حقایق مرگبار درباره تیراندازی‌های جمعی در آمریکا

10:29 - 28 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۷۷۸۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
حقایق مرگبار درباره تیراندازی‌های جمعی در آمریکا
تیراندازی‌های مرگبار دسته جمعی در آمریکا به دلایل مختلف و تاثر برانگیزی روی می‌دهند.

خبرگزاری میزان – آمریکا در نخستین روز‌ها و هفته‌های سال ۲۰۲۳ خود را مواجه با موجی کم سابقه و مرگبار از تیراندازی‌های جمعی دید و دریافت که تاکنون هرگز با چنین قتل عام سریعی مواجه نشده بود.

نقطه عطف خونین در تاریخ تیراندازی‌های جمعی مرگبار در آمریکا

به گزارش «دیلی میل»، تیراندازی جمعی هفته گذشته در لوئیزویل ایالت کنتاکی آمریکا بسیار بیشتر از یک تراژدی برای خانواده‌های آمریکایی یا جوامع مختلف در این کشور بود؛ این تیراندازی جمعی نقطه عطفی خونین برای آمریکا محسوب می‌شود.

در حادثه مذکور، یک کارمند اخراجی به دلیل عصبانیت به سمت همکاران سابق خود آتش گشود و پنج نفر را کشته و هشت نفر را زخمی کرد.

او در حالی دست به این جنایت زد که آمریکا بیشترین تعداد تیراندازی جمعی در ۱۰۰ روز اول سال را ثبت کرد.

فاجعه لوئیزویل صد و چهل و ششمین قتل عام این کشور در سال ۲۰۲۳ بود؛ در ۱۰ آوریل سال گذشته، آمریکا ۱۲۶ تیراندازی جمعی را تجربه کرده بود.

در چرخه ناامید کننده معمول در آمریکا، شهروندان این کشور در پی بروز هر حادثه تیراندازی جمعی شاهد پخش فیلم دوربین‌های بدنه شبیه یک بازی ویدئویی ترسناک هستند؛ اخبار ناامید کننده را از زبان رئیس پلیس غمگین می‌شوند؛ و جنگ همیشگی میان لابی‌های طرفدار و ضد اسلحه شعله ور می‌شود.

اعداد؛ نشان دهنده رکورد‌های مرگبار

آمار‌های شوکه کننده مربوط به تیراندازی‌های جمعی در آمریکا در یک دهه گذشته همواره در حال افزایش بوده اند؛ این آمار‌ها به شکل غیر قابل توجیهی تلخ و به سختی قابل باور هستند؛ با وجود این، همیشه به طور کامل درک نمی‌شوند.

باید به اعداد فراتر از شکل معمول توجه کرد، زیرا آن‌ها توضیح دهنده وقایع و نشان دهنده رکورد‌ها هستند.

براساس آمار‌های ارائه شده توسط «گان ویلونس آرشیو» به عنوان پایگاه رصد و ثبت تیراندازی‌های جمعی در سراسر آمریکا، تیراندازی دسته جمعی به حوادثی اطلاق می‌شود که بدون احتساب عامل تیراندازی دستکم چهار قربانی اعم از کشته یا زخمی داشته باشد.

علاوه بر تیراندازی‌های فعال مانند تیراندازی لوئیزویل، تیراندازی‌های جمعی شامل حوادث تصادفی با سلاح گرم، سرقت‌های مسلحانه، خانواده کشی، تهاجم به منازل و ... است.

مرگ با اسلحه در آمریکا اکنون آن قدر رایج است که تیراندازی‌های جمعی ۱.۱ درصد از مرگ و میر‌های ناشی از سلاح گرم در آمریکا در سال ۲۰۲۰ را تشکیل دادند؛ جالب آن که بیشتر قربانیان خشونت تسلیحاتی در آمریکا بر اثر خودکشی با سلاح گرم ثبت می‌شود.

رشد کشتار جمعی در آمریکا

کشتار جمعی در آمریکا در حال افزایش است.

پایگاه داده دیگری توسط USA Today دسته بسیار محدودتری به نام «قتل عام عمومی» را دنبال می‌کند؛ این‌ها به عنوان رویداد‌هایی تعریف می‌شوند که در آن چهار نفر یا بیشتر، بدون احتساب مهاجم، در یک مکان عمومی مانند مدرسه یا بانک کشته می‌شوند.

بیشترین کشتار جمعی که تا به حال در یک سال در آمریکا رخ داده است، ده مورد بوده است.

قتل عام لوئیزویل چهارمین قتل عام امسال در چهارمین ماه ۲۰۲۳ است؛ این بدان معناست که آمریکا به صورت بالقوه در مسیر ثبت یک رکورد جدید است و طوفان هولناکی از اعداد و ارقام در راه است.

چرایی نرخ بالای مالکیت اسلحه در آمریکا

آمریکا در حال حاضر بیش از هر کشوری در جهان سرانه اسلحه دارد و این رقم در سه سال گذشته افزایش یافته است؛ فقط در سال ۲۰۲۰، فروش اسلحه در آمریکا نسبت به سال قبل ۶۵ درصد افزایش یافته است.

کارشناسان می‌گویند که این تا حدی به دلیل روند اخیر افزایش خشونت با اسلحه است که ترس را برانگیخته است و مردم در یک دور باطل، به طور فزاینده‌ای به دنبال اسلحه به عنوان نوعی وسیله حفاظت می‌روند.

در واقع حوادثی مانند قرنطینه‌های کرونایی و ناآرامی‌های گسترده در پی قتل جورج فلوید، شهروند سیاهپوست انگلیسی توسط پلیس منجر به افزایش فروش سلاح گرم در آمریکا شد.

باید توجه داشت که پیش بینی تیراندازی‌های مرگبار یک پیشگویی نیست، بلکه براساس واقعیت، تعداد اسلحه‌های بیشتر، شانس بروز تیراندازی‌های جمعی را افزایش می‌دهد.

استاد عدالت و جامعه دانشگاه شیکاگو می‌گوید: به دلیل گم شدن یا سرقت سلاح، اسلحه در خیابان افزایش می‌یابد، جنایت بیشتر می‌شود، مردم می‌ترسند و اسلحه بیشتری می‌خرند و این چرخه تکرار می‌شود.

وی افزود: در عین حال، سلاح‌هایی که خریداری می‌شوند، کُشنده‌تر از قبل هستند؛ ما شاهد افزایش قابل توجه تعداد سلاح‌های مرگبار نیمه خودکار فروخته شده در آمریکا در سه سال گذشته از مارس ۲۰۲۰ بوده ایم.
بر اساس گزارش بنیاد ملی ورزش تیراندازی، ۲.۸ میلیون تفنگ AR-۱۵ و AK در سال ۲۰۲۰ در آمریکا تولید یا به این کشور وارد شد.

استاد عدالت و جامعه دانشگاه شیکاگو تاکید کرد: آسیبی را که تیرانداز می‌تواند با این سلاح‌های پیچیده که قادر به شلیک سریع و آسان ده‌ها گلوله هستند، افزایش می‌دهد و این افزایش باعث اعداد مربوط به تیراندازی جمعی می‌شود.

سومین دلیل در این باره، همان استدلال حامیان حقوق اسلحه مبنی بر این که اسلحه مردم را نمی‌کشد، بلکه مردم مردم را می‌کشد، استوار است.

در واقع نفرین مرگبار زندگی مدرن تیراندازان را به سمت کشتن سوق می‌دهد؛ براساس گزارش سرویس مخفی آمریکا که در ژانویه منتشر شد و به بررسی داده‌های پنج سال خشونت جمعی از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ می‌پردازد، وجه مشترکی را در میان مهاجمان یافت: آن‌ها اغلب دچار بحران‌های شخصی بودند.

بسیاری از مهاجمان رویداد‌های استرس‌زا را در حوزه‌های مختلف زندگی، از جمله روابط خانوادگی/عاشقانه، مسائل شخصی، شغل و مسائل حقوقی تجربه کردند؛ در برخی از این موارد، مهاجمان قبل از انجام حمله، یک رویداد محرک خاص را تجربه کردند.

براساس این گزارش، سابقه سلامت روان و بحران اخیر در زندگی در میان مهاجمان رایج است؛ به عبارت دیگر، عوامل استرس‌زای زندگی - مانند از دست دادن شغل، فشار‌های مالی، تنش‌های خانوادگی، مصرف مواد مخدر، بیماری روانی - همگی تاثیر زیادی بر اقدام به تیراندازی جمعی دارند.

مدیر تحقیقات مرکز حقوقی گیفوردز گفت: شیوع کرونا مجموعه‌ای از موقعیت‌ها را ایجاد کرد که احتمال تیراندازی‌های جمعی را بیشتر کرد.

در حالی که هنوز به طور کامل انگیزه‌های تیرانداز لوئیزویل مشخص نیست، یک منبع نزدیک به خانواده عامل تیراندازی گفت که این جوان ۲۵ ساله تحت درمان حرفه‌ای برای افسردگی و اضطراب بود؛ همچنین گزارش شده که به وی اعلام شده بود که از کار خود اخراج شده است.

اگرچه هیچ یک از موارد بالا باعث نمی‌شود که جنایت تیراندازی جمعی بخشیده شده یا فراموش شود و به طور کامل دلیل افزایش این حوادث وحشتناک را توضیح نمی‌دهد، اما قطعا نشان می‌دهد که بافت اجتماعی آمریکا در حال فرسودگی است و متاسفانه، ممکن است تراژدی بیشتری در انتظار کشوری کاملا مسلح باشد که با پیامد‌های شیوع کرونا، بحران سلامت روان، افزایش نرخ جرم و جنایت مواجه است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *