بازخوانی یک پرونده؛ نقض‌های متعدد حقوق بشر در فرانسه در ۲۰۲۲

13:22 - 13 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۵۶۶۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
بازخوانی یک پرونده؛ نقض‌های متعدد حقوق بشر در فرانسه در ۲۰۲۲
نقض حقوق بشر در فرانسه موضوعیست که با وجود شواهد مختلف آن چنان که باید مورد بررسی و توجه قرار نگرفته است.

خبرگزاری میزان – گزارش سالانه سازمان عفو بین الملل در مورد وضعیت حقوق بشر در فرانسه، حقایق هولناکی را در این باره آشکار می‌کند که در سایه ادعا‌های حقوق بشری فرانسه از دیدگان جهان پنهان مانده اند.

موارد نقض حقوق بشر در فرانسه متعدد و شامل، تبعیض نژادی و مذهبی، خشونت مهار ناپذیر پلیس و ازدحام بیش از حد جمعیت در زندان‌ها است؛ مهم‌ترین بخش‌های این گزارش در زیر آمده است:

-نقض حقوق مسلمانان

مسلمانان به ویژه زنان مسلمان در فرانسه با اشکال گسترده و متعدد تبعیض و نقض حقوق خود مواجه هستند.

پارلمان فرانسه سال ۲۰۲۲ تلاش ناکامی برای ممنوعیت حجاب برای ورزشکاران زن مسلمان داشت.

-تبعیض نژادی

کمیته رفع تبعیض نژادی سازمان ملل اعلام کرد که نگران گفتمان سیاسی نژادپرستانه سران سیاسی فرانسه نسبت به اقلیت‌های قومی و نژادی است.

این کمیته به فرانسه توصیه کرد که تلاش‌های خود را برای جلوگیری و مبارزه موثر با سخنان نفرت محور مضاعف کند.

کمیته مذکور همچنین در مورد نژادپرستی مداوم پلیس فرانسه ابراز نگرانی کرد.

-خشونت پلیس

در حالی که شواهد متعددی دال بر استفاده پلیس فرانسه از زور بیش از حد، گاز اشک آور، نارنجک، ... به شیوه‌هایی خطرناک وجود دارد، شکایت از خشونت پلیس فرانسه در سال ۲۰۲۲ همچنان بی نتیجه بود.

گذشته از رد شکایت مرد جوانی که دست خود را به دلیل خشونت پلیس از دست داده بود، پرونده مرگ زن الجزایری به دلیل اقدام‌های پلیس در سال ۲۰۱۸ هم هیچ پیشرفتی در زمینه پرداخت غرامت و اجرای عدالت نداشت.

-نقض حقوق پناهجویان و مهاجران

در آگوست ۲۰۲۲ دادگاه حقوق بشر اروپا، دو پرونده درخصوص نقض حقوق بشری مهاجران و پناهجویان در فرانسه را مورد بررسی قرار داد.

فرانسه در سال ۲۰۲۲ به اخراج و به عقب راندن پناهجویان از جمله افراد زیر سن قانونی بدون همراه ادامه داد.

- رفتار ظالمانه، غیر انسانی یا تحقیرآمیز

کمیته حقوق کودک سازمان ملل در فوریه ۲۰۲۲ فرانسه را به دلیل عدم بازگرداندن کودکان فرانسوی حاضر در اردوگاه‌های داعش به نقض حق زندگی این کودکان و رفتار غیرانسانی و تحقیرآمیز با آنان مقصر خواند.

در حالی که دادگاه حقوق بشر اروپا نیز وارد این مسئله شده، فرانسه همچنان از بازگرداندن سریع ده‌ها شهروند فرانسوی از اردوگاه‌های داعش خودداری می‌کند.

-ناکامی در مقابله با بحران اقلیمی

دولت فرانسه در اکتبر ۲۰۲۲ به دلیل رعایت نکردن استاندارد‌های کیفیت هوا در اروپا برای دو دوره شش ماهه بین جولای ۲۰۲۱ و جولای ۲۰۲۲ به جریمه ۲۰ میلیون یورویی محکوم شد.

در عین حال، دولت فرانسه، تا پایان سال، اقدام کافی برای بهبود کیفیت هوا و دستیابی به اهداف آلودگی در کمترین زمان ممکن انجام نداد.

-نقص مفهوم صلاحیت جهانی در حقوق فرانسه

تفسیر مفهوم صلاحیت جهانی در حقوق فرانسه همچنان نگرانی‌های زیادی را ایجاد می‌کند و یکی از محدود کننده‌ترین تفاسیر در جهان است.

محدودیت‌های اعمال شده توسط قانونگذار فرانسوی، همچنان این اصل را از هر گونه ماده‌ای برای اکثر جنایات تحت قوانین بین المللی محروم می‌کند.

-انتقال غیرمسئولانه اسلحه

در ماه ژوئن ۲۰۲۲ ائتلافی از سازمان‌های حقوق بشری شکایتی را علیه شرکت‌های تسلیحاتی فرانسه شامل Dassault Aviation، Thales Group و MBDA France به دادگاه پاریس ارائه کردند.

سازمان‌های مذکور، این شرکت‌ها را به دلیل همدستی احتمالی آن‌ها در جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت به دلیل انتقال تسلیحات مورد استفاده در جنگ یمن توسط عربستان و امارات سرزنش کردند.

دولت و مجلس فرانسه همچنان بر سر ایجاد مکانیسم کنترل پارلمانی برای انتقال تسلیحات به توافق نرسیده اند.

-شرایط غیرانسانی بازداشت

شرایط غیرانسانی در زندان‌های فرانسه به حدی جدیست که دیده بان بین المللی زندان‌ها و عفو بین الملل در ماه ژوئن ۲۰۲۲ خواستار تصویب یک برنامه اقدام ملی جهت رسیدگی فوری به مشکلات ازدحام بیش از حد و شرایط غیرانسانی دراین مراکز شدند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *