معاون اول قوه قضاییه: وکیل کلمه مقدسی است و وظیفه پاسداری از قداست این کلمه را برعهده داریم/ امروزه نیازمند وکیل در تراز انقلاب هستیم

19:05 - 19 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۶۶۴۴
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
معاون اول قوه قضاییه: وکیل کلمه مقدسی است و وظیفه پاسداری از قداست این کلمه را برعهده داریم/ امروزه نیازمند وکیل در تراز انقلاب هستیم
حجت الاسلام و المسلمین مصدق در همایش روز پاسداشت حقوق عامه بیان کرد: وکیل کلمه مقدسی است و موظف هستیم قداست این کلمه را پاس بداریم، این‌ کلمه بار حقوقی و بار معنوی دارد و در تمام نظام های قضایی جهان این‌ کلمه مقدس است.


خبرگزاری میزان - حجت الاسلام والمسلمین محمد مصدق معاون اول قوه قضاییه در همایش  بزرگداشت سالروز تاسیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه، ضمن تبریک ایام ماه مبارک رمضان و سالروز تاسیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه، اظهار کرد: در طول سنوات تشکیل و فعالیت این مرکز خدمات و اقدامات قابل توجهی برای خدمت به مردم انجام شد.

وی افزود: وکیل کلمه مقدسی است و موظف هستیم قداست این کلمه را پاس بداریم، این‌ کلمه بار حقوقی و بار معنوی دارد و در تمام نظام های قضایی جهان این‌ کلمه مقدس است.

معاون‌ اول قوه قضاییه با بیان‌ اینکه در اصل ۳۵ قانون اساسی به حق دسترسی به وکیل اشاره شده است، تصریح کرد: در قانون مصوبه تشکیل مجمع تشخیص مصلحت نظام در سال ۱۳۷۰ به قداست این کلمه اشاره شده است.

معاون اول قوه قضاییه: وکیل کلمه مقدسی است و وظیفه پاسداری از قداست این کلمه را برعهده داریم/ امروزه نیازمند وکیل در تراز انقلاب هستیم

وی افزود: قاضی کلمه مقدسی است، قانون گفته است که وکیل در مقام دفاع از این قداست برخوردار است. با رفتار، گفتار و کردار خود باید قداست کلمه وکیل را حفظ کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین مصدق بیان‌ کرد: قاضی و‌ وکیل باید آنطوری در معابر رفتار کنند تا سایرین بدانند که جایگاهشان متفاوت و ارجمند است.

وی افزود: در تمام‌ نظام های قضایی جهان‌ دو نوع رویکرد نسبت به‌وکالت وجود دارد، گفت: سیستم‌کنترل جرم و سیستم و رویکرد دادرسی و رسیدگی عادلانه این دو نوع رویکرد است‌. احقاق حق به عنوان کمک به بزهکار و بزه دیده است.

وی با بیان‌ اینکه در کلیه مراحل دادرسی حضور وکیل پیش بینی شده است، گفت: مرحله پلیسی، دادرسی، رسیدگی در دادگاه کیفری یک و دو از جمله این‌ مراحل است.

معاون اول قوه قضاییه با اشاره به فلسفه وکالت دادگستری، اظهار کرد: وکیل دادگستری با وکیل مدنی متفاوت است. کار نباید صرفا به دفاع از موکل ختم شود، دفاع از حق جامعه و مردم و حقوق عامه باید جزو اولویت های وکیل دادگستری باشد. مردم از وکیل دادگستری انتظار دارند.


حجت الاسلام و المسلمین مصدق با بیان اینکه امروزه نیازمند وکیل در تراز انقلاب هستیم، تاکید کرد: دفاع همه جانبه از مظلوم و کسی است که حق او ضایع شده باشد، مسئولیت پذیری و ایفای نقش در جامعه باید انجام شود.

وی افزود: کسانی که بخواهند بین مرکزهای وکلا و کانون‌های وکلای سراسر کشور تفرقه بیاندازند خائن هستند، هر دو نهاد در حال برآوردن انتظارات مردم هستند.


معاون اول قوه قضاییه با بیان‌ اینکه کارهای فرهنگی با زور و اجبار انجام نمی‌شود، اظهار کرد: بسیاری از کسانی که حسابشان درست نیست غافل هستند‌ و وظیفه داریم تا آن ها را آگاه کنیم، باید در جامعه حقوقی، مساجد، آموزش و پرورش، دانشگاه و ... اقدامات لازم‌ در این‌ خصوص انجام شود.

وی افزود: ایرانیان خارج از کشور وارد کشور شوند، اگر مشکلی دارند قطعا مشکلاتشان حل خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین مصدق با بیان‌ اینکه امروز جامعه حقوقی کشور در عرصه‌های مربوط به امنیت ملی وظیفه دارد، با اشاره به موضوع تیک تاک در آمریکا، گفت: زمانی که حرف از امنیت ملی در کشور آمریکا می‌شود همگی با تمام جناح‌ها در خصوص امنیت ملی حساسیت به خرج می‌دهند.

وی افزود: باید در خصوص امنیت ملی حساس باشیم و مراقب رفتار و گفتار خود که باعث خدشه دار شدن امنیت‌ملی می‌شود، باشیم.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *