فرزین:

نرخ بازار آزاد ارز با واقعیت اقتصاد ما همخوانی ندارد/ دلار ۲۸۵۰۰ بودجه دولت را به تعادل می‌رساند

13:07 - 20 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۶۷۵۱
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
نرخ بازار آزاد ارز با واقعیت اقتصاد ما همخوانی ندارد/ دلار ۲۸۵۰۰ بودجه دولت را به تعادل می‌رساند
رئیس کل بانک مرکزی گفت: نرخ بازار آزاد صرفا بر اساس انتظارات تورمی ناشی از اخبار منفی شکل می‌گیرد و به هیچ وجه با واقعیات اقتصاد ما همخوانی ندارد.

خبرگزاری میزان - به نقل از پایگاه خبری دولت، محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی گفت: نرخ بازار آزاد را قبول نداریم. این نرخ صرفا بر اساس انتظارات تورمی ناشی از اخبار منفی شکل می‌گیرد و به هیچ وجه با واقعیات اقتصاد ما همخوانی ندارد. نرخ ارزی که ما تعریف می‌کنیم باید بتواند بودجه دولت را به تعادل برساند. مشکل نرخ ۴۲۰۰ این بود که بودجه دولت با آن به تعادل نمی‌رسید. 

فرزین بیان کرد: الان بین نرخی که در بودجه امسال آمده تا نرخی که ما اعلام کردیم، همچنان فاصله هست. پس دلار ۲۸۵۰۰ بودجه دولت را به تعادل می‌رساند و دولت دچار مشکل نخواهد شد. تعادل بعدی، تعادل مصرف‌کننده است. نرخ ارز باید به گونه‌ای باشد که شوکی در قیمت کالا‌های مردم مجددا ایجاد نکند. 

وی تصریح کرد: باید نرخ‌مان به اندازه‌ای محکم و تاثیرگذار شود که بازار آزاد از ما تبعیت کند. نرخ بازار آزاد را قبول نداریم.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: سوای گشایش‌های ارزی که ایجاد شده تراز تجاری مثبت در کشور داریم.

فرزین بیان کرد: بخش عمده‌ای از این جوسازی‌ها از خارج هدایت می‌شود. مثلا من می‌روم عراق و ممکن است گشایش‌هایی حاصل شود. بلافاصله خبر می‌آید که تبادلات ارزی ایران با عراق با دلار محدود شد. 

وی گفت: تا تحریم هستیم ارز را نمی‌شود تک‌نرخی کرد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *