گزارش|

تمایل فوق ستاره‌های فوتبال به قاره زرد؛ باخت ایران به حریفان آسیایی

0:15 - 05 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۴۷۷۲
دسته بندی: ورزشی ، اخبار خارجی
تمایل فوق ستاره‌های فوتبال به قاره زرد؛ باخت ایران به حریفان آسیایی
کشور‌های آسیایی در این سال‌ها ستارگان بسیاری را جذب فوتبال خود کرده اند.

خبرگزاری میزان - پس از انتقال پر سر و صدای کریستیانو رونالدو به باشگاه النصر عربستان، شایعاتی مبنی بر علاقه‌ی باشگاه الهلال به جذب لیونل مسی فوق ستاره‌ی تاریخ فوتبال شنیده شد. خبری که چندان هم دور از انتظار نبود و با توجه به برنامه ریزی و سرمایه گذاری عربستان در زیرساخت‌های فوتبالی و جذب ستارگان بزرگ، می‌توانست روزی اتفاق بیفتد.

به تازگی روزنامه المیدان عربستان از توافق ۳ ساله‌ی لیونل مسی با الهلال نوشت و روزنامه الیوم هم این خبر را تایید کرد تا در تابستان امسال شاهد اتفاقی بزرگ در قاره زرد و فوتبال کشور عربستان باشیم. اتفاقی که بار دیگر با حسرت برای ایرانی‌ها همراه بود، پیشرفت روز افزون آسیایی‌ها در کنار درجا زدن فوتبال ایران ...

تمایل فوق ستاره‌های فوتبال به قاره زرد؛ باخت ایران به حریفان آسیایی

*سال‌هاست بازی را به آسیایی‌ها باخته‌ایم

انتقال بازیکنان بزرگ در پایان دوران بازی خود می‌تواند باعث شهرت جهانی یک باشگاه شده و پیشرفت آن‌ها در زمینه ورزشی و اقتصادی را تضمین نماید. در سال‌هایی که فوتبال ایران درگیر جذب بازیکنان درجه ۳، پرحاشیه، بی کیفیت و گا‌ها بیمار! بود، کشور‌های عربی در غرب و چشم بادامی‌ها در شرق، سرمایه گذاری اصولی و بلند مدتی در زمینه جذب ستاره‌های نامدار داشته اند.

*موفقیت در فوتبال جهان محصول تلاش شرقی‌ها

کشور‌های شرق آسیا و در رأس آن‌ها ژاپن، کره جنوبی و چین از سال‌ها پیش در پی پیشرفت در فوتبال و رسیدن به سطح بسیار بالایی بوده اند. میزبانی این کشور‌ها از رقابت‌های بزرگ (المپیک، جام جهانی، بازی‌های آسیایی، جام باشگاه‌های جهان، فینال جام حذفی کشور‌های اروپایی) و همچنین جذب بازیکنان و مربیان بزرگی، چون زیکو، اسکولاری، لیپی، زاکرونی، اریکسون، کاناوارو، اینیستا، ماسکرانو، کارلوس توز، جیلاردینو، فورلان، اوبافمی مارتینز، ویتسل، لاوتزی، الکس تکسیرا، رامیرز، جکسون مارتینز، ژروینیو، اسکار، هالک و... باعث پیشرفت بسیاری در فوتبال این کشور‌ها شده که بار‌ها و خصوصا در روز‌های جام جهانی درباره‌ی آن صحبت شده است.

تمایل فوق ستاره‌های فوتبال به قاره زرد؛ باخت ایران به حریفان آسیایی

*هند در تلاش برای ساختن آینده

کشور هند پیشرفت‌های چشمگیری در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، نظامی و... داشته و در فوتبال هم بیکار ننشسته و با ترغیب ستارگان سابقه فوتبال جهان به بازی و مربیگری در این کشور نگاه‌ها را به خود معطوف کرده است. روبرتو کارلوس، زیکو، دل‌پیرو، ترزگه، ماتراتزی، لوسیو، نستا، آنلکا، مالودا، رابرت پیرس، لوئیز گارسیا و... تنی چند از ستارگان هستند که سابقه فعالیت در لیگ این کشور را بعنوان بازیکن یا مربی دارند.

تمایل فوق ستاره‌های فوتبال به قاره زرد؛ باخت ایران به حریفان آسیایی

*بمب‌های پر سر و صدا در غرب آسیا

کشور‌های غرب آسیا مانند عربستان، قطر و امارات در زمینه سرمایه گذاری دست کمی از شرقی‌ها نداشته‌اند و در سال‌های اخیر حتی از آن‌ها پیشگام‌تر بوده اند. چهره‌های مطرحی، چون مارادونا، باتیستوتا، گواردیولا، روماریو، ژاوی، رائول، گابی، سانتی کازورلا، رافینیا، ریکاردو کاستا، تالیسکا، جووینکو، گومیس، بانگا، اوسپینا، لوئیز گوستاوو، پیانیچ، آلکاسر و... بخشی از فوتبالیست‌هایی هستند که در این منطقه از آسیا فعالیت کرده و باعث پیشرفت این کشور‌ها شده‌اند. عربستان سعودی موفق شده میزبانی جام باشگاه‌های جهان ۲۰۲۳ را به دست آورد و در تلاش است تا با درخشان کردن وجهه‌ی فوتبالی خود در جهان، میزبانی جام جهانی را هم تصاحب کند. پس از جذب رونالدو و مسی، از ستاره‌هایی، چون راموس، کانته، بوسکتس، مودریچ، لوکاس مورا و... هم به عنوان اهداف تیم‌های عربستانی یاد می‌شود.

*برای جا نماندن از رقبا باید طرز تفکر را به روز کرد

تمام این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که تیم‌های ایرانی حتی موفق به گرفتن مجوز حرفه‌ای برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا نمی‌شوند و بازیکنانی که برای حضور در لیگ خلیج فارس به کشورمان سفر می‌کنند از سطح بالایی برخوردار نیستند و آن‌ها هم پس از مدتی درخشش در ایران، راهی لیگ‌های دیگر می‌شوند. در زمینه‌ی زیرساخت‌ها، فوتبال پایه و آکادمیک، آموزش و استعدادیابی، استخدام مربیان و بازیکنان بزرگ و از همه مهمتر تفکر منطقی و نگاهِ بلند مدت، هیچ اتفاق مهمی در ایران نیفتاده و تا سال‌ها توقع برای قهرمانی در آسیا و عملکرد مطلوب در جام جهانی همچنان یک رویا خواهد ماند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *