تجاوز جنسی؛ سلاحی علیه پناهجویان در مرزهای آمریکا

8:00 - 03 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۰۴۳۸۳
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
تجاوز جنسی؛ سلاحی علیه پناهجویان در مرزهای آمریکا
گزارش‌های نگران‌کننده از تجاوز جنسی جنبه وحشتناک دیگری از بحران در مرزهای آمریکا را نشان می‌دهد.

خبرگزاری میزان - بسیاری از پناهجویان روایت‌های هولناکی را درباره وضعیت سفر خود در مسیر‌های رسیدن به آمریکا بیان می‌کنند.

یکی از مسیر‌های مرگبار «شکاف دارین» است که بین کلمبیا تا پاناما کشیده شده است.

به گزارش «الجزیره»، یکی از افراد بازداشت شده در بازداشتگاه‌های مرزی آمریکا در این باره می‌گوید: من تنها زندانی بودم که اهل آمریکا بود؛ همان کشوری که در وهله اول مسئول سرکوب مهاجرت در مرز‌های مکزیک به شمار می‌رود. هم‌بندی‌های من با مشکلات وجودی نسبتاً بیشتری روبرو بودند و بسیاری از آن‌ها - از هائیتی، کوبا، بنگلادش و فراتر از آن - مجبور شده بودند از «شکاف دارین» عبور کنند.

این مهاجر بازداشت شده، می‌گوید: زنان درباره اجساد متعددی که در طول سفر با آن‌ها روبرو شده بودند صحبت می‌کردند؛ واضح بود که تجاوز جنسی در شکاف دارین بیداد می‌کرد؛ تا حدی که حتی کسانی که شخصا مورد تجاوز قرار نگرفته بودند، به شدت آسیب دیده بودند.

در واقع، در این متراکم‌ترین و غیرقابل نفوذترین جنگل‌ها، خشونت جنسی علیه پناهجویان نهادینه شده است؛ این خشونت ممکن است از سوی ساکنان محلی، شبه‌نظامیان یا مجموعه‌ای از افراد جنایتکار انجام شود که فعالیت‌های آن‌ها بدون مجازات است.

هماهنگ کننده پزشکان بدون مرز از «سطح بی‌رحمی» و «شرارت» شدیدی که در حال حاضر در معرض نمایش است ابراز وحشت کرده است.

این مقام پزشکان بدون مرز درباره یک زن پناهجوی ونزوئلایی، می‌گوید: این زن ۱۰ روز را صرف عبور از «شکاف دارین» کرده بود و هر شب گریه می‌کرد؛ او مورد تجاوز جنسی قرار نگرفته بود، اما در مورد تجاوز‌های زیادی شنیده بود، و مرگ‌های زیادی را دیده بود.

اما «شکاف دارین» تنها مسیری نیست که پناهجویان باید تجاوز وحشیانه و اغلب جنسی را تحمل کنند؛ در شمال مکزیک، سیاست بیگانه‎هراس دو حزبی آمریکا، پناهجویان بی شماری را مستقیما در دست متجاوزان و آدم‌ربایان قرار داده است.

آمار هشدارآمیز آزار جنسی

یک نهاد غیردولتی می‌گوید که نیمی از زنان پناهجویی که از مرز‌های آمریکا و مکزیک عبور می‌کنند از سوی قاچاقچیان، مجرمان یا شرکای مسافرتی مورد آزار و اذیت قرار گرفته‎اند.

طبق گفته انجمن کمک به مهاجران، سفر طولانی به مرز آمریکا مملو از خطر است و این امر به ویژه در مورد زنان مهاجر صادق است.

این نهاد غیردولتی آمریکایی مستقر در نیویورک در چندین شهر مکزیک حضور دارد و می‌گوید که بیش از نیمی از زنان پناهجویی که با آن‌ها ملاقات می‌کند، قربانی خشونت هستند؛ «لوسرو اسپیندولا»، هماهنگ کننده این انجمن در خوارس، گفت که اغلب، این خشونت ماهیت جنسی دارد.

اسپیندولا، گفت: شایع‌ترین شکل خشونتی که زنان پناهجو در هنگام عبور از مرز‌های آمریکا متحمل می‌شوند، خشونت جنسی است؛ آن‌ها حق دارند خشونت را محکوم کنند، اما بیشتر آن‌ها تنها به دنبال حمایت روانی هستند.

مقالات علمی مانند «ما همه مورد تجاوز قرار می‌گیریم» این پدیده را برای دهه‌ها مستند کرده است؛ در اغلب موارد قاچاقچیان انسان مقصر هستند، اما مجرمان تصادفی و حتی شرکای مسافرتی آن‌ها نیز علیه زنان مهاجر مرتکب خشونت می‌شوند.

این انجمن و دیگر سازمان‌های کمک‌رسان بین‌المللی در مرکز کمک‌های مهاجران «خوارس» گرد هم آمدند تا این خبر را در جامعه پناهجویان منتشر کنند که کمک در دسترس است.

سیاست‌های مبتنی بر بازدارندگی

گزارش‌ها از دو سازمان سطوح تکان دهنده خشونت مبتنی بر جنسیت را در مرز آمریکا و مکزیک برجسته کرده و نشان می‌دهد که چگونه سیاست پناهندگی مبتنی بر بازدارندگی آمریکا به آن دامن می‌زند.

هدف سیاست‌های بازدارندگی جلوگیری از رسیدن مهاجران و پناهجویان به مرز‌های آمریکاست؛ این سیاست‌ها به طور فزاینده‌ای رویکرد دولت آمریکا در قبال مهاجرت و پناهندگی را مشخص کرده است.

نمونه‌هایی از این سیاست‌ها شامل دیوار‌های مرزی، بازداشت مهاجران و پناهجویان؛ پیگرد قانونی پناهجویان به دلیل ورود غیرقانونی؛ جدایی خانواده‌ها و قرارداد‌های دوجانبه با کشور‌های مبدأ (یا کشور‌های ثالث) است.

نتایج تحقیقات و مصاحبه با پناهجویان نشان می‌دهد که سیاست‌های مبتنی بر بازدارندگی مانند «عنوان ۴۲» به ویژه به کسانی که بیشتر مستعد خشونت مبتنی بر جنسیت هستند آسیب می‌زند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *