رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

بیش از ۱۸ هکتار از حریم رودخانه‌های استان خراسان شمالی در سال گذشته رفع تصرف شد/ تثبیت مالکیت و حدنگاری ۱۰۰ درصدی اراضی ملی و منابع طبیعی استان

12:59 - 15 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۵۷۵۰
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
بیش از ۱۸ هکتار از حریم رودخانه‌های استان خراسان شمالی در سال گذشته رفع تصرف شد/ تثبیت مالکیت و حدنگاری ۱۰۰ درصدی اراضی ملی و منابع طبیعی استان
رئیس کل دادگستری خراسان شمالی از رفع تصرف بیش از ۱۸ هکتار از حریم و بستر رودخانه‌های استان در سال گذشته خبر داد.

حجت الاسلام والمسلمین براتی زاده در گفت‌وگو با میزان  گفت: در سال ۱۴۰۱ میزان ۱۸۰ هزار و ۴۹۵ متر مربع، معادل ۱۸ هکتار و ۴۹۵ متر مربع، از حریم و بستر رودخانه‌های استان رفع تصرف شد.

رئیس کل دادگستری استان خراسان شمالی با اشاره به مساحت ۴۵۰ هزار هکتاری ارضی زراعی و کشاورزی استان، از شناسایی ۸۵۵ مورد تغییر کاربری غیرمجاز در سال ۱۴۰۱ در عرصه‌ای به مساحت قریب به ۴ هکتار خبر داد.

حجت الإسلام والمسلمین براتی زاده اظهارکرد: در ۸۳ مورد از موارد تغییر کاربری‌های غیرمجاز که در مساحتی به میزان ۹ هزار و ۲۴۰ متر مربع به وقوع پیوست  تبصره یک ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغات اعمال شد.

وی خاطرنشان کرد: در ۷۴ مورد نیز که در مساحتی به میزان ۶ هزار و ۶۵۰ متر مربع به وقوع پیوست، با اعمال تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغات، ابنیه و مستحدثات غیرقانونی رأساً توسط جهادکشاورزی تخریب و قلع و قمع شد.

رئیس کل دادگستری خراسان شمالی افزود: ۲۶ مورد از آراء قطعی صادره در عرصه‌ای به مساحت ۵ هزار و ۵۰۰ متر مربع و بر اساس ماده ۳ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغات اجرا شد و در همین راستا مستحدثات غیرقانونی قلع و قمع شد.

حجت الاسلام والمسلمین براتی زاده با اشاره به پرونده‌های کیفری تشکیل شده در این خصوص نیز گفت: طی سال ۱۴۰۱ درخصوص ۶۸۰ مورد از مصادیق تغییر کاربری‌های غیرمجاز در اراضی کشاورزی و باغات استان، علیه اشخاص اعلام جرم و پرونده قضایی تشکیل شد.

رئیس کل دادگستری خراسان شمالی همچنین از تثبیت مالکیت و حدنگاری ۱۰۰ درصدی اراضی ملی و منابع طبیعی استان خبر داد و گفت: در سال ۱۴۰۱ مالکیت ۲ میلیون و ۶۶۲ هزارو ۱۹۳ هکتار از اراضی ملی و منابع طبیعی استان، در بانک جامع کاداستر (حدنگار) تثبیت شد.

وی با اشاره به جایگاه ممتاز استان خراسان شمالی در اجرای طرح جامع حدنگار (کاداستر) در کشور خاطرنشان کرد:برای ۲ میلیون و ۶۳۴ هزارو ۸۹۹ هکتار از اراضی یاد شده، معادل ۹۹ درصد عرصه‌های ملی و منابع طبیعی خراسان شمالی، سند رسمی مالکیت به نام دولت جمهوری اسلامی ایران صادر شد.

رئیس کل دادگستری استان خراسان شمالی در خصوص میزان اراضی ملی و منابع طبیعی اعاده شده به بیت المال طی سال گذشته نیز خاطرنشان کرد:در سال ۱۴۰۱ مقدار ۳۲۹ هکتار از اراضی ملی و منابع طبیعی استان پس از خلع ید و رفع تصرف به بیت المال اعاده شد و مستحدثات مربوطه نیز قلع و قمع شد.

انتهای پیام/

 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *