تشکیل یک گارد نظامی در اراضی اشغالی/نگاهی به طرح جنجالی «بن گویر»

16:17 - 14 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۵۸۳۵
تشکیل یک گارد نظامی در اراضی اشغالی/نگاهی به طرح جنجالی «بن گویر»
طرح وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی برای تشکیل یک گروه نظامی با واکنش‎های زیادی روبرو شده است.

خبرگزاری میزان - کابینه رژیم صهیونیستی برنامه‌هایی را برای ایجاد یک گروه نظامی بحث‌برانگیز که از سوی «ایتامار بن‌گویر»، وزیر امنیت داخلی برای مقابله با آنچه ناآرامی‌ها در جوامع فلسطینی در اراضی اشغالی خوانده شده، صادر کرده است.

طرح «بن گویر» چیست؟

دفتر «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد که کابینه این رژیم تأسیس این نیرو را تأیید کرد، اما کمیته‌ای متشکل از آژانس‌های امنیتی موجود رژیم صهیونیستی، اختیارات این گروه را تعیین می‌کند. 

این کمیته ۹۰ روز فرصت دارد تا پیشنهادات خود را ارائه کند.

بیانیه‌ دفتر «بن‌گویر» مدعی است که این گروه، که تحت وزارت او فعالیت می‌کند، با سناریو‌های اضطراری، جنایات داخلی و ترور برخورد خواهد کرد.

این اقدام شرطی بود که «بن‌گویر»، رئیس حزب راستگرای افراطی برای موافقت با توقف اصلاح قضایی بحث‌برانگیز کابینه رژیم صهیونیستی پس از ماه‌ها اعتراض و اعتصاب عمومی فلج‌کننده در اراضی اشغالی تعیین کرده بود.

«یائیر لاپید»، رئیس حزب مخالف، تصمیم کابینه رژیم صهیونیستی را خیال افراطی افراد متوهم خواند و از تصمیم جداگانه برای کاهش بودجه سایر وزارتخانه‌ها برای تامین مالی شبه نظامیان خصوصی «بن‌گویر» انتقاد کرد.

بر اساس طرح ادعایی «بن‌گویر»، این یگان قرار است در کنار پلیس و ارتش رژیم صهیونیستی فعالیت کند و با ناآرامی‌های مانند اعتراضات فلسطینی‌ها که در مناطق مختلف اراضی اشغالی در جریان جنگ غزه در ماه می ۲۰۲۱ رخ داد، مقابله کند.

منتقدان چه می‎گویند؟

منتقدان هشدار می‌دهند که «بن‌گویر» در کرانه باختری اشغالی با محکومیت قبلی به حمایت از تروریسم و تحریک علیه فلسطینی‌ها، می‌تواند از حدود دو هزار نظامی به طور خاص علیه تظاهرکنندگان ضد کابینه رژیم صهیونیستی یا فلسطینی‌ها و عرب‌ها استفاده کند.

به گزارش «وای نت»، «یاکوف شابتای»، رئیس پلیس رژیم صهیونیستی همچنین ابراز تردید کرده است که این گروه، اگر تحت کنترل نیرو‌های پلیس نباشد، می‌تواند پرهزینه بوده و حتی به امنیت شهرک‌نشینان آسیب برساند.

رسانه‌های رژیم صهیونیستی گزارش دادند که چندین وزیر کابینه نتانیاهو ابتدا با طرح «بن‌گویر» مخالفت کردند، اما در نهایت با اصرار نتانیاهو با آن موافقت کردند و افزودند که بودجه این پروژه حدود ۲۷۶ میلیون دلار است.

«موشه کردای»، رئیس پیشین پلیس رژیم صهیونیستی در واکنش به این تصمیم، گفت: در دوره‌ای تاریک از تاریخ اسرائیل به سر می‌بریم، من نگران سرنوشت پلیس و ارتش هستم. «ایتمار بن گویر» خطری ملموس علیه ما است و باید در کمترین زمان ممکن از جایگاه خود استعفا کند. 

از سوی دیگر «گالی بیهاریو»، مشاور حقوقی کابینه رژیم صهیونیستی نیز با پیشنهاد تشکیل این نیرو مخالفت کرده و تاکید کرد این مساله موانع قانونی دارد و پلیس می‌تواند به تنهایی با مشکلات امنیتی برخورد کند.

خبرنگار الجزیره در قدس اشغالی گزارش داد که بودجه این گروه با کاهش یک تا ۱.۵ درصد از بودجه تمام وزارتخانه‌های دیگر تأمین می‌شود. 

این در حالی است که کابینه نتانیاهو در هفته‌های گذشته همچنین با اعتراضات گسترده از سوی شهرک‌نشینان بر سر طرح اصلاح قضایی در این رژیم مواجه بوده است.

ساکنان اراضی اشغالی می‌گویند که به اظهارات بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی مبنی بر مذاکره برای پایان دادن به اختلاف نظر‌ها درباره طرح بازنگری در سیستم قضایی این رژیم اعتماد ندارند. 

معترضان طرح مورد حمایت کابینه نتانیاهو را تلاشی برای یک کودتای قانونی می‌دانند.

در همین حال کانال ۱۳ رژیم صهیونیستی اعلام کرد که نتانیاهو تصمیم برکناری وزیر جنگ این رژیم را به دلیل شرایط امنیتی کنونی به تعویق انداخته است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *