۱۰ زندانی جرایم غیرعمد استان مرکزی با حمایت‌ خیران و پیگیری‌های ستاد دیه در سال جدید آزاد شدند

9:21 - 22 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۷۰۲۵
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
۱۰ زندانی جرایم غیرعمد استان مرکزی با حمایت‌ خیران و پیگیری‌های ستاد دیه در سال جدید آزاد شدند
رئیس کل دادگستری استان مرکزی،گفت: همزمان با فرارسیدن ماه مبارک رمضان ۱۰ زندانی جرایم غیرعمد این استان با حمایت‌های خیران و پیگیری‌های ستاد دیه در سال جدید از زندان آزاد شدند.

خبرگزاری میزان - حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالمهدی موسوی رئیس کل دادگستری استان مرکزی، اظهار کرد: همزمان با فرارسیدن ماه مبارک رمضان ۱۰ زندانی جرایم غیرعمد این استان با حمایت‌های خیران و پیگیری‌های ستاد دیه در سال جدید از زندان آزاد شدند و روند آزادی زندانیان جرایم غیرعمد در ماه ضیافت الهی همچنان ادامه دارد.

وی با بیان اینکه مجموع بدهی این زندانیان بیش از ۳۴ میلیارد ریال بود که ۲۸ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال آن به صورت پذیرش اعسار تامین شده و حدود ۶۰۰ میلیون ریال از مجموع بدهی زندانیان نیز با پرداخت تسهیلات از سوی موسسات مالی و اعتباری به زندانیان جرایم غیرعمد پرداخت و زمینه آزادی آنان را فراهم کرد.

رئیس هیأت امنای ستاد دیه استان مرکزی بیان کرد: حدود چهار میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال از مجموع بدهی زندانیان نیز از سوی این ستاد و خیران خاص پرداخت و تقریبا ۴۰۰ میلیون ریال نیز از مجموع بدهی زندانیان از سوی شاکیان بخشیده و بقیه نیز از محل آورده مددجویان تامین شد.

رئیس کل دادگستری استان مرکزی در ادامه از آزادی ٣٢۶ نفر از محکومین جرائم غیر عمد در سال ١۴٠١ از زندان‌های استان مرکزی خبر داد و گفت: بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان مجموع بدهی زندانیان جرایم غیرعمد سال گذشته استان مرکزی بوده است، که از این میزان بدهی، مبلغ اخذ گذشت از شکات بالغ بر ۱۵۰ میلیارد ریال، مبلغ تامین شده توسط مددجو ۶۶ میلیارد ریال، مبلغ اعسار پذیرفته شده از سوی مراجع قضایی ۱۶۹ میلیارد تومان، وام بانکی دریافتی مددجویان ۵۸ میلیارد ریال، صندوق تامین خسارات بدنی ۲۴۰ میلیون تومان، کمک بلاعوض پرداختی از محل ستاد دیه کشور و خیرین ۷۲ میلیارد ریال بوده است.

وی با اشاره به اینکه محکومان مالی و مهریه در صدر زندانیان جرایم غیرعمد استان قرار دارند، گفت: بدهکاران و محکومیت‌های مالی، رتبه اول زندانیان جرایم غیرعمد را به خود اختصاص داده اند و پس از آن محکومین مهریه، نفقه، دیات شامل تصادفات و حوادث ناشی از کار در رده‌های بعدی قرار دارند.

گفتنی است، آزادی زندانیان جرایم غیرعمد در فرآیندی شامل رایزنی از طریق دستگاه قضائی به منظور پذیرش دادخواست اعسار محکومان جرایم غیرعمد و نیز مذاکره برای گذشت شاکی، تامین بخشی از بدهی از طریق نقدینگی محکوم، اعطای وام ستاد دیه، کمک بلاعوض ستاد دیه و مشارکت خیرین صورت می‌گیرد.

زندانیان جرایم غیرعمد را افرادی تشکیل می‌دهند که نه بر حسب سوءنیت مجرمانه بلکه بواسطه ارتکاب جرایمی از روی جهل به قانون یا ناخواسته و غیرمنتظرانه بدهکار مالی یا دیه شده و به دلیل عدم بضاعت مالی و ناتوانی قادر به تامین بدهی خود نیستند و تحت حمایت ستاد دیه قرار میگیرند.

جذب کمک‌های اشخاص حقیقی و حقوقی اعم از دولتی و غیردولتی، به منظور مشارکت در یاری رساندن به زندانیان نیازمندی که به واسطه عدم کفایت دارائی، قادر به پرداخت جرایم نقدی و یا رد عین یا مثل یا قیمت دیه و ضرر و زیان ناشی از جرم نباشند، اصلی‌ترین ماموریت ستاد دیه است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *