گزارش|

نکاتی که باید در خصوص حساسیت‌های فصلی بدانیم/ تفاوت‌های آلرژی با کرونا

13:52 - 26 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۷۵۴۶
نکاتی که باید در خصوص حساسیت‌های فصلی بدانیم/ تفاوت‌های آلرژی با کرونا
در این گزارش به بیان علائم دقیق آلرژی‌های فصلی و تفاوت آن با علائم بیماری‌های عفونت دستگاه تنفسی نظیر آنفلوانزا، کرونا و سرماخوردگی پرداخته شده است.

خبرگزاری میزان - هر سال با فرا رسیدن فصل‌ بهار برخی افراد دچار آلرژی‎هایی فصلی می‌شوند که گرچه ممکن است در ظاهر علائم ساده‌ای داشته باشد، اما می‌تواند بسیار آزار دهنده و حتی در مواردی هم مبتلایان را با مشکلات جدی مواجه کند، از طرفی علائم آلرژی‌های فصلی شباهت بسیاری با علائم بیماری‌های عفونت دستگاه تنفسی نظیر آنفلوانزا، کرونا و سرماخوردگی دارد و در بسیاری از موارد فرد مبتلا به ویروس با تصور آلرژی فصلی درمان بیماری را به تاخیر می‌اندازد.

آلرژی جنبه ارثی دارد

مصطفی معین، فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی در خصوص آلرژی‌های فصلی گفت: آلرژی یا افزایش حساسیت، عبارت است از حساسیت بیش از حد سیستم ایمنی بدن انسان نسبت به مواد و عواملی که در محیط زندگی ما وجود دارند و تماس بسیاری از افراد با آن‌ها خود را با علائمی نظیر خارش، کهیر پوست، بینی گرفتگی، آبریزش از بینی و چشم، عطسه پشت سر هم، سرفه، تنگی نفس، خس خس سینه و اگر حساسیت غذایی باشد به صورت دل درد، تهوع و استفراغ یا اسهال نشان می‌دهد.

این فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی ضمن اشاره به اینکه آلرژی جنبه ارثی دارد، ادامه داد: اگر این عارضه در پوست رخ دهد، بیماری با علائمی نظیر کهیر یا اگزما و همراه با خارش خواهد بود و چنانچه در بینی باشد به آن آلرژی بینی یا فصلی گفته می‌شود و اگر در ریه بروز پیدا کند به آن آسم می‌گوییم.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه یکی از عوامل ایجاد کننده آلرژی در محیط زندگی، گرده‌های گل و گیاه است که می‌تواند منجر به حساسیت‌های مختلف در بدن شود، افزود: ذرات هاگ منتشر شده از قارچ‌ها و کپک‌ها هم آلرژی‌زا هستند و تماس با آن‌ها منجر به علائم آلرژی در اندام‌های بدن می‌شود، گرده افشانی گیاهان در فصل‌های بهار و پائیز بیشتر از سایر فصل‌ها است و از این رو بیمارانی که زمینه ارثی آلرژی دارند، علائمشان در این فصل‌ها بیشتر ظاهر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه هاگ جدا شده از قارچ‌ها هم در تابستان و پاییز بیشتر از سایر فصل‌ها، در هوا انتشار یافته و در تماس با پوست یا مخاط بینی و راه‌های هوائی باعث بروز علائم آلرژی و یا آسم می‌شود، اظهار کرد: توضیح این پدیده این است که در بیمارانی که آلرژی و یا آسم دارند به علت وجود زمینه ژنتیک که از پدر و یا مادر به ارث برده اند، در برخورد با مواد و عوامل آلرژی زا مواد شیمیایی متعددی در بدن آن‌ها ترشح می‌شود که یکی از مهم‌ترین آن‌ها ماده‌ای به نام هیستامین است.

این فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی ضمن بیان اینکه هیستامین و سایر مواد ترشح شده موجب التهاب در بافت‌های بدن و بروز علائم آلرژی می‌شود، متذکر شد: نکته مهمی که باید یادآوری کنم این است که افرادی که دچار آلرژی هستند به علت التهاب پوست، مخاط بینی و راه‌های هوایی در ریه اگر با مواد تحریک کننده‌ای نظیر دود سیگار، آتش، بوی تند عطر و مواد شیمیایی، گرد و غبار و همچنین آلودگی هوا در تماس مکرر باشند، علائم آلرژی در آن‌ها ظاهر می‌شود و یا ممکن است بیماری آن‌ها با شدت بیشتری رخ دهد.

آلرژی فصل بهار و تفاوت آن با کرونا

نرگس اسلامی، فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی در خصوص علائم آلرژی فصل بهار و تفاوت آن با کرونا گفت: آلرژی بینی و سینوزیت که معمولا در فصل بهار رخ می‌دهند، اغلب از اواخر اسفند ماه آغاز می‌شوند و می‌توانند به شکل آبریزش بینی، عطسه، خارش چشم، گوش و گلو، گرفتگی بینی و آبریزش چشم بروز پیدا کنند؛ آلرژی‌ها همراه با تب و بدن درد نیستند و این امر می‌تواند تا حدی به افتراق آلرژی‌ها از کرونا کمک کند چرا که معمولا در کووید، بیمار با تب و بدن درد مواجه است.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه البته گاهی ممکن است افرادی بدون داشتن علائمی نظیر تب و بدن درد به کرونا مبتلا شوند و بیماری به شکل عطسه و آبریزش بینی خودش را نشان دهد، افزود: اگر شخصی که دچار علائمی نظیر عطسه و آبریزش بینی شده است، قبلا سابقه آلرژی‌های فصلی را داشته است و دوباره دچار همان علائم همیشگی شود و به درمان هم خوب پاسخ دهد، می‌توانیم تشخیص آلرژی فصلی را برای او بدهیم.

وی متذکر شد: چنانچه بیماری در گذشته سابقه آلرژی‌های فصلی را نداشته و با فرد مشکوک به کرونا در تماس بوده است و یا به غیر از عطسه و آبریزش بینی با مشکلاتی نظیر تب، بدن درد و علائم گوارشی مواجه باشد، به کرونا مشکوک می‌شویم و باید به برای بیمار اقدامات تشخیصی و درمانی انجام شود. ‎

چگونه عوارض ناشی از آلرژی‌ها را به حداقل برسانیم؟

وی در خصوص راهکار‌های کاهش عوارض آلرژی‌هایی که در فصل بهار بروز پیدا می‌کنند، ادامه داد: از آنجایی که دلیل بروز این آلرژی‌ها معمولا گرده گیاهان و درختان است، به بیمارانی که با آلرژی فصلی مواجه هستند، توصیه می‌شود، مواجهات محیطی خود را به حداقل برسانند و از این رو بهتر است هنگامی که در خودرو نشسته اند و یا در منزل هستند، به ویژه زمان وقوع طوفان و باد پنجره‌ها ببندند و از حضور طولانی مدت در مکان‌هایی نظیر پارک که گیاه در آنجا زیاد است، خودداری کنند.

این فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی ضمن اشاره به اینکه همچنین شست‌وشوی بینی با سرم شست‌وشو می‌توانند گرده‌ها را از داخل بینی پاک کند و سبب کاهش عوارض ناشی از آلرژی شود، اظهار کرد: سایر اقداماتی که برای به حداقل رساندن علائم آلرژی انجام می‌شود، اقدامات درمانی هستند و ممکن است لازم باشد که از دارو‌هایی نظیر آنتی هیستامین‌ها و مونته لوکاست برای بیماران استفاده شود.

آلرژی‌های فصل بهار تا چه زمانی ادامه پیدا می‌کنند؟

این فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی در پاسخ به این سوال که آلرژی‌هایی فصلی تا چه زمانی ادامه پیدا می‌کننند؟، توضیح داد: معمولا آلرژی‌های فصل بهار ناشی از گرده درختان هستند و آغاز آن‌ها به عوامل مختلفی بستگی دارد و ممکن است، در یکسال زودتر گرده افشانی رخ دهد و در سال دیگر دیرتر و به طور کلی آغاز آلرژی فصل بهار به الگوی آب و هوا و آلاینده‌های جوی بستگی دارد، ولی اغلب این آلرژی از اسفند ماه شروع می‌شود و معمولا تا اردیبهشت و گاهی هم تا خرداد طول می‌کشد.

آلرژی‌های فصلی برای چه افرادی خطرناک است؟

استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پاسخ به این سوال که آلرژی‌های فصلی برای چه افرادی خطرناک هستند؟ گفت: آلرژی‌ها معمولا سابقه خانوادگی دارند و ممکن است در یک خانواده تعدادی از افراد دچار این عارضه باشند و همچنین ممکن است شخصی که دچار آلرژی شده است با سایر علامت‌های این عارضه نظیر اگزما، خشکی پوست، آسم و آلرژی‌های دیگر مواجه باشد؛ به طور کلی آلرژی‌های فصلی چندان خطرناک نیستند و ممکن است علائمی نظیر عطسه، آبریزش بینی و خارش فرد را آزار دهد، ولی شخص را با خطر جانی مواجه نمی‌کند.

چگونه آلرژی فصلی را با کرونا اشتباه نگیریم؟

رضا امین در خصوص تفاوت سرفه‌های ناشی از آلرژی فصلی و با سرفه‌های کرونا گفت: آلرژی‌هایی که در فصل بهار و پاییز بروز پیدا می‌کنند، ممکن است به صورت آلرژی‌های بینی، تنفسی و ریوی بروز پیدا کنند، اما افراد باید در گذشته سابقه چنین واکنش‌هایی را داشته باشد تا بتوانیم بگوییم این عارضه دوباره بروز پیدا کرده است.

این فوق تخصص آسم، آلرژی و ایمونولوژی متذکر شد: در صورت تشدید شدن چنین عارضه‌هایی فرد حتما باید به پزشک مراجعه کند تا پزشک معالج با معاینه بتواند تشخیص افتراقی دهد و منشا سرفه و مشکلات تنفسی بیمار شناسایی کند.

وی افزود: در این خصوص قانون ثابتی وجود ندارد و نمی‌توانیم بگوییم به طور کلی هرکس چنین علائمی را داشت باشد آلرژی است و اگر نشانه‌های دیگری را داشته باشد کرونا است و بیمار در صورت مواجهه با این مشکلات باید به پزشک مراجعه کند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *