اخاذی ۵۰۰ هزار دلاری در پوشش نماینده تام الاختیار دستگاه قضایی

15:18 - 21 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۶۹۵۹
اخاذی ۵۰۰ هزار دلاری در پوشش نماینده تام الاختیار دستگاه قضایی
معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی تهران از دستگیری متهمی خبر داد که با جعل عنوان نماینده تام الاختیار دستگاه قضایی، اقدام به اخاذی ۵۰۰ هزار دلاری از یک شهروند کرده است.

خبرگزاری میزان - مورخه ۱۸ اسفند۱۴۰۱ پرونده‌ای با عنوان جعل عناوین دولتی، اخاذی و سرقت به شیوه مسلحانه در اختیار اداره یکم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت.

مالباخته پس از حضور در اداره یکم پلیس آگاهی تهران بزرگ در خصوص سرقت مبلغ ۵۰۰ هزار دلار پول به کارآگاهان گفت: به همراه فردی بنام دهقانی که خود را به عنوان نماینده تام الاختیار دستگاه قضایی معرفی کرده بود، برای دیدن قاضی پرونده اقتصادی (مالی) پسرم به منطقه فرمانیه رفته بودیم. این شخص به بهانه پیگیری پرونده پسرم، درخواست مبلغ ۵۰۰ هزار دلار کرده بود.

شاکی ادامه داد: در مورخه ۱۸ اسفندماه با این شخص تماس گرفته و به او اطلاع دادم که پول درخواستی وی آماده است که بلافاصله برای همان شب با من قرار ملاقات گذاشت؛ دهقانی پس از رؤیت و اطمینان از همراه داشتن پول‌ها، به بهانه ملاقات با قاضی پرونده پسرم، من را سوار ماشین خودش کرد و به منطقه فرمانیه برد؛ در داخل ماشین، دهقانی مدعی شد که اول باید به دیدن قاضی پرونده برویم و به این بهانه پول را در داخل صندوق عقب ماشین گذاشت؛ پس از پیاده شدن از ماشین، هنوز چند متری از ماشین دور نشده بودیم که ناگهان دهقانی در حالیکه مرا با اسلحه کمری تهدید می‌کرد، به سمت ماشین برگشت و همراه پول‌ها از محل متواری شد.

مالباخته در خصوص نحوه آشنایی خود با شخصی که خود را به هویت دهقانی معرفی کرده بود به کارآگاهان گفت: حدودا یک ماه پیش فردی به نام دهقانی با گوشی تلفن همراهم تماس گرفت و خودش را بازرس و نماینده تام الاختیار دستگاه قضایی در تهران معرفی کرد.

وی افزود: در تماس تلفنی، این شخص اطلاعات کاملی از پرونده پسرم در یکی از شعبات دادگاه شهر تهران ارائه کرد و همین موضوع باعث شد تا اطمینان اولیه به او پیدا کنیم و به همین علت با وی قرار ملاقات گذاشته و او را به منزلم دعوت کردم.

شاکی گفت: طی چندین جلسه ملاقاتی که با همدیگر داشتیم، این شخص با ارائه یک کارت شناسایی و همچنین تجهیزات نظامی همراه خود از جمله یک قبضه سلاح کمری، خودش را بازرس و نماینده تام الاختیار دستگاه قضایی در شهر تهران معرفی می‌کرد و مدعی بود که قاضی پرونده پسرم از دوستان نزدیک است، اما جهت پیگیری و رفع مشکل پسرم در دادگاه، درخواست مبلغ ۵۰۰ هزار دلار کرده است و تنها در صورت پرداخت این مبلغ، مشکل پسرم برطرف خواهد شد.

وی افزود: به همین علت من از طریق تعدادی از دوستان و بستگان، این مبلغ را تهیه کردم که در روز ۱۸ اسفندماه مورد سرقت مسلحانه توسط دهقانی قرار گرفتم.

کارآگاهان اداره یکم پلیس آگاهی با توجه به شیوه و شگرد سرقت اطمینان پیدا کردند که متهم از مجرمان سابقه دار در زمینه جعل عناوین دولتی است؛ لذا با بهره گیری از بانک اطلاعات مجرمان سابقه دار و دیگر اقدامات پلیسی، موفق به شناسایی اسماعیل. س (متولد ۱۳۶۴) به عنوان یکی از مجرمان سابقه دار شدند که پیش از این بار‌ها به اتهام جعل عنوان و سوء استفاده از عناوین دولتی از جمله معرفی خود به عنوان نماینده دستگاه قضایی دستگیر و روانه زندان شده است.

با شناسایی مخفیگاه اسماعیل. س در منطقه پونک، این منطقه تحت مراقبت نامحسوس کارآگاهان قرار گرفت تا نهایتا در روز شنبه مورخه ۱۹ فروردین ماه ۱۴۰۲، متهم در زمان ورود به مخفیگاهش دستگیر شد.

اسماعیل. س در اظهارات اولیه منکر هرگونه تلاش برای اخاذی و نهایتا سرقت مسلحانه مبلغ ۵۰۰ هزار دلار از مالباخته شد، اما پس از مواجهه حضوری با مالباخته، لب به اعتراف گشود و مدعی شد که پول‌ها را به افراد دیگری پرداخت کرده است.

با محرز شدن کذب بودن اظهارات متهم و در ادامه‌ی تحقیقات پلیسی، کارآگاهان موفق به شناسایی منزل یکی از بستگان متهم به عنوان محل پنهان کردن مبلغ ۵۰۰ هزار دلار و همچنین اسلحه کمری مورد استفاده در سرقت توسط اسماعیل در منطقه راه آهن تهران شدند که در مراجعه و بازرسی از محل، کارآگاهان در مورخه ۲۰ فرودین ماه ۱۴۰۲ موفق به کشف مبلغ ۵۰۰ هزار دلار و همچین اسلحه کمری غیرمجاز پنهان شده در داخل باغچه حیاط خانه شدند.

متهم که دیگر چاره‌ای جز اعتراف و بیان حقیقت نداشت در خصوص شیوه و شگرد شناسایی شاکی پرونده و سایر مالباختگان گفت: با مراجعه به دفاتر حقوقی سطح شهر تهران و با سوء استفاده از کارت شناسایی جعل شده و همچنین نشان دادن اسلحه کمری که آنرا در یکی از شهر‌های مرزی در غرب کشور تهیه کرده بودم، خود را با اسامی مختلف محمدی، ناصری و ...، به عنوان بازرس ویژه و یا نماینده تام الاختیار دستگاه قضایی معرفی و از این طریق به اطلاعات برخی پرونده‌ها از جمله اطلاعات پرونده شاکی پرونده دست پیدا می‌کردم و اقدام به اخاذی از مردم می‌کردم.

سرهنگ کارآگاه مرتضی نثاری معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی تهران بزرگ در رابطه با این پرونده اظهار کرد: با اعترافات بدست آمده از متهم و اقدامات پلیسی بعمل آمده توسط کارآگاهان اداره یکم پلیس آگاهی تهران بزرگ، تعداد دیگری از افراد که متهم به همین شیوه و شگرد موفق به شناسایی آن‌ها شده و قصد داشته تا پس از مراجعت به تهران و در ملاقات با وی، در چند روز آینده اقدام به اخاذی از آن‌ها کند، شناسایی و پس از دعوت و حضور در اداره یکم پلیس آگاهی صراحتا متهم را مورد شناسایی قرار دادند.

وی افزود: با توجه به شواهد و قرائن بدست آمده و احتمال افزایش دیگر جرایم ارتکابی، متهم با قرار قانونی صادره از سوی مقام قضایی و جهت انجام تحقیقات تکمیلی و شناسایی سایر شکات و مالباختگان در اختیار اداره یکم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار داده شده است.

انتهای پیام/


برچسب ها: دستگیری

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *