دستاوردهای قوه قضاییه در سال ۱۴۰۱؛

اقدامات دستگاه قضا برای کمک به تولید و اشتغال/ از رفع مشکل ۶۹ واحد تولید با کمک دادگستری تهران تا ایجاد زمینه ورود پتروشیمی گلستان به بورس با اقدامات دادگستری استان گلستان

10:07 - 13 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۵۶۳۶
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
اقدامات دستگاه قضا برای کمک به تولید و اشتغال/ از رفع مشکل ۶۹ واحد تولید با کمک دادگستری تهران تا ایجاد زمینه ورود پتروشیمی گلستان به بورس با اقدامات دادگستری استان گلستان
دستگاه قضا سال گذشته اقدامات زیادی در جهت رفع مشکلات واحدهای تولیدی انجام داده است.

خبرگزاری میزان _ رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی سال ۱۴۰۲، مجددا بر روی مسائل اقتصادی و تولید تاکید کردند و امسال را سال «مهار تورم، رشد تولید» نام گذاری کردند.

رئیس قوه قضاییه نیز در پیامی که به مناسبت سال جدید منتشر کرد، تاکید کرد: دستگاه قضایی در سالی که گذشت در مقوله‌ها و زمینه‌هایی نظیر تأمین امنیت سرمایه‌گذاری و حمایت از تولید، انسداد گلوگاه‌ها و بستر‌های فساد، مبارزه با فساد در همه ساحت ها، اصلاح رویه‌های فسادزا و مشکل‌دار، احیای حقوق عامه، مقابله با متعدیان به منابع طبیعی، صیانت از بیت المال و تعیین تکلیف کالا‌های موجود در انبار‌های اموال تملیکی و گمرکات، هوشمندسازی رویه‌های قضایی، بازاجتماعی کردن زندانیان و ... گام‌های مؤثری را برداشت.

همچنین در سال ۱۴۰۲ که مبتنی بر اولویت‌های کلان کشور از سوی رهبری فرزانه انقلاب با عنوان سال «مهار تورم و رشد تولید» نامگذاری شده است مصمم هستیم برنامه‌ها و تدابیر طراحی شده خود را در راستای حمایت و پشتیبانی همه‌جانبه از تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی و تأمین امنیت سرمایه‌گذاری در کشور و کمک به دولت در مهار تورم را با قوت و اهتمامی بیشتر پی بگیریم تا کنشگران عرصه تولید و اقتصاد که دل در گروی تعالی ایران عزیز دارند، در فضای مساعدتری به پیشبرد اهداف خود مبادرت ورزند.

احیای واحد‌های تولیدی یکی از دستورکار‌های اصلی دستگاه قضایی در دوره تحول و تعالی است. 

در دوره تحول و تعالی اقدامات بسیار ارزند‌ه‌ای برای احیای واحد‌های تولیدی توسط قوه قضاییه در استان‌های مختلف کشور صورت گرفته است که منجر به اشتغال و جلوگیری از بیکاری هزاران کارگر و نیروی کار شده است.

ورود پالایشگاه «نفت آفتاب» به چرخه تولید با اقدامات قوه قضاییه

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای در جریان سفر به استان هرمزگان در جلسه ستاد پیگیری سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در دادگستری استان دستوراتی در خصوص رفع مشکلات پالایشگاه نفت آفتاب صادر کرد.

با دستور رئیس قوه قضاییه و اقدامات دادگستری استان هرمزگان در جهت مساعدت و کمک به رفع مشکلات پروژه ملی طرح توسعه مجتمع روغن سازی شرکت نفت آفتاب پس از چند سال وقفه و زمینه سازی برای ایجاد اشتغال پایدار برای ۴۶۰ نفر انجام شد.

همچنین پروژه توسعه مخازن خط لوله و ساخت مجتمع روغن پایه شرکت نفت آفتاب برای بیش از دوسال به علت مشکلات اجرایی و اختلاف به وجود آمده در واگذاری اراضی مورد نیاز متوقف شده بود که پس از مراجعه مسئولین این شرکت به دادگستری استان هرمزگان در سال ۱۳۹۹ و تقاضای حمایت از طرح مذکور، در نتیجه بازدید مسئولین قضایی از محل شرکت مذکور، برگزاری جلسات متعدد کارشناسی و کسب تکلیف از ستاد مرکزی اقتصاد مقاومتی قوه قضاییه، خوشبختانه با تدبیر و دستور مستقیم حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای که در آن زمان عهده دار مسئولیت معاونت اول قوه قضاییه بودند این مشکل به طور کلی حل شد و احداث پروژه مذکور در اراضی ضلع شمالی پالایشگاه نفت بندرعباس کلید خورد که موجبات توسعه و اشتغالزایی هرچه بیشتر را برای جوانان متخصص بومی استان هرمزگان فراهم ساخت.

بنابر پیش بینی انجام شده با تکمیل پروژه توسعه مجتمع روغن سازی شرکت نفت آفتاب که در چهار فاز انجام می شود، برای ۲ هزار و پانصد نفر به صورت مستقیم و ۴ هزار و پانصد نفر به صورت غیر مستقیم اشتغالزایی خواهد شد.

میزان سرمایه گذاری در این طرح بیش از ۲۱ هزار میلیارد تومان است که این حیث در سطح کشور بی نظیر بوده و ثمرات آن در راستای تولید و اشتغال، جلوگیری از خام فروشی، ارزآوری و رفع وابستگی به محصولات خارجی از اهمیت بسزایی برخوردار است.

با تلاش دستگاه قضایی یک شرکت تولید نان صنعتی در استان البرز با ۱۵۰ نیروی کار به چرخه تولید بازگشت

شرکت پیشگامان توسعه صنعت ابرار یک شرکت در زمینه نان صنعتی است که در سال ۱۳۸۸ راه اندازی شد که برای خرید ماشین آلات از یکی از کشورهای خارجی با یکی از بانک‌های عامل قراردادی منعقد می کند و بعد از مدت کوتاهی که از فعالیت واحد تولیدی گذشته بود به جهت مشکلاتی که هم در ورود ماشین آلات و هم در بازپرداخت اقساط تسهیلاتی که از بانک دریافت کرده بودند منجر به این شد که در نهایت بانک عامل نسبت به تملک این واحد تولیدی اقدام کرد و متأسفانه عملاً به توقیف فعالیت این واحد تولیدی منجر شد.

اقدامات دستگاه قضا برای کمک به تولید و اشتغال/

سال گذشته با ورود دادگستری استان البرز این شرکت به چرخه تولید بازگشت و زمینه اشتغال حدود 150 نفر به صورت مستقیم و 300 نفر به صورت غیرمستقیم را فراهم کرد.

اقدامات دستگاه قضا برای کمک به تولید و اشتغال/

مشکلات شرکت ریسندگی و بافندگی کوکما با مشارکت دادگستری کل استان تهران برطرف شد

سال گذشته با اقدامات دادگستری استان تهران مشکلات شرکت ریسندگی و بافندگی کوکما (سهامی خاص) واقع در شهرک صنعتی خرمدره استان زنجان رفع شد.

این شرکت با ۱۴۰ نفر نیروی کار در زمینه تولید منسوجات فعالیت داشته است اما به دلیل مشکلات بانکی و مالیاتی دچار بحران و در تاریخ مورخ ۵ مهر ۱۳۹۷ حکم ورشکستگی آن صادر و تحت نظارت اداره تصفیه امور ورشکستگی قرار گرفته است.

با هدف جلوگیری از بروز یا گسترش مشکلات کارگری، جلسات متعددی با کارگران، بانک‌های عامل، سازمان تأمین اجتماعی، امور مالیاتی و سهامداران شرکت با محوریت دادگستری استان تهران تشکیل و با پرداخت صد در صد حق بیمه و مطالبات ممتاز کارگران به تعداد ۹۱ نفر و همچنین پرداخت مطالبات بانک‌های ملی و صادرات، واحد تولیدی مذکور در حال حاضر با تمام ظرفیت در حال فعالیت است.

جلوگیری از تعطیلی دو خط تولید کارخانه کابی آلیاژ منطقه آزاد ماکو با ۶۰ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی با ورود دادگستری آذربایجان غربی

کارخانه کابی آلیاژ منطقه آزاد ماکو که دارای سرمایه گذار خارجی با سرمایه گذاری ۶۰ میلیون دلار توسط یک کارآفرین و سرمایه گذار هندی است تولید کننده فروسیلیکو منگنز که از مواد اصلی تولید فولاد و چدن محسوب می شود.

دو خط تولیدی این کارخانه به خاطر مسائل زیست محیطی تعطیل شده بود و بر اثر اختلافاتی که با مجموعه های اجرایی داشت دچار مشکل شده بود که در جلسه مفصلی که با حضور مدیران مربوطه برگزار شد تصمیمات خوبی در مورد مشکلات به وجود آمده اتخاذ گردید از جمله اینکه این واحد تولیدی ملزم گردید که ظرف حداکثر دو ماه تجهیزات پایش آنلاین را تهیه و نصب نماید و در صورت تایید رئیس دادگستری شوط، فرماندار و محیط زیست زمین مورد نیاز برای توسعه این واحد تولیدی از سوی منطقه آزاد ماکو در اختیار آن قرار گیرد همچنین مقرر شد این واحد تولیدی تعهد خود نسبت احداث ۲۵ درصد فضای سبز را شروع کند و پرونده‌های کیفری علیه این واحد تولیدی تا شش ماه معلق و پس از پایان این مهلت درصورت انجام تعهدات مساعدت لازم در مورد آنها صورت گیرد و در صورت عدم انجام تعهدات برخورد جدی و قاطع قضایی با آن انجام گیرد.

ایجاد زمینه ورود پتروشیمی گلستان به بورس 

کلنگ ساخت پتروشیمی گلستان سال ۸۴ به زمین زده شد و قرار بود ۴ ساله به بهره‌برداری برسد اما به دلیل مشکلاتی ساخت این پروژه متوقف شد.  ۹۷ هزار گلستانی سهامدار این طرح هستند.

در جریان سفر رئیس قوه قضاییه به استان گلستان دستورات لازم برای رفع مشکلات پتروشیمی گلستان داده شد.

برای همین منظور در بازدید میدانی از محل ساخت پتروشیمی و جلسات متعددی با مسئولان مربوطه برگزار و با اقدامات انجام شده زمینه ورود این پتروشیمی به بورس فراهم شده است.

چرخیدن دوباره چرخ تولید در ۶۹ واحد تولیدی و صنعتی در استان تهران با همت دستگاه قضا

سال گذشته ۶۹ واحد تولیدی و صنعتی با حمایت‌ها و پیگیری‌های دستگاه قضایی در دو حوزه اداره تصفیه و امور ورشکستگی و ستاد اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی استان تهران احیا و راه اندازی شدند.

با پیگیری‌های به‌عمل آمده از سوی اداره تصفیه و امور ورشکستگی دادگستری استان تهران به‌منظور حفظ و حمایت از اشتغال، از تعطیلی ۴۱ واحد تولیدی که در معرض ورشکستگی بودند، جلوگیری به‌عمل آمد.

 ۴۳ مورد از بنگاه‌های اقتصادی و شرکت‌ها دارای مشکلات بانکی، ۵۰ مورد دارای مشکل با سازمان‌های متولی و ۱۷ مورد مربوط به مشکلات مالی و ورشکستگی است که توسط اداره تصفیه و امور ورشکستگی دادگستری استان تهران مورد پیگیری قرار گرفت.

این موارد تنها بخشی از اقدامات دستگاه قضایی برای کمک به اشتغال و احیای واحدهای تولیدی است.

انتهای پیام 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *