چشم‌انداز بحران گرسنگی در جهان به روایت آمار و ارقام

13:27 - 20 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۶۷۴۹
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
چشم‌انداز بحران گرسنگی در جهان به روایت آمار و ارقام
بحران گرسنگی در جهان به دلیل برخی مشکلات محسوس‌تر از همیشه است و نهادهای بین‌المللی مختلف درباره آن هشدار می‌دهند.

خبرگزاری میزان - جهان با یکی از ظالمانه‌ترین و ویرانگرترین بحران‌های زمان کنونی مواجه است و این بحران گرسنگی است.

به گزارش «ورلد ویژن»، بسیاری از عوامل در حال حاضر بر تشدید بحران گرسنگی در جهان تاثیرگذار هستند که از جمله آن‌ها می‌‎توان به خشکسالی‌های مداوم، جنگ، تغییرات اقلیمی و همه‌گیری ویروس کرونا اشاره کرد.

بر اساس جدیدترین آمار، در حال حاضر ۴۵ میلیون نفر در ۳۷ کشور در معرض خطر گرسنگی قرار دارند و دو میلیون کودک از مشکلات مرتبط با گرسنگی رنج می‌برند؛ مشکلاتی که عدم درمان آن‌ها می‌تواند به مرگ این کودکان منجر شود.

این عدد برابر است با مجموع ساکنان شهر‌های آمریکایی نیویورک، لس آنجلس، شیکاگو، هیوستون، فینیکس و فیلادلفیا.

بروز فاجعه انسانی در شاخ آفریقا

یک فاجعه انسانی در شاخ آفریقا در حال رخ دادن است؛ در سراسر اتیوپی، کنیا و سومالی، نزدیک به ۴.۹ میلیون دختر و پسر در مناطق آسیب دیده از خشکسالی دچار سوءتغذیه شدید هستند و به مراقبت‌های فوری نیاز دارند.

تنها در سومالی، حدود ۶.۷ میلیون نفر با ناامنی غذایی حاد مواجه هستند و کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که در دو ناحیه، «بایدوا» و «برهاکابا»، قحطی وجود داشته باشد؛ جایی که دستکم ۳۰۰ هزار نفر در حال حاضر با سطوح «فاجعه‌بار» ناامنی غذایی زندگی می‌کنند.

بر اساس روایت‌های یک پزشک که مشغول امدادرسانی بشردوستانه در «بایدوا» است، روزانه یک یا دو کودک در این منطقه بر اثر گرسنگی جان خود را از دست می‌دهند.

بحران گرسنگی در دیگر نقلط جهان

اما این تنها آفریقا نیست که از بحران گرسنگی رنج می‌برد؛ گرسنگی افغانستان، هائیتی، میانمار و بسیاری از کشور‌های دیگر را نیز فراگرفته است، جایی که میلیون‌ها نفر در حال حاضر شرایطی شبیه قحطی را تجربه می‌کنند.
 

امنیت غذایی در آمریکای مرکزی اوج گرفته است؛ دو طوفان مرگبار در سال ۲۰۲۰ - اتا و آیوتا - وضعیت از قبل آسیب پذیر را در این منطقه ویران کردند.

آمار و ارقام گرسنگی جهان در سال ۲۰۲۲

برخی از آمار مربوط به بحران گرسنگی جهانی در سال ۲۰۲۲ به شرح زیر هستند:

در سال ۲۰۲۲ بر اساس امار‌های ارائه شده از سوی چند نهاد بین‌المللی مانند سازمان جهانی بهداشت ۸۲۸ میلیون فرد گرسنه در سطح جهان وجود داشت.

علاوه بر این همه‌گیری ویروس کرونا نیز موجب تشدید گرسنگی در جهان شده است؛ با شیوع ویروس کرونا در سطح جهان آمار مربوط به افراد گرسنه در سطح جهان ۱۵۰ میلیون نفر افزایش پیدا کرد.

از مجموع آمار ۸۲۸ میلیون نفر که از سوی نهاد‌های بین‌المللی ارائه شده است؛ حدود ۳۵۰ میلیون نفر سطوح حاد گرسنگی را تجربه می‌‎کنند.

در طول یک سال اخیر شمار افرادی که در سطح جهان با گرسنگی حاد دست و پنجه نرم می‌کنند حدود ۲۵ درصد افزایش یافته است.

ناامنی غذایی برای ۲۹ درصد از جمعیت جهان

بر اساس آمار موجود در حال حاضر ۲.۳ میلیارد نفر از جمعیت جهان با سطوح کمتر شدید، اما همچنان خطرناک ناامنی غذایی مواجه هستند که این رقم معادل ۲۹ درصد از جمعیت جهان است.

در سال ۲۰۲۰ حدود ۳.۱ میلیارد نفر در سراسر جهان توانایی پرداخت برای یک رژیم غذایی سالم را نداشتند که این رقم در مقایسه با سال ۲۰۱۹ افزایشی ۱۱۹ میلیون نفری را داشته است.

کودکان؛ قربانیان اصلی بحران گرسنگی 

بحران گرسنگی به طور خاص کودکان را تحت تاثیر قرار می‌‎دهد؛ ۴۵ میلون کودک در جهان با مشکلات مربوط به گرسنگی دست و پنجه نرم می‌کنند که این امر خطر مرگ و میر این کودکان را تا ۱۲ برابر افزایش می‌دهد.

سازمان ملل برآورد کرده که حتی اگر از عواقب اقتصادی مربوط به همه‌گیری ویروس کرونا بهبودی حاصل شود، اما تا سال ۲۰۳۰ این نهاد بین‌المللی از هدف خود برای رسیدن به «گرسنگی صفر» در سطح جهان فاصله خواهد داشت.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *