یک کارشناس علوم قرآنی:

روزه پیشواز علامت استقبال از ماه مبارک رمضان است/ با پای دل حرکت کردن به‌سوی خدا مفید و مؤثرتر است

11:30 - 02 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۴۵۶۹
روزه پیشواز علامت استقبال از ماه مبارک رمضان است/ با پای دل حرکت کردن به‌سوی خدا مفید و مؤثرتر است
یک کارشناس علوم قرآنی اهمیت روز‌های پایانی ماه شعبان را مورد تاکید قرار داده و معتقد است که مومنان می‌توانند از فضیلت ورحمت الهی در این ماه بهره‌برداری کنند، لذا این ماه برای آنان ماهی سراسر شوق و شور محسوب می‌شود و مومنان بی‌تاب و در اضطراب و تکاپو برای ورود به ماه رمضان هستند.

حجت الاسلام سید احمدرضا اخروی الحسنی در گفت‌وگو با میزان درمورد آداب ترک ماه شعبان و ورود به ماه مبارک رمضان گفت: ماه شعبان به خودی خود ماهی مبارک است، در عین حال زمینه‌ای برای ورود به ماه مبارک رمضان نیز محسوب می‌شود. این دو ماه همانند پلکانی به منظور بالا رفتن مومنان و رسیدن به فضیلت‌های ماه مبارک رمضان در نظر گرفته می‌شوند. در روایتی از خاتم‌النبیین(ص) بیان شده «رجب شهر الله و شعبان شهری و رمضان شهر امتی» ماه رجب ماه خداست و ماه شعبان ماه من و ماه رمضان ماه امت من است.

وی در مورد نام شعبان افزود: شعبان به معنای شعبه شعبه گسترده شدن رحمت خداوند متعال بر بندگان است، این یعنی شعبان زمانی برای گسترش شور و شوق مومنان در ماه رمضان است، زیرا خاتم‌النببین(ص) وائمه اطهار(ص) تاکید دارند که مومنان می‌توانند از فضیلت ورحمت الهی در این ماه بهره‌برداری کنند، لذا این ماه برای آنان ماهی سراسر شوق و شور محسوب می‌شود و مومنان بی‌تاب و در اضطراب و تکاپو برای ورود به ماه رمضان هستند.

اخروی الحسنی بیان کرد: قلب شما مرکز رفت و آمد ملائکه است، مرکز نزول اجلال نور پیامبرمحمد مصطفی(ص) و ائمه معصومین(ع) است. قلب شما خانه خدا وند متعال و خاتم النبیین(ص) محسوب می‌شود و چون جایگاه پیامبراکرم(ص) و ائمّه قرار گرفته است، شیطان از آن دوری می‌کند، حال اگر قرار است به رحمت الهی برسیم، باید از ظرفیت قلب خود در ماه شعبان و رمضان استفاده لازم را داشته باشیم. در روایت‌ها آمده است که امام جواد(ع) در مورد علاقه قلبی به آماده شدن برای میهمانی خداوند متعال فرمودند: «صلوات‌ الله ‌علیهما ‌و‌علی ‌آبائهم ‌و ابنائهم ‌الطاهرین: الْقَصْدُ إِلَى اللَّهِ تَعَالَى بِالْقُلُوبِ أَبْلَغُ مِنْ إِتْعَابِ الْجَوَارِحِ بِالْأَعْمَالِ. ره سپردن به سوى خداوند متعال با دل‌ها، از به رنج افکندن اعضاى بدن با اعمال رساننده‌تر به سر منزل مقصود است.» همچنین در روایتی دیگر بیان فرمودند: «توجه به خدا با دل، رساتر است از خسته کردن بدن با اعمال.» به تعبیر دیگر، با پای دل حرکت کردن به‌سوی خدا مفید و مؤثرتر است از اینکه انسان با اعمال سنگین خود را خسته کند.

وی دستورالعمل‌های ورود به ماه رمضان را مورد ارزیابی قرار داد و بیان کرد: نیاز به بهره‌برداری از رحمت الهی در ماه مبارک رمضان، اولویت قرار دادن واجبات و ترک محرمات را باید در دستورالعمل فعالیت‌های خود برای ورود به ماه رمضان قرار داد، در عین حال روزه‌داری به مدت سه روز مانده به ماه مبارک رمضان و به معنی استقبال از این ماه ارزشمند است و کسانی که توانایی روزداری را دارند، می‌توانند در این روز‌ها بهترین بهره را ببرند و به پیشواز ماه مبارک رمضان بروند و خود را برای کسب فضیلت‌های ماه رمضان آماده کنند.

این کارشناس علوم قرآنی در مورد آخرین جمعه ماه شعبان نیز بیان کرد: حضرت رضا(ع) در آخرین جمعه از ماه شعبان به اباصلت فرمودند: «بیشتر شعبان گذشت و این آخرین جمعه آن است، در این باقیمانده ماه تقصیر‌های گذشته‌ات را تدارک کن و بر آنچه به کارت می‌آید همّت کن، در دعا و استغفار و تلاوت قرآن بسیار بکوش و از گناهان خویش به سوی خدا توبه کن تا ماه رمضان فرا می‌رسد بر خدا مخلص باشی.» بدین ترتیب بسیاری از بزرگان تاکید دارند که مومنان بهتر است تا امانتی که بر گردن دارند، ادا کنند. هر کینه‌ای در قلب تو از برادر مؤمنت باشد، آن را برانداز و هر گناهی بر تو مانده که مرتکب آن شده‌ای، آن را از دل ریشه کن ساز و از خدا پروا داشته باش و بترس، در آشکارا و پنهان. همانگونه که در آیه ۳ طلاق آمده است «ومن یتوکّل علی الله فهو حسبه انّ اللّه بالغ أمره قد جعل اللّه لکلّ شی ءٍ قدر، یعنی آنکس که بر خدا توکل کند خدا او را بس است، زیرا خداوند امر خود را به انجام رساننده است و برای هر چیز اندازه‌ای قرار داده است.»

وی به ذکر مخصوص ورود به ماه رمضان اشاره و اظهار کرد: ذکر «اللّهم ان لم یکن غفرت لنا فی ما مضی من شعبان فاغفرلنا فیما بقی منه، در این ماه خدای تعالی به احترام و حرمت ماه رمضان گردن‌هایی را از جهنّم آزاد می‌سازد.» یکی از ذکر‌ها و دعا‌هایی است که باید آن را مد نظر قرار دهیم، زیرا نکاتی ارزنده را بیان کرده است.

اخروی الحسنی بار دیگر به اعمال سه روز آخر ماه شعبان اشاره و تصریح کرد: گرفتن روزه در روز‌های پایانی ماه شعبان فضیلت فراوان دارد. امام صادق(ع) در این زمینه می‌فرمایند: «هر کس سه روز از آخر ماه شعبان را روزه بگیرد و به ماه مبارک رمضان متّصل سازد، خداوند متعال ثواب روزه دو ماه متوالی را برای او بنویسد. خدایا این ماه مبارکی که قرآن در آن نازل گشته، آن قرآنی که راهنمای مردم گردیده و نشانه‌های روشنی از راهبری و جدا کردن میان حق و باطل است، فرا رسیده پس ما را در این ماه سالم بدار و آن را در حال آسانی و تندرستی از ما بگیر‌ ای که بگیرد اندک را و بسیار قدردانی کند، این طاعت اندک را از من بپذیر.» همچنین حضرت محمد(ص) می‌فرمودند: «هر کس یک روز از این ماه را روزه بدارد، بهشت بر او واجب می‌شود و خود حضرت این ماه را روزه می‌گرفت و آن را به ماه مبارک رمضان وصل می‌کرد.»

وی نقش استغفار در اعمال روز‌های پایانی ماه شعبان را مطرح و تاکید کرد: هر کس در هر روز این ماه 70 مرتبه استغفار کند مثل آن است که 70 هزار مرتبه در ماه‌های دیگر استغفار کرده است. پس هر روز ۷۰ مرتبه بگوید: «اَسْتَغْفِرُاللّهَ وَ اَسْأَلُهُ التَّوْبَةَ.» بسیار ثواب دارد همچنین در این زمان مبارک، دادن صدقه مهم است. خاتم النبیین(ص) فرموده‌اند: «هر کس در ماه شعبان صدقه دهد، خداوند متعال، صدقه او را پرورش می‌دهد، همچنان که شما شتربچّه‌ای را پرورش می‌دهید و در قیامت به صاحبش می‌رسد، در حالی که به اندازه کوه اُحُد بزرگ شده باشد!» این نکته را هم به یاد داشته باشیم که ذکر صلوات بر پیامبر و آلش(ع) نیز از جمله نکات قابل بیان است.

اخروی الحسنی ضمن بر شمردن اهمیت نماز خاطرنشان کرد: هر کس در هر پنجشنبه ماه شعبان، دو رکعت نماز بگزارد و در هر رکعت بعد از سوره «حمد» صد مرتبه سوره «توحید» را بخواند و پس از سلام صد بار صلوات بفرستد، خداوند هر حاجتی از حاجت‌های دینی و دنیوی که داشته باشد، برآورده سازد و هر کس آن روز را روزه بدارد، خداوند جسدش را بر آتش دوزخ حرام کند. فرستادن صلوات شعبانیه نیز از جمله اعمال پرفضیلت است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *