بازدید رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح از مرکز اطلاعات و کنترل هوشمند ترافیک پلیس راهور فراجا/ حجت الاسلام و المسلمین پورخاقان: کارشناسان حاضر در صحنه تصادفات باید میزان تقصیر عدم ایمنی خودرو‌ها در وقوع تصادف یا فوت افراد را گزارش کنند/ پلیس راهور می‌تواند برای خودرو‌های ناایمن شماره گذاری نکند

13:17 - 09 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۵۲۷۶
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
بازدید رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح از مرکز اطلاعات و کنترل هوشمند ترافیک پلیس راهور فراجا/ حجت الاسلام و المسلمین پورخاقان: کارشناسان حاضر در صحنه تصادفات باید میزان تقصیر عدم ایمنی خودرو‌ها در وقوع تصادف یا فوت افراد را گزارش کنند/ پلیس راهور می‌تواند برای خودرو‌های ناایمن شماره گذاری نکند
رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح با حضور در مرکز اطلاعات و کنترل هوشمند ترافیک پلیس راهور فراجا، از این مرکز بازدید و در جریان آخرین وضعیت ترافیکی، تردد جاده‌ای و آمار مربوط به تصادفات و سوانح رانندگی در جاده‌های کشور قرار گرفت.

خبرگزاری میزان - حجت الاسلام و المسلمین احمدرضا پورخاقان رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح صبح امروز چهارشنبه ۹ فروردین با حضور در مرکز اطلاعات و کنترل هوشمند ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا در جریان اقدامات انجام شده برای کنترل وضعیت ترافیکی کشور، عبور و مرور مسافران نوروزی در جاده‌ها و وضعیت آمار حوادث و تصادفات رانندگی، قرار گرفت.

رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح در ابتدای این بازدید در گلزار شهدای واقع در ستاد فرماندهی پلیس راهور برای ادای احترام به شهدا، حضور یافت.

حجت الاسلام و المسلمین پورخاقان در حاشیه این بازدید با اشاره به اینکه ۸۷ هزار نیروی پلیس راهور در طول تعطیلات نوروز ۱۴۰۲ به خط شدند تا شهروندان در جاده‌های کشور تردد کنند، اظهار کرد: این اقدام جای تقدیر فراوان دارد.

وی با بیان اینکه از کاهش تلفات جاده‌ای سوانح رانندگی در نوروز ۱۴۰۲ خوشحال هستم، گفت: با این حال حتی اگر یک نفر هم در جاده‌ها کشته شود زیاد است.

رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح تصریح کرد: در امر ترافیک و حوزه رانندگی مسئولیت قسمت‌های دیگر را نباید فراموش کنیم. در امر تردد جاده‌ای و برون شهری و وقوع تصادفات دو وظیفه اساسی را بر پلیس راهور واجب می‌دانیم.

وی افزود: یک وظیفه مهم مرتبط به زمان آموزش و صدور گواهینامه برای افرادی است که می‌خواهند رانندگی کنند، است. اگر بخواهیم در زمان صدور گواهینامه کوتاهی کنیم نتیجه آن وقوع تصادفات و افزایش تلفات سوانح رانندگی خواهد بود.

حجت الاسلام و المسلمین پورخاقان گفت: نظارت بر تردد جاده‌ای که پلیس برعهده دارد، دومین تذکر بنده است. نظارت بر کنترل سرعت، نوع رفتار رانندگان، انجام آزمایش‌های لازم و سایر نظارت‌ها قابل قبول بود و این گزارشات باید بیشتر به مردم ارائه شود تا مردم شاهد زحمات پلیس باشند.

وی افزود: آمار وقوع تصادفات که در برخی کشور‌ها رخ می‌دهد بعضا دو برابر میزان آمار وقوع تصادفات در کشورمان است، اما تعداد تلفات رانندگی در این کشور‌ها کمتر از تعداد تلفات رانندگی در کشورمان است.

رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح با بیان اینکه باید ایمنی خودرو تامین شود، اظهار کرد: اینکه فرد در درون چه خوردرویی بوده و تصادف رخ داده، مهم است. همچنین راه‌های حادثه ساز در وقوع حوادث بسیار مهم است.

وی افزود: تا زمانی که ایمنی خودرو صد در صد برای پلیس احراز نشود راهور فراجا می‌تواند برای خودرو‌های ناایمن شماره گذاری نکند.

حجت الاسلام و المسلمین پورخاقان با بیان اینکه کارشناسان صرفا به بیان اظهار نظر در مورد سهم طرفین تصادف اکتفا نکنند، اظهار کرد: کارشناسان پلیس در زمان حضور در صحنه تصادفات میزان تقصیری که عدم ایمنی کامل در خودرو وجود داشته و موثر در فوت یا شدت تصادف بوده را باید مشخص کنند.

وی افزود: به عنوان مثال ضعف در ترمز، ضعف در وسایل ایمنی و ... باید در نظر کارشناسی افسر حاضر در صحنه تصادفات اعمال شود.

رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح گفت: اگر خودروسازان ببینند که پلیس در زمان وقوع تصادفات برای خودرو‌ها درصد تقصیر اعمال می‌کند، در حوزه کاریشان نسبت به گذشته بیشتر نظارت و مراقبت خواهند کرد.

وی با بیان اینکه دستگاه قضایی از پلیس قطعا حمایت می‌کند، گفت: پلیس اگر تذکری به هموطنی می‌دهد هموطنان باید این تذکر را رعایت کنند چرا که تذکر پلیس برای حفظ جان و امنیت خود افراد است.

حجت الاسلام و المسلمین پورخاقان بیان کرد: حقوق شهروندی مربوط به آحاد مردم است اگر شکایتی وجود داشته باشد به جز نظارت‌هایی که خودمان در سازمان قضایی نیرو‌های مسلح انجام می‌دهیم، موارد را رسیدگی خواهیم کرد. 

وی افزود: قسمتی از شکایت مردمی که از پلیس راهور به ما اعلام می‌شود در قالب گزارش خلاف واقع یا سوءاستفاده از موقعیت شغلی پلیس است. این موارد بررسی می‌کنیم و اگر شکایت واقعی باشد قطعا با تخلفات برخورد خواهیم کرد.

وی افزود: موارد مطروحه در خصوص ایمنی یا عدم ایمنی خودرو‌ها و فعالیت خودروسازان، جملگی موارد به رئیس قوه قضاییه منتقل می‌شود و در جلسات شورای عالی قضایی و نشست سران قوا مطرح می‌شوند.

رای پرونده هواپیمای اوکراینی صادر شده است

رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح در واکنش به آخرین وضعیت پرونده هواپیمای اوکراینی، گفت: پس از برگزاری جلسات دادگاه این پرونده، با وجود اینکه در تعطیلات نوروزی به سر می‌بریم، رای آن صادر شده است.

وی افزود: رای صادر شده در خصوص پرونده هواپیمای اوکراینی تا پیش از پایان ماه فروردین اعلام و ابلاغ خواهد شد.

 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *