی که امامان محله از مشکلات و مسائل محلات و خانواده‌ها داشتند، وارد عرصه شدند. سرزدن مرتب امامان محله بعد از زلزله و شناخت آن‌ها نسبت‌به خانواده‌ها، نقش مؤثری در رساندن درست و به‌موقع کمک‌ها به زلزله‌زدگان داشت. این وظیفه در کنار تلاش برای جمع‌آوری کمک از خیرین، اوضاع را تا حدود زیادی بهبود بخشید، حقیقتاً روحانیون و طلبه‌ها پای کار آمدند و ایستادگی کردند. 

قرارگاه صاحب‌الزمان (عج) 

رئیس اداره تبلیغات اسلامی خوی با بیان اینکه تشکیل قرارگاه صاحب‌الزمان (عج) یکی از اولین اقدام در اداره تبلیغات اسلامی خوی بود، اظهار کرد: یکی از اولین اقداماتی که در اداره تبلیغات اسلامی خوی صورت گرفت، تشکیل قرارگاه صاحب‌الزمان (عج) برای ایجاد هماهنگی و جمع‌آوری کمک‌ها بین زلزله‌زدگان بود. برای اینکه بتوانیم هماهنگی‌های لازم را بین نیروهای «جهادی» از یک‌سو و نیروهای «امدادی» از سوی دیگر انجام دهیم، قرارگاه صاحب‌الزمان (عج) را ایجاد کردیم، فرماندهی این قرارگاه برعهده امام‌جمعه خوی، حجت‌الاسلام قاسم‌خانی است اما مدیریت اجرایی آن، برعهده اداره تبلیغات اسلامی شهرستان خوی بوده و مقر آن در ساختمان اداره است، فعالیت‌های این قرارگاه در پنج کمیته «شناسایی و ارزیابی»، «اسکان و هماهنگی گروه‌ها»، «شبکه توزیع»، «فرهنگی» و «پشتیبانی» سازمان‌دهی شده است. 

از پخت غذا تا حال خوب بچه‌ها

حجت‌الاسلام مسلمی با اینکه در هفته‌های گذشته دائماً در تقلا و تلاش برای امدادسانی به زلزله‌زدگان بوده است، اما با روحیه‌ای مثال‌زدنی از فعالیت‌های روحانیون در این منطقه گفت: روحانیون، هرکدام یک گوشه کار را گرفتند، آن‌ها با حضور در کمیته‌های مختلف کارشان را شروع کردند؛ از پخت غذا گرفته تا انجام کارهای عمرانی و بازسازی منازل، از تهیه اسباب‌بازی و اهدای جوایز به کودکان گرفته تا مدیریت تعداد زیادی از کمپ‌های تحت‌نظر اداره تبلیغات اسلامی خوی، تقریباً ۲۰کمپ زیر نظر اداره تبلیغات اسلامی هستند که با همکاری نهادها و ارگان‌های دیگر برپا شده‌اند و روحانیون و نیروهای جهادی در این کمپ‌ها فعالیت گسترده‌ای دارند. 

طبخ غذا برای زلزله‌زدگان

وی به صورت ویژه از کمک‌های ستاد اجرایی فرمان حضرت‌امام (ره) به‌عنوان یکی از همراهان اصلی اداره تبلیغات تقدیر کرد و درباره راه‌حلی برای تهیه غذای روزانه زلزله‌زدگان یادآور شد: تهیه غذای روزانه برای زلزله‌زدگان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها در بحران‌هایی مثل زلزله، سیل و… است. در هفته اول، حقیقتاً کار بسیار سنگین بود، حتی در بعضی موارد، خود روحانیون مشغول طبخ غذا می‌شدند، اما به مرور، وضعیت بهتر شد، الان در شهر خوی نزدیک به ۳۵ مسجد، آشپزخانه‌شان را در اختیار زلزله‌زدگان گذاشته‌اند. زمانی که ما پخت غذا را شروع کردیم روزانه ۶ الی ۷هزار غذا پخت می‌شد اما الان بعضی روزها تا روزی ۴۰هزار غذا نیز پخت می‌شود. 

اهمیت کار فرهنگی

حجت‌الاسلام مسلمی ادامه داد: زلزله‌زدگان اغلب به‌خاطر دور شدن از خانه و کاشانه و خراب شدن سرپناه‌شان، وضعیت روحی مناسبی ندارند، بااین‌حال رسیدگی به سلامت روانی و روحیه دادن به آن‌ها، ازجمله مواردی است که اغلب، مورد غفلت قرار می‌گیرد اما قرارگاه صاحب‌الزمان (عج) در قالب کمیته فرهنگی، انجام این کار را برعهده گرفته و با برپایی جشن‌ها و مراسم مختلف، سعی در تقویت روحیه زلزله‌زدگان دارد. 

رئیس اداره تبلیغات شهرستان خوی با تأکید بر اهمیت کار فرهنگی و مغفول نبودن این بخش در فعالیت‌های اداره تبلیغات خوی گفت: در هفته اول وقوع حادثه، طبیعتاً باید فکری برای اسکان زلزله‌زدگان و تأمین غذا می‌شد، پس همه روحانیون و امامان محلات تمرکزشان را روی این بخش گذاشتند اما بعد از حدود یک هفته، آن‌ها توانستند در ذیل کمیته فرهنگی، اقدامات بسیار خوبی را برای تقویت روحی زلزله‌زدگان انجام دهند تا به این وسیله تا حدودی روحیه مردم را تسکین دهند. برنامه‌های روز ولادت حضرت‌علی (ع)، ۲۲بهمن و برنامه‌های دیگر نه‌تنها در کمپ‌های زیر نظر قرارگاه صاحب‌الزمان (عج)، بلکه در کمپ‌های نهادها و ارگان‌های دیگر هم برگزار شد؛ به‌طوری‌که تا ۲۵بهمن بیش از صد برنامه فرهنگی با کمک روحانیون در مناطق زلزله‌زده خوی برگزار شده است. علاوه‌ بر اینها، با هماهنگی دانشگاه علوم‌پزشکی آذربایجان‌های شرقی و غربی، از تعدادی روانشناس و پزشک برای حضور در کمپ‌ها دعوت شد. 

حجت‌الاسلام مسلمی در ادامه از روحانیونی و طلابی می‌گوید که اختصاصاً برای کودکان و نوجوانان شهر خوی برنامه‌های مختلفی اجرا می‌کنند تا آن‌ها از جهت روحی و روانی تقویت شوند. 

امدادرسانی در زلزله، تمرین سعه‌صدر

وی با بیان اینکه با اهمیت‌ترین مسائل در مواجهه با مردم زلزله‌زده داشتن سعه‌صدر و حوصله است، تصریح کرد: در این بحران، رابطه زیبایی بین مردم و روحانیت شکل گرفت؛ مردم، روحانیت را در کنار خودشان دیدند و احساس کردند که روحانیت پای حل مشکلات آن‌ها ایستاده، هرچند، گاهی اوقات، رسیدگی به بحران‌ها با مشکلاتی مواجه است و برخی از آسیب‌دیدگان توقعاتی دارند که نمی‌توان آن‌ها را بر آورده ساخت. 

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی خوی گفت: تا زمانی که در میدان نباشید و از نزدیک امدادرسانی نکنید، متوجه نمی‌شوید تا چه اندازه، این کار سخت است و به‌رغم همه تلاش‌ها ممکن است افرادی باز هم ناراضی باشند. یکی از مدیران کمپ‌ها اجازه برگزاری مراسم را نداد و به من گفت که خانواده‌ای که در یکی از چادرها اقامت داشتند، می‌گویند برنامه فرهنگی‌ای که اجرا می‌کنید به‌خاطر سروصدا باعث مزاحم ما می‌شود. ما هم برنامه را اجرا نکردیم، اما بعد از او خواستیم تا خوراکی‌هایی را در کمپ پخش کند، بعد از پخش خوراکی‌ها پیش من آمد و عذرخواهی کرد و به من گفت: تازه فهمیدم چقدر مدیریت کمپ سخت است و چه مشکلات زیادی دارد، او گفت: حالا می‌دانم که مسئول کمپ با چه مشکلات و دشواری‌هایی روبه‌رو است. یکی بیشتر از سهمش می‌خواهد، یک نفر دیگر نوبت را رعایت نمی‌کند و… همه اینها سعه‌صدر و تحمل می‌خواهد. 

درها را باز کردیم

حجت‌الاسلام مسلمی در پایان بیان کرد: مردم در دیدار با من می‌گفتند اداره تبلیغات اسلامی شهرستان خوی یکی از نهادهایی بود که در آن به روی مردم باز بود، بعد از زلزله بعضی از نهادها پاسخگو نبودند اما اداره تبلیغات از جمله سازمان‌هایی بود که می‌توانستیم به آن مراجعه کرده و کمک بخواهیم.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *