نشست مشترک وزرای امور خارجه ایران و روسیه|

امیرعبداللهیان: درباره معاهده همکاری‌های بلند مدت ایران و روسیه گفت‎وگو شد/بزودی با وزیر خارجه عربستان دیدار می‎کنم

14:20 - 09 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۵۲۸۸
امیرعبداللهیان: درباره معاهده همکاری‌های بلند مدت ایران و روسیه گفت‎وگو شد/بزودی با وزیر خارجه عربستان دیدار می‎کنم
وزرای امور خارجه ایران و روسیه در پایان مذاکرات خود در یک نشست خبری مشترک شرکت کردند.

خبرگزاری میزان - حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان که در راس هیئتی وارد مسکو شده بود، پس از دیدار و رایزنی با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه مسکو در نشست خبری مشترک شرکت کرد.

وزیر امور خارجه در این نشست، گفت: این سفر در چارچوب رایزنی‌های مستمر دو کشور صورت گرفت؛ ما درباره سیاست‌های امنیتی و دفاعی، فناوری و تبادلات اقتصادی بین دو کشور گفت‌وگو کردیم و آخرین وضعیت توافق‌های صورت گرفته برای امضای معاهده همکاری‌های بلند مدت دو کشور مورد بررسی قرار دادیم؛ ما به امضای قرارداد همکاری راهبردی بلندمدت با روسیه نزدیک هستیم.

وی اظهار کرد: درباره همکاری‌های اقتصادی و تجاری دو کشور توافقات خوبی حاصل شده است؛ حجم تبادل تجاری به بیش از سه و نیم برابر افزایش یافته است.

امیرعبداللهیان همچنین گفت: ما درباره عضویت قطعی ایران در بریکس و تحولات جاری در قفقاز گفت‌وگو کردیم؛ ما معتقد هستیم از طریق مکانیزم سه به علاوه سه مسائل حل و فصل شود.

وی در بخشی دیگر اظهار کرد: با همتای عربستانی درباره نشست وزیران امور خارجه دو کشور و بازگشایی سفارتخانه‌ها گفت‌وگو کردیم؛ به زودی با همتای سعودی خود برای تسریع تقویت روابط دیدار خواهم کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در مورد موضوع‌های مورد بحث با همتای روسی خود گفت: ما درباره سیاست‌های امنیتی و دفاعی، فناوری و تبادلات اقتصادی بین دو کشور گفت‌وگو کردیم؛ درباره بحران ارمنستان و جمهوری آذربایجان گفت‌وگو کردیم و در تلاش هستیم تا راه‌حل‌هایی برای حل آن پیدا کنیم؛ ما تحولات کنونی اوکراین و امکان دستیابی به ثبات در منطقه را بررسی کردیم.

وی در ادامه اظهار کرد: ما آماده مذاکره درباره فرصت‌های صلح و دستیابی به آتش بس در اوکراین هستیم؛ ایران از هر ابتکاری که بحران اوکراین را حل کند، استقبال می‌کند؛ تامین تسلیحات غربی برای اوکراین پیچیدگی بحران را تشدید می‌کند.

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: ما علاقه‌مند به بهبود روابط با همسایگان خود هستیم و این بخشی از باور ماست؛ احیای روابط با عربستان گامی رو به جلو در مسیر درست است؛ هنوز برخی از مشکلات موجود با عربستان وجود دارد، اما نمی‌توان آن‌ها را مانعی برای از سرگیری روابط و بازگشایی سفارتخانه‌ها دانست.

امیرعبداللهیان همچنین گفت: هفته آینده نشستی میان سوریه، ایران، ترکیه و روسیه در سطح معاونان وزرای خارجه برگزار می‌شود.

وزیر خارجه روسیه نیز گفت: تحریم‌های آمریکا سیاستی غیرقانونی و غیرسازنده است و روسیه و ایران نارضایتی خود را از رویکرد غرب در برخورد با کشور‌های جهان تایید می‌کنند.

لاوروف همچنین اظهار کرد: از احیای روابط ایران و عربستان استقبال می‌کنیم.

سرگئی لاوروف در مورد موضوع‌های مورد مذاکره با وزیر امور خارجه کشورمان نیز گفت: ما سناریو‌های حل بحران سوریه، فلسطین، افغانستان و کشور‌های قفقاز را بررسی کردیم؛ ما به مداخله غرب در درگیری اوکراین و حمایت آن از کییف پرداختیم.

وزیر خارجه روسیه در مورد برجام تصریح کرد: ما از همه طرف‌ها می‌خواهیم به تعهدات خود به توافق هسته‌ای ایران بازگردند؛ روسیه و ایران درک مشترکی دارند که هیچ جایگزینی برای برجام وجود ندارد و این توافق باید در اسرع وقت اجرایی شود.

وی در مورد جنگ اوکراین تاکید کرد: ناتو در حال حاضر در اوکراین در کنار کییف می‌جنگد؛ غرب نمی‌خواهد درگیری در اوکراین را متوقف کند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *