رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

نامه دادستان کل کشور به معاون اول رئیس جمهور: تعارض منافع در خصوص نمایشگاه بین المللی تهران وجود دارد/ ضرورت اتخاذ تدابیر لازم در خصوص بهره‌مندی مناسب از نمایشگاه شهر آفتاب

14:27 - 19 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۶۶۱۲
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
نامه دادستان کل کشور به معاون اول رئیس جمهور: تعارض منافع در خصوص نمایشگاه بین المللی تهران وجود دارد/ ضرورت اتخاذ تدابیر لازم در خصوص بهره‌مندی مناسب از نمایشگاه شهر آفتاب
دادستان کل کشور نوشت: در راستای صیانت از حقوق بیت المال و حفظ منافع و مصالح ملی، اقتضاء دارد تمهیدات و تدابیر لازم از سوی دولت برای بهره مندی بهینه از امکانات و سرمایه گذاری عظیم انجام شده در نمایشگاه شهر آفتاب اتخاذ صورت پذیرد.

خبرگزاری میزان_ حجت الاسلام و المسلمین منتظری در نامه‌ای خطاب به معاون اول رئیس جمهور ضمن بیان چالش‌های متعدد بهداشتی، اجتماعی و امنیتی در ایام برگزاری نمایشگاه بین المللی تهران، بر بهره‌مندی مناسب از ظرفیت‌های موجود در نمایشگاه شهر آفتاب تاکید کرد.

وی در این نامه با بیان اینکه سرمایه گذاری و هزینه زیادی در مجموعه شهر آفتاب صورت گرفته و باید به خوبی از این ظرفیت استفاده نمود، موضوع تعارض منافع در خصوص نمایشگاه بین المللی تهران را نیز مورد توجه قرار داد.

در این نامه آمده است:

همانگونه که مستحضرید در سال ۱۳۸۵ مقدمات مورد نیاز برای ایجاد نمایشگاه شهر آفتاب اعم از جانمایی زمین، دیوارکشی، توپوگرافی و. آغاز و در سال ۱۳۹۰ ساخت مجموعه­ نمایشگاهی مذکور در زمینی به مساحت تقریبی ۱۳۸ هکتار متشکل از چهار بخش اصلی شامل مرکز تجارت جهانی، مرکز اقامتی، بخش خدمات و پشتیبانی وارد فاز اجرایی گردید و در حال حاضر فاز اول نمایشگاه، شامل سالن بزرگ اصلی در سه بخش به طور کامل به بهره برداری رسیده و در حال فعالیت می‌باشد و با راه اندازی کامل آن بزرگترین مجموعه­ نمایشگاهی غرب آسیا در کشورمان ایجاد خواهد شد.

مزیت‌های قابل توجهی از قبیل قرار گرفتن در کنار مسیر اتوبان خلیج فارس به عنوان کریدور اصلی شمال به جنوب کشور و همچنین نزدیکی به فرودگاه بین المللی امام (ره) به عنوان هاب هوایی اصلی کشور از جمله مولفه‌هایی است که از منظر تجارت بین الملل جایگاه ویژه‌ای را برای مجموعه­ نمایشگاهی مذکور به وجود آورده و می‌تواند موجب انگیزه و سهولت حضور صنایع مختلف در این مجموعه­ گردد.

در حال حاضر استان تهران و کلانشهر تهران به عنوان پایتخت اقتصادی و سیاسی کشور، فاقد منطقه­ اقتصادی مشخص برای حضور کسب و کار‌ها و صاحبان صنوف در تمامی عناصر زنجیره­ ارزش اقتصادی از جمله جذب سرمایه گذاری خارجی است و از آنجا که به لحاظ اقتصادی ایجاد و اتصال زنجیره­ ارزش و زنجیره­ تامین از جمله چالش‌های عمده در نظام اقتصادی کشور محسوب می‌شود لذا به نظر می‌رسد مجموعه­ مذکور به دلیل نزدیکی و قرار گرفتن در محدوده­ منطقه­ اقتصادی تهران (منطقه­ ویژه اقتصادی ری و فرودگاه بین المللی امام خمینی) با کاهش هزینه‌های تولید، بسته بندی، ذخیره سازی، حمل و نقل و توزیع در کنار ارائه­ خدمات و ایجاد تسهیلات گمرکی، ترانزیت و بیمه می‌تواند، برای ایجاد یک نظام واحد تسهیل گری در جریان صادرات و واردات و تکمیل زنجیره­ ارزش کالا بستر مناسبی را فراهم نماید.

از سوی دیگر در حال حاضر برگزاری نمایشگاه‌های ملی و بین المللی صنعتی، اقتصادی، فرهنگی و.. غالباً توسط شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین المللی تهران وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام می‌گیرد و از آنجا که شرکت مذکور، همزمان، صادر کننده­ مجوز و برگزار کننده­ نمایشگاه است؛ موضوع تعارض منافع در این خصوص مطرح می‌باشد. به علاوه، ترافیک سنگین ایجاد شده در یکی از مناطق پرتردد کلان شهر تهران و تشدید آلودگی هوا به عنوان یکی از معضلات اصلی شهر به ویژه در زمان فعالیت مجموعه­ نمایشگاه بین المللی تهران از جمله چالش‌های بهداشتی، اجتماعی و امنیتی مشهود و ملموس پایتخت است که نگرانی‌ها و اعتراضات متعددی را از سوی شهروندان محترم و دستگاه‌های نظارتی، انتظامی و امنیتی در پی داشته است.

بر این اساس و در اجرای ماده ۲۹۰ «قانون آیین دادرسی کیفری»، ماده ۴ «دستورالعمل نظارت و پیگیری حقوق عامه» و در راستای صیانت از حقوق بیت المال و حفظ منافع و مصالح ملی، توجهاً به هزینه­‌های هنگفتی که از بودجه­ شهرداری تهران در گذشته و حال برای ایجاد و بهره برداری از شهر نمایشگاهی یادشده صرف شده است و ضرورت استفاده از ظرفیت عظیم و امکانات و خدمات ایجاد شده در شهر آفتاب به منظور تحقق بهتر اهداف و برنامه‌های اقتصادی، صنعتی، اجتماعی و فرهنگی نظام، اقتضاء دارد تمهیدات و تدابیر لازم از سوی دولت محترم مردمی برای بهره مندی بهینه از این امکانات و سرمایه گذاری عظیم انجام شده اتخاذ و تصمیمات و اقدامات اجرایی مورد نیاز در دستور کار دولت محترم قرار گیرد.

محمدجعفر منتظری

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *