در گفتگو با کارگردان مجموعه مستند «قهرمانان معمولی» مطرح شد:

تصویری از خودکفایی و خوداتکایی قهرمانان معمولی در قاب تلویزیون

11:16 - 26 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۷۵۶۲
تصویری از خودکفایی و خوداتکایی قهرمانان معمولی در قاب تلویزیون
کارگردان مجموعه مستند «قهرمانان معمولی» معتقد است در مجموعه مستند «قهرمانان معمولی» به سراغ افرادی رفتیم که نقش و وظیفه خود را در بهبود وضعیت جامعه پیدا کرده بودند، اگرچه رویکردی کوچک، اما کاربردی و راهگشا بوده، آنان ننشسته بودند تا کسی مشکلشان را حل کند و یا به اعتراضشان رسیدگی کند، بلکه خود قدم در راه رفع مشکلات گذاشته بودند.

 مجتبی حیدری کارگردان مجموعه مستند «قهرمانان معمولی» در گفت‌وگو با میزان درباره هدف از ساخت این مستند گفت: مستند «قهرمانان معمولی» درباره آدم‌هایی که نام‌های بزرگ و شناخته شده‌ای ندارند، اما با همت و تلاش فراوان در مسیری قدم گذاشتند که موفقیت برای آنان به ارمغان آورده است. این مستند از یازدهم فروردین ماه هر شب ساعت ۱۹ روی آنتن شبکه مستند سیما رفته و تکرار آن ساعات ۵ دقیقه بامداد و ۱۳ روز بعد است.

وی تاکید کرد: مجموعه مستند «قهرمانان معمولی» تلاش دارد تا افرادی را معرفی کند که در نقاط مختلف کشور زندگی می‌کنند و توانمندی و مسئولیت را در هم تنیده‌اند و دستاورد‌هایی ارزشمند برای خود و منطقه خود به همراه داشته‌اند. آنان تنها برای اهداف خود حرکت نمی‌کنند بلکه رویکرد متعالی را در پیش گرفته و رشد خود را در توسعه اجتماع می‌بینند، به عبارت دیگر آنان کارآفرینانی هستند که با تکیه بر توانمندی‌های خود حرکت کردند و منتظر جامعه و یا دولت نمانده‌اند.

حیدری درباره شرایط تولید این مستند تاکید کرد: برای تولید این مجموعه مستند، قهرمانان معمولی به ۱۰ استان با آب و هوا‌های مختلف مسافرت کردند و مسافت‌های گوناگون را پشت سر گذاشتند که البته بیشتر این بخش بر عهده بخش فنی مجموعه بوده است، اگر دشواری در این مسیر بوده از این جنس بوده، اما چون هدفی شیرین پشت آن قرار داشت بنابراین با نگاهی مشتاقانه و عزمی راسخ به دنبال تولید این مجموعه حرکت کردیم.

کارگردان مجموعه مستند «قهرمانان معمولی» علل ساخت مجموعه را مورد بررسی قرار داد و بیان کرد: احساس نیاز برای تولید این مستند باعث شد تا در صدد ساخت آن بر بیایم. این مجموعه مستند در ۱۳ بخش متفاوت روایت شده است؛ قصه افرادی که با پشتکار از دل جامعه و مرز و بوم برخاستند و در شرایط بسیار معمولی قهرمان زندگی خود و اطرافیان خود شدند. آنان رشد فردی خود را در گروی رشد جمعیت می‌دانستند و این نکته‌ای ارزشمند است.

وی در مورد کلمه‌های کلیدی در مجموعه مستند «قهرمانان معمولی» افزود: در مجموعه مستند «قهرمانان معمولی» به سراغ افرادی رفتیم که نقش و وظیفه خود را در بهبود وضعیت جامعه پیدا کرده بودند، اگرچه کوچک، اما کاربردی و راهگشا بوده است. آنان ننشسته بودند تا کسی مشکلشان را حل کند و یا به اعتراضشان رسیدگی کند، بلکه خود قدم در راه رفع مشکلات برداشته بودند.

حیدری پیام مستند «قهرمانان معمولی» رد مورد بررسی قرار داد و اظهار کرد: مستند «قهرمانان معمولی» این پیام را به سازندگان و بعد مخاطبان برنامه ارائه می‌کند که هر جای ایران و هر جای جغرافیایی این کشور که قرار دارید، برای رفع مشکلات منطقه خود چه قدم‌هایی برداشته‌اید؟ آیا اصلاً اقدامی کرده‌اید و یا اینکه منتظر نشسته‌اید تا کسی مشکل شما را حل کند؟ سازندگان مستند «قهرمانان معمولی» بر این باورند که چنانچه این باور و سوال در ذهن مردم درونی شود، آنان در انتظار حل مشکلات خود نمی‌مانند، بلکه خود قدم اول را برمی‌دارند. البته این جملات به معنای شانه خالی کردن حاکمیت از وظایف خود نیست، اما اگر مردم خودشان دست به کار شوند، قطعا مشکلات بسیاری حل و فصل می‌شود، همانگونه که در یکی از بخش‌های این مستند فردی را به نمایش گذاشتیم که در مباحث پولی و مالی امکانات مناسبی را برای منطقه خود به اجرا گذاشته بود. او در محله خود صندوق اعتباری قرار داده و وام‌هایی را با سود صفر درصد به مردم واشتغال‌آفرینان می‌داد.

وی در مورد جذاب‌ترین بخش مجموعه مستند «قهرمانان معمولی» افزود: همه بخش‌های مجموعه مستند «قهرمانان معمولی» جذابیت‌های خاص خود و ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد، اما در مستند بالانس شخصیتی را دیدم که برایم از همه جذاب‌تر بود؛ او تا پای جان برای رسیدن جامعه خود به هدفش ایستاده بود. او در استان سیستان و بلوچستان حضور دارد.

حیدری در مورد ساخت فصل‌های بعدی مستند «قهرمانان معمولی» خاطرنشان کرد: هدف ما همچنان ادامه این مسیر است. ممکن است در تولیدات بعدی نام آن تغییر کند، اما هدف همان است. مستند «قهرمانان معمولی» به معرفی افرادی می‌پردازد که به هیچ عنوان کشف استعداد مطرح نیست، بلکه این افراد از کشف استعداد گذشته‌اند و علاوه بر اهداف خود، منافع جامعه را نیز دنبال می‌کنند که این به معنی رشد این افراد در جامعه است.

انتهای پیام/

 خبرنگار: انسیه بغدادی 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *