تاکتیک‎های اروپا برای مقابله با پناهجویان/افزایش مرگ‌‎ومیر در مرز‌های اتحادیه اروپا

12:11 - 15 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۵۹۴۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
تاکتیک‎های اروپا برای مقابله با پناهجویان/افزایش مرگ‌‎ومیر در مرز‌های اتحادیه اروپا
همزمان با تشدید قوانین سختگیرانه اروپا در مرزها، مرگ و میر پناهجویان نیز روند افزایشی خود را حفظ کرده است.

خبرگزاری میزان – طی هفته‌های اخیر گزارش‌هایی از غرق شدن چند قایق حامل پناهجویان در مرز‌های اروپا و کشته و ناپدید شدن ده‌ها نفر منتشر شد.

همزمان با این گزارش‌ها، مقام‎های اتحادیه اروپا در صدد تشدید قوانین برای مقابله با «موج ورود مهاجران» هستند.

این تشدید قوانین با هدف اعمال فشار بر مهاجران در مرز‌های اروپا صورت می‌گیرد و آن‌ها با اقدامات غیرانسانی مواجه هستند.

اخراج غیرانسانی پناهجویان

مهاجران به اروپا با «اخراج‌های غیرانسانی» روبه‌رو هستند؛ شورای اروپا کشور‌های عضو را به دلیل «رفتار تحقیرآمیز» با مهاجران در مرز‌ها مورد انتقاد قرار داده است. 

بیانیه منتشر شده از سوی شورای اروپا تاکید کرده که بسیاری از پناهجویان مورد ضرب و شتم و «مشت و سیلی» از سوی مقام‎های مجری قانون در مرزها قرار گرفتند.

کمیته پیشگیری از شکنجه شورای اروپا (CPT) گزارش سالانه خود را به تازگی منتشر کرد و از کشور‌های عضو و به ویژه کشور‌هایی که در مرز‌های خارجی اتحادیه اروپا هستند به دلیل «رفتار غیرانسانی و تحقیرآمیز» با مهاجرانی که از مرزهایشان عقب رانده شده‎اند، انتقاد کرد.

CPT در این گزارش گفته که اتباع خارجی توسط پلیس یا مرزبانان تحت مشت، ضربات سیلی یا چماق و سایر اجسام سخت توسط پلیس یا گارد مرزی قرار گرفتند.

چه تاکتیک‌هایی علیه مهاجران به کار گرفته شد؟

در این گزارش شورای اروپا جزئیاتی در مورد تعداد موارد یا محتمل‌ترین مکان‌ها ذکر نشده است، اما از «ادعا‌های متعدد ثابت و معتبر» در مورد بدرفتاری «در مرز‌های چندین کشور عضو شورای اروپا» صحبت می‌کند.

این نهاد اروپایی در گزارش خود شیوه‌های اخراج پناهجویان در مرز‌های اروپایی شامل امتداد تمامی مرز‌های زمینی و دریایی شناخته شده در بالکان، مدیترانه و مرز‌های شرقی اروپا را بررسی کرده است.

این گزارش می‎گوید: اشکال دیگری از رفتار غیرانسانی و تحقیرآمیز نیز به کار گرفته شده است، مانند شلیک گلوله به بدن افراد در حالی که روی زمین دراز کشیده بودند و آن‌ها را به داخل رودخانه‌ها هل می‌دادند (گاهی اوقات با دستانی که هنوز بسته بودند).

مقام‎ها همچنین مهاجران را وادار کردند تا لباس‌ها و کفش‌های خود را درآورند و «آن‌ها را مجبور کردند که با پای برهنه راه بروند و در برخی موارد حتی کاملا برهنه از مرز عبور کنند.

گزارش اخیر همچنین آثار گاز گرفتگی حیوانات را در بدن بسیاری از مهاجرانی یافته که از مرز‌های اروپایی اخراج شده‌اند.

کمیته ضد شکنجه شورای اروپا همچنین از ۴۶ کشور عضو خواسته تا اطمینان حاصل کنند که مهاجران از حق ارزیابی‌های پزشکی و آسیب‌پذیری مناسب برخوردار هستند و می‌توانند درخواست پناهندگی بدهند.

این گزارش می‎افزاید که مهاجران باید در طول بازداشت در برابر بدرفتاری محافظت شوند و به وکیل دسترسی داشته باشند و از حقوق خود آگاه شوند. همچنین این گزارش خواستار ثبت دقیق موارد بازداشتی شد.

اتحادیه اروپا در حال تشدید جنگ خود علیه پناهندگان است

نشست ویژه اتحادیه اروپا در بروکسل طی ماه فوریه متعهد به افزایش بودجه برای نظارت بر مرز‌ها و اخراج پناهجویان شد، این جدیدترین پروژه در اروپا برای سخت‌تر کردن مرز‌ها با بی‌توجهی آشکار به زندگی پناهجویان است.

اتحادیه اروپا هم برای حامیان میانه‌رو و هم برای مخالفان محافظه‌کار خود، در بیشتر بخش‌ها چهره‌ای دموکرات را در صحنه جهانی به نمایش می‌گذارد، که مخالف خشونت طلبی است، اما در واقعیت، اکنون اروپا فریاد می‌زند؛ «دیوار را بسازید».

علاوه بر این ماه گذشته، شورای ویژه اتحادیه اروپا متعهد شد که بودجه جدید «قابل توجهی» برای تسلیحات، نظارت و تسریع اخراج‌ها تامین کند.

جبهه متحد اروپا در برابر پناهجویان 

آژانس مرزی اتحادیه اروپا (فرانتکس) از آوریل گذشته به دلیل تبانی در صد‌ها اخراج و حبس شدن اجباری و مرگ پناهجویان در دریا در سواحل یونان، درگیر رسوایی طولانی مدت بوده است که در حال حاضر هدف شکایت‌هایی نیز قرار گرفته است.

«یلوا یوهانسون»، کمیسر امور داخلی اتحادیه اروپا، از درخواست آژانس مرزی برای خروج از دریای اژه خودداری کرده است؛ در همین حال یونان به جلوگیری از حدود ۲۶۰ هزار ورود مهاجران به اروپا افتخار می‌کند و در عین حال خواستار «همبستگی» بیشتر اروپاست. 

مرگ‌های بیشتر در مرز‌های اتحادیه اروپا

در سال‌های اخیر روند مرگ و میر مهاجران در مرز‌های اروپا و به خصوص دریای مدیترانه همواره افزایشی بوده است و با این وجود اتحادیه اروپا از این موضوع درس نمی‌گیرد.

اخیرا ده‌ها مهاجر دیگر در آب‌های مدیترانه جان خود را از دست دادند و تنها در یک مورد ۸۱ نفر شامل ۳۳ کودک در یک حادثه واژگونی قایق در آب‌های مرزی ایتالیا جان خود را از دست دادند.

در سواحل تونس نیز واژگونی قایق حامل پناهجویان به جان باختن و ناپدید شدن چند نفر منجر شد؛ این تنها جدیدترین فاجعه ناشی از سرپیچی عمدی اتحادیه اروپا از وظایف خود بر اساس قوانین بین‌المللی، جرم‌انگاری و ممانعت از فعالیت کشتی‌های نجات بشردوستانه، و همکاری گسترده با مقامات لیبی برای رهگیری و بازگرداندن مهاجران و پناهندگان به لیبی است.

تا زمانی که کشور‌های عضو اتحادیه اروپا از اقدامات سختگیرانه خود با همکاری کشور‌هایی مانند لیبی دست برندارند و اجازه فعالیت و گشت زنی کشتی‌های بشردوستانه را ندهند، روند افزایشی مرگ و میر پناهجویان ادامه خواهد داشت و مقامات اروپا مسئول مرگ و میر این افراد هستند.

کوچک نمایی سیاست‌های ضد مهاجرتی

زمانی که مقام‎های اروپایی درباره اسناد موجود در زمینه اقدام علیه پناهجویان کوچک نمایی می‌کنند، پیام واضح است و اروپا سیاست‌هایی را دنبال می‌کند که سالانه جان هزاران نفر را می‌گیرد و موضوع نگران‌کننده‌تر این که سیاست اخیر اتحادیه اروپا این نگرش را منعکس می‌کند که افزایش تعداد پناهندگان توجیهی خودکار برای افزایش خشونت است. ظاهرا هیچ گزینه دیگری روی میز وجود ندارد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *