وزیر بهداشت مطرح کرد

توزیع ۲ هزار و ۸۰۰ نیروی متخصص و فوق تخصص در سال ۱۴۰۱ در کشور

10:18 - 22 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۷۰۴۰
دسته بندی: جامعه ، عمومی
توزیع ۲ هزار و ۸۰۰ نیروی متخصص و فوق تخصص در سال ۱۴۰۱ در کشور
وزیر بهداشت و درمان کشور از اقدامات ارزنده‌ای که در حوزه بهداشت و درمان در دولت سیزدهم انجام شده، دفاع کرد.

خبرگزاری میزان- طبق گزارش خانه ملت، بهرام عین‌اللهی در نشست علنی امروز (سه‌شنبه ۲۲ فروردین ماه) مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال نماینده مهریز، بافق و ابرکوه در خصوص توزیع نیروی انسانی به صورت عادلانه و بر اساس نیاز مناطق مختلف کشور، گفت: بعد از استقرار دولت مردمی آیت‌الله رئیسی در جهت عدالت و ارائه خدمات بهداشت و درمانی، اقدامات ارزنده‌ای انجام شده است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: اقدامات فوری برای نیرو‌های انسانی و نیرو‌های مورد نیاز در مناطق کشور و اقدامات زیرساختی در این دولت انجام شده است.

عین‌اللهی در رابطه با اقدامات فوری در حوزه جذب نیرو‌های انسانی و توزیع فارغ‌التحصیلان در مناطق مختلف کشور گفت: اقدامات مختلفی برای توزیع نیرو‌های فارغ‌التحصیل بر اساس جمعیت هر منطقه، نیرو‌های متخصص و مراکز درمانی با اولویت مناطق محروم صورت گرفت به نحوی که در سال ۱۴۰۱ به میزان  ۲ هزار و ۸۰۰ نیروی متخصص و فوق تخصص در کشور توزیع شد. در سال ۹۸، هزار و ۷۸۴ نیروی متخصص و در سال ۱۴۰۰، ۲هزار و ۲۰۰ نیروی متخصص توزیع شده است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: در رابطه با نیروی پزشکی و دندانپزشکی باید گفت که در سال ۱۴۰۱، ۱۰ هزار نیرو توزیع شد که ۷۵ درصد از نیرو‌های متخصص و فوق تخصص به مناطق کمتر توسعه یافته اعزام شد.

وی تأکید کرد: در ادامه کار باید به نحوی عمل کنیم که میزان ماندگاری متخصصان در مناطق محروم افزایش یابد، از این رو در سال ۱۴۰۱ در شورای حقوق و دستمزد مصوب کردیم سقف کارانه در مناطق محروم برداشته شود و متخصصان کل درآمد خود را دریافت کنند، این امر در هیأت دولت به تصویب رسید و در حال اجرا است.

عین‌اللهی در خصوص اقدامات توسعه‌ای و زیرساختی گفت: در دو سال و نیم قبل از دولت سیزدهم، تعداد پروژه‌ها در حوزه توسعه‌ای و زیرساختی ۵۲ پروژه بود که در سال ۱۴۰۱ این میزان به ۱۰۳ پروژه افزایش پیدا کرد که رشد دو برابری داشته است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: در عرض ۱۸ ماه بالغ بر ۱۵ هزار تخت بیمارستانی جدید بهره‌برداری و افتتاح شد، افزایش تخت‌های بیمارستانی در دو سال و نیم پیش از دولت جدید ۷۳۰۰ تخت بود که در دولت سیزدهم ۱۵هزار تخت افتتاح شد که تا پایان سال هر هفته افتتاح یک مرکز درمانی در کشور را انجام خواهیم داد.

وی اظهار داشت: در رابطه با توزیع دستگاه‌ها و تجهیزات سرمایه‌ای در کشور، آمار نشان می‌دهد که ۱۸۱ دستگاه در ۸۰ درصد مناطق محروم کشور توزیع شده است. عمده این دستگاه‌ها، دستگاه بسیار سنگین پزشکی است که در ۳ سال قبل از دولت تنها ۹۱ دستگاه سرمایه‌ای و تجهیزاتی به مناطق مختلف داده شد.

عین‌اللهی با بیان اینکه دو سال قبل از دولت ۱۴ مرکز درمانی افتتاح شده است، از افتتاح ۵۳ مرکز در دولت جدید خبر داد و گفت: در سال ۹۸، ۳۴۷ دستگاه دیالیز توزیع شد که در دولت رئیسی توزیع دستگاه دیالیز به ۶۴۰ دستگاه رسید که شاهد رشد دو برابری در توزیع دستگاه دیالیز در کشور بوده‌ایم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: در دوران کرونا و وجود خطر برای کودکان تعداد تخت ICU اطفال از ۵۵۶ تخت به هزار و ۵۰ تخت افزایش یافت، کار دیگری که در حوزه تأمین نیروی انسانی انجام شد، افزایش ظرفیت جذب نیرو‌های تحصیلکرده بود به نحوی که افزایش در رشته‌های دستگاهی از ۳ هزار و ۵۰۰ به ۴ هزار و ۱۳ نفر رسید و پذیرش عمومی در سال ۱۴۰۱ نیز افزایش خواهد یافت و همچنین رشد ۵۰ درصدی در پذیرفته شدگان رشته‌های فوق تخصصی از ۲۶۰ نفر در سال ۱۴۰۰ به ۴۰۷ نفر در سال ۱۴۰۱ را رقم زده‌ایم.

وی با بیان اینکه در حوزه فلوشیپ افزایش ۲۵ درصدی نیرو‌ها را داشته‌ایم، گفت: افزایش ظرفیت در رشته‌های پزشکی، تخصصی، فوق تخصص و فلوشیپ تا به بازار کار برسد زمان می‌برد، امیدواریم سال آینده با حضور متخصصان در بازار کار، بخشی از مشکلات سلامت برطرف شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تأکید بر فعالیت‌های وزارت بهداشت در حوزه سلامت و محرومیت‌زدایی از مجلس برای تخصیص اعتبار ۶ همت برای بیمه سلامت گفت: ۶ میلیون نفر تحت بیمه قرار گرفته اند، همچنین با اعتبار ۵ هزار میلیارد تومانی صندوق بیماران صعب‌العلاج در کشور تشکیل شده است و در وزارت بهداشت طرح عدالت و تعالی نظام سلامت را تدوین کرده‌ایم.

انتهای پیام/


برچسب ها: وزیر بهداشت

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *