یک صلح یار: بدون کمک قوه قضاییه، برای صلح یاران ایجاد سازش ممکن نیست/ صلح یاری جدای از ارزش معنوی منفعت مالی ندارد

9:09 - 27 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۶۶۸۶
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
یک صلح یار: بدون کمک قوه قضاییه، برای صلح یاران ایجاد سازش ممکن نیست/ صلح یاری جدای  از ارزش معنوی منفعت مالی ندارد
یک صلح یار، گفت: صلح‌یاران بدون دریافت منفعت مالی فعالیت می‌کنند، اما لحظه بخشودگی برای آن‌ها ارزش معنوی بسیاری دارد و بدون کمک قوه قضاییه، برای صلح یاران ایجاد سازش ممکن نبود.

سید محمدعلی صادقی‌تکیه در گفت‌وگو با میزان، در خصوص فعایت خود بعنوان صلح یار اظهارکرد: سال ۱۳۹۲ پرونده‌ای در کنگاور در گروه بچه‌های حقوقی مطرح شد و مبلغی جهت ایجاد سازش تعیین شده بود، اما مبلغ ۷۰۰ تومان کم داشتند.

وی افزود: به همین بهانه به کنگاور، روستای کارخانه رفتیم و شروع  فعالیت من در بحث صلح و سازش از آنجا کلید خورد و پس از تاسیس دفتر صلح و سازش در دادسرای امور جنایی تهران به همت آقای شهریاری سرپرست دادسرای امور جنایی تهران نیز تا به امروز به فعالیت صلح یاری ادامه داده‌ام.

این صلح یار موفق در رابطه با بار مالی یا منفعت صلح یاری با بیان اینکه، تمامی همکاران صلح‌یار بدون دریافت ریالی منفعت مالی فعالیت می‌کنند، تصریح کرد: حتی همه آن‌ها برخی مواقع برای مسافرت‌ها و رفتن به جلسات صلح و سازش خودشان هزینه می‌کنند، اماارزش حال خوبی که در انسان ایجاد می شود، ارزش بیشتری دارد.

صادقی‌تکیه در ادامه بیان کرد: در جلسات سازشی زمانی که شکات و اولیای دم رضایت می‌دهند تا محکومان آزاد شوند، این لحظه بخشودگی برای ما ارزش معنوی بسیاری دارد و صلح یاران این حال خوب را دوست دارند و البته اجر اخروی‌ آن را در نیز نظر می‌گیرند.

این مدرس دانشگاه در خصوص تاثیر اقدامات قوه قضاییه بر ایجاد صلح و فعالیت صلح یاران نیز با بیان اینکه اگر مسئولان و کارکنان قوه قضاییه به صلح‌یار‌ها کمک و با آنان همکاری نکند، عملاً امکان دسترسی به پرونده و اطلاعات اولیای دم را نخواهیم داشت و نمی‌توانیم با آن‌ها ارتباط بگیریم، افزود:در واقع پل ارتباطی ما با اصحاب دعوا و اولیای دم کارکنان قوه قضاییه هستند.

وی ادامه داد: زمانی که پرونده به اجرای احکام می‌رسد حساس‌ترین است که اگر قوه قضاییه با صلح یاران همکاری نمی‌کرد، واقعا نمی‌توانستیم کاری برای ایجاد صلح و سازش انجام دهیم بدلیل اینکه ارتباط ما با خانواده‌ها را قطعاً دادسرا‌ها و اجرای احکام‌ها ممکن می‌کنند و پس از آن صلح یاران تنها می‌توانند برای مصالحه طرفین دعوا میانجی‌گری کنند.

صادقی‌تکیه با بیان اینکه درست است که بحث میانجی‌گری در قانون مصوب ۱۳۹۲ دیده شده، اما برای جرایم درجه ۷ و ۸ و جرایمی مانند جنایت بر نفس که مجازات آن قصاص است بحث میانجی‌گری وجود ندارد. افزود:، اما به توصیه رئیس قوه قضاییه و به سیره ائمه و دستورات دینی صلح یاران در این پروندهه کار انجام داده و موفق به ایجاد سازش می شوند.

این صلح یار فعال با بیان اینکه ما صلح یاران برای ایجاد سازش تنها میانجی‌گری می‌کنیم، افزود: پس از جلب رضایت؛ اجرایی و صورت جلسه شدن و اقدامات بعدی برای آزادی زندانی‌ها مجددا به وسیله قوه قضاییه انجام می‌شود.

انتهای پیام/


برچسب ها: سازش صلح یار

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *